Ik heb het hele verhaal gelezen.
Motor is een TU3JP - 54kW met één nokkenas. Heeft bij mijn weten geen nokkenassensor.
Wat is er ” raar ” aan de beelden:
Beeld 1: Onderdruk 330 mbar . Is te weinig moet ongeveer 500 mbar zijn.
Beeld 2: Onderdruk 220 mbar. Is veel te weinig , moet ongeveer het drievoudige zijn.
Wat staat er in de rode band ? Ik kan het niet lezen.
Doordat de onderduk zo gering is, wordt de brandstof injectietijd gekort.
Beeld 3: Onderdruk 450 mbar en is ook te weinig, maar blijkbaar voldoende om in gesloten regeling te draaien.
Ziet er naar uit dat de MAP sensor verkeerde waarden meldt aan de motorcomputer.
Het inhouden bij hogere toerentallen kan mede veroorzaakt worden door de pingelsensor. Dat is enkel met een scope te controleren. Let wel hoeft niet defekt te zijn, maar uitsluiten kun men het ook niet.
Beeld 4 : naar mijn inschatting is de spannings weergave onjuist. Er moet denk ik staan mvolt ipv volt.
Lambda 1 ( regelsonde ) is dan 781 mvolt en dat is een zeer rijk mengsel.
Lambda 2 ( monitorsonde ) idem als boven.
Als dit juist is, dan is de katalysator dood dwz het uitlaatgas wordt niet gereinigd.
Hier twijfel ik of dat wel zo is.
Uitlaatgasmeting geeft uitkomst, maar moet wel eerst het probleem inhouden opgelost zijn.
Totaal aantal Berichten: 623
Geregistreerd: 19-10-2006
- C3 Pluriel 1.4i exclusive
- XM 2.5TD Break
- C1 Ambiance
Ik zal duidelijkere fotos maken als de dynamo terug is.
Defecte MAP sensor zou toch in Lexia gemeld moeten worden?
Dat is al eens vermeld: Een sensor die geen signaal geeft, of een kortstuiting of een draadbreuk, dat ziet de computer wel, maar een sensor die geen goed signaal geeft niet.
Klever 33 kent z’n zaakjes erg goed, en hij geeft een goede diagnose: Je motor loopt veel te rijk. Neem dat ter harte.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 623
Geregistreerd: 19-10-2006
- C3 Pluriel 1.4i exclusive
- XM 2.5TD Break
- C1 Ambiance
Dynamo was kaduuk. Nieuwe is onderweg.
Die metingen waren met luchtfilter verwijderd. Maakt dat uit voor de onderdruk?
De waarde van die 2 lambdasondes varieert steeds sterk, dit is een momentopname. Hij vliegt van rijk naar arm en weer terug. Ik heb niet het idee dat de auto veel te rijk loopt gezien uitlaatgassen.
Vermoed dat het schommelen toch komt door spanningsvariaties van de dynamo.
We testen opnieuw na montage dynamo
Totaal aantal Berichten: 9371
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Over de te meten waarden bij een lambdasonde, zie https://www.hella.com/techworld/nl/Techniek/Sensoren-actuatoren/Lambdasonde-werking-foutopsporing-4379/#
En dan punt 2 onder 5. Foutopsporing
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Over de spanning van de sondes had ik al eerder een opmerking gemaakt.
Als alles goed functioneert moet de spanning van de eerste sonde varieren tussen ond=geveer 0,95 en 1,05V en moet de tweede, die als controle op de eerste werkt vrijwel constant blijven en in ieder geval veel minder fluctueren als de eerste.
Volgens mij heeft de sonde alleen maar iets met het laadcircuit te maken tijdens het verwarmen, de spanning die de sonde geeft wordt veroorzaakt door het zuurstofgehalte in de uitlaatgassen.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 9371
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
jantje1948 schreef:Als alles goed functioneert moet de spanning van de eerste sonde variëren tussen ongeveer 0,95 en 1,05V
Nee, de regeling probeert de lambda op ca. 1 te houden en de spanning van de sonde varieert daarbij tussen 0,1 en 0,9 V.
Lage spanning is arm mengsel, hoge spanning is rijk mengsel.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ik neem aan dat je bedoelt tussen 1,1 en 0,9?
Dat is een iets ruimere fluctuatie dan ik aangaf maar het komt op hetzelfde neer.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 9371
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Neen, uit het stuk van Hella: “Als de bedrijfstemperatuur van de motor dan wel van de lambdasonde is bereikt, begint de vaste spanning te wisselen tussen 0,1 en 0,9 volt.”
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ik heb dat ook gelezen. Maar het lijkt erg onlogisch. 1 is de ideale waarde. Als 0.9 dan te rijk is zou je verwachten dat 0.1 veel te rijk is.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Dat zijn twee verschillende zaken.
De lambda moet rond de 1 zitten.
Maar de spanning op de sensoren kan veel meer variëren, de vertaalslag tussen de gemeten spanning op de sensoren en de lambda wordt vervolgens in de ECU gemaakt.
Bij andere sensoren is dat net zo.
Die geven een spanning af, die vertaald wordt naar waarden die van belang zijn. Zoals temperatuur, druk, en zo nog wat. En dat is in veel gevallen niet lineair.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Totaal aantal Berichten: 9371
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
jantje1948 schreef:Als 0.9 dan te rijk is zou je verwachten dat 0.1 veel te rijk is.
Nee, want een sondespanning van ca. 0,5 V hoort bij het juiste mengsel.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
De spanning is dus niet hetzelfde als de lambdawaarde als ikn het goed begrijp?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 9371
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Dat doe je.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Weer wat geleerd.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.