Totaal aantal Berichten: 10256
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Je zei dat de bougies vonken omdat je een 123 hebt. Heb je ook echt hekeken?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 11-02-2007
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
Ze vonkt op alle 4 de pitten, gecheckt vanaf de bobine daarna vanaf de verdeler. Na vervanging bobine vonken mooi blauw/wit ipv geel dus wel wat verbeterd maar persoonlijk vind ik dat het niet overhoud.
Wat ik nog nagelaten heb te vertellen is dat de dame bijna een jaar heeft stilgestaan met een halve tank benzine.
Omdat ik op gas rijdt gebruik ik deze brandstof weinig dus wel oud schatte ik in. Vandaar volgetankt met super om de veroudering een beetje tegen te gaan. Reed er een paar dagen geleden goed op. Maar wellicht toch effect op ontbranding?
Snelstart in de luchtinlaat hielp iig niet
robbertkars schreef:Hi,
VWb de combi lpg benzine, ik heb zo’n schakeling die start op benzine en op 2000 toeren overschakelt naar lpg.
Laatste keer dat ze liep ging dat nog keurig met vrloijk relais geklepper onder de motorkap en achterin.
Kan natuurlijk het gas helemaal afkoppelen maar ik ruik niets van dien aard.
Je hoeft het ook niet te ruiken, de benzinelucht zal wel overheersen.
Maar als het mengsel te rijk (of te arm) is dan ontbrandt het niet.
De verhouding brandstof/lucht moet wel ongeveer kloppen…
Ik neem aan dat je de gastank kan dichtdraaien? Weinig moeite.
Dan heb je het in ieder geval geprobeerd…
Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 11-02-2007
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
ga ik doen, thnx
robbertkars schreef:Ze vonkt op alle 4 de pitten, gecheckt vanaf de bobine daarna vanaf de verdeler. Na vervanging bobine vonken mooi blauw/wit ipv geel dus wel wat verbeterd maar persoonlijk vind ik dat het niet overhoud.
W
Al 6x gekeken of de volgorde klopt en de kabels goed zijn aangedrukt?
Ook de kokertjes weer teruggezet in de bougieschachten?
Palletje in de verdeelkap nog aanwezig?
Ik heb een keer gehad dat er een vuiltje (stukje rubberachtig materiaal) onder de plunjer van de benzine-magneetklep zat, waardoor ik 2 brandstoffen tegelijk kreeg, hoe ik de keuzeschakelaar ook zette…
Sorry, dat kan het niet zijn want je kan alleen op benzine starten schreef je eerder.
Als alle bougies nat zijn dan is het niet 1 slechte bougie of 1 injector want op 3 poten kan je ook starten.
Dus het lijkt op structureel teveel ingespoten benzine, dan kan (zoals al genoemd) de brandstofdruk te hoog zijn (membraan drukregelaar uitgehard, retour naar tank geknikt/bekneld) of valse lucht naar je drukmeter (systeem denkt dan dat je volgas rijdt, plus dat je vollastschakelaar dan ook extra de injectietijd verlengt; kan ook een lek in je carterventilatie of extraluchtschuif zijn). Je temperatuursenoren geven slechts een beperkte correctie, daar zou ik niet gaan zoeken.
Totaal aantal Berichten: 10256
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Als ik het me goed herinner is een van de relais aan de accubak voor de benzinepomp.
Als je die nu eens uitschakelt, er ook voor zorgt dat er geen lpg stroomt (kraan op tank dicht) en dan eens met startpilot probeert? Want startpilot + benzine kan natuurlijk teveel van het goede zijn.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Je zegt ik heb brandstof in de verbrandingskamers (natte bougies) en vonk (zichtbaar). Heb je de gasklepschakelaar gecontroleerd en dan met name de elektrische aansluitingen ? Deze willen (50 jaar oud) nogal eens afbreken (rubberen hoesje omvouwen). Ook heb ik het meegemaakt dat de schakelaar intern (printplaat) helemaal op was. Indien 1 van de 5 ? draadje afgebroken is mist hij zijn “referentie punt” en zal hij niet starten.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
nee. referentie krijgt ie uit de verdeler. Gasklep heeft 4 draadjes die stationair en versnellen regelen.
Verder is referentie niet kritisch. je kan de 2 triggers voor de 2 banken omdraaien. merk je niks van.
Ontstekingstijdstip is veel belangrijker, net als de benzinedruk.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 11-02-2007
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
Beste forummers,
Ondernomen acties :
- gas afgesloten maar geen resultaat
- aarde op voorscherm verbeterd geen resultaat
- nieuwe bougies en bobine geen resultaat
- kleppen toch maar even gesteld spruitstuk lag er toch af geen resultaat
- koudstart afgesloten geen resultaat
- directe plus op de bobine ivm contactslot geen resultaat
- stekker vollast schakelaar los - starten maar blijft en niet lopen
- stekker vollast schakelaar weer terug zetten - starten en lopen!
Alles als de sodemieter opgeruimd terwijl ze stationair liep en snel van de parkeerplaats af.
Dacht dat het slim was om op benzine te blijven rijden maar eenmaal de snelweg op gigantisch hikken en
enorme rookwolk uit de uitlaat, op gas werd het minder maar hikkend de carpool bereikt. Sloeg meteen af.
Even wachten, bougies eruit geen olie iig. Toch maar weer gestart en op gas gezet. Dame bleef keurig stationair lopen.
Zonder echte problemen naar de loods. Toch maar weer gestald en niet naar Spanje helaas. Over een paar weken verder om met de juiste meetapparatuur te checken of de computer, bedrading of de vollast drukmeter het begeven heeft. Eind van het verhaal met getrainde bilspieren ( vanwege het dichtknijpen) naar de zon
dank iig voor jullie hulp en special thnx voor Arjen als callcentre en tipgever
-
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ik moet het opzoeken maar dacht dat de vollast het circuit verbreekt als je vol gas geeft ( dus 0 druk in inlaat) Als de slang ernaartoe los is = 0 druk = veel extra benzine. Als je de stekker los trekt: idem.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 10256
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Slechte contacten in de connector van de vollastschakelaar misschien?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Jammer van Spanje zeg!
Bij stilstaande motor en bij vollast (geen/laag vacuum) is het contact van de vollastschakelaar gesloten, van stationair tot deellast (hoger vacuum) is er geen verbinding tussen de pinnen en vindt er dus geen verrijking van het mengsel plaats.
Het beluchtings-gaatje kan ook verstopt zijn.
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
ok, precies andersom dus. Leek me ook logischer. Wel raar dat dat de oorzaak was. dat ie dus eigenlijk te veel verrijkte bij starten.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>