Totaal aantal Berichten: 43268
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Dan zou ik daar snel mee gaan beginnen. Als het goed is heeft jouw auto een door de computer aangestuurde dynamo en met random vervangen van onderdelen ga je dit probleem niet oplossen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
De ts schrijft ; Helaas heeft bij het loskoppelen van de startmotor deze even met de plus de massa geraakt. Een kortsluiting, hoe ‘‘even’’ dit dan mag zijn geweest is als een blikseminslag op je gehele systeem ! en omdat een hdi een zware accu heeft, is dit geen te onderschatten aanslag !
Zelfs ‘‘even’’ kortsluiting maken kan veel achterliggende schade veroorzaken die later pas zichtbaar wordt, dus als je blijft aanmodderen, maar e.e.a. niet via de enige juiste weg aanvliegt ( uitgebreid uitlezen met de originele test-apparatuur) dan blijf je ws tobben. 1 ding wat zeker het bekijken waard is, is het controleren van je hoofdkabels ! Je + en massakabels hebben de volledige accu capaciteit voor de kiezen gehad, en kunnen zelfs beschadigd raken door dat vermogen.
Dus het advies wat eerder gedaan is ; ga uitlezen en kijk dan verder. Een wisselende accu (dynamo)-spanning kan echt meerdere oorzaken hebben en een brakke hoofdkabel moet je ook gaan zoeken door meten en testen.( ook gewoon goed kijken) Een vlugge blik om te kijken of ie er nog hangt is in dit geval onvoldoende. Inmiddels weten we dat psa erg zuinig is op roodkoper, dus deze kabels hebben al een minimale ontwerp doorsnede, en hebben al veel vaker hun werk slecht gedaan bij véél wagens waardoor al dingen stuk gaan , dus na deze kortsluiting is een uitgebreide controle zeer aan te raden.
succes.
ps; een vergelijkbaar voorbeeld van kortsluiting? is ; een hele fraaie volvo xc90 waar ‘‘even snel’’ een klein uitlaat beugeltje van werd vast gehecht omdat het los hing. Even vergeten de accu los te koppelen, en het lassen vernielde als een bliksem-inslag de eclectronica (computers volledig van slag en dus stuk!)
Er is dus echt niet zooveel voor nodig om veel stuk te maken.
airfryer=luchtbakker.
bibberkip schreef:De ts schrijft ; Helaas heeft bij het loskoppelen van de startmotor deze even met de plus de massa geraakt. Een kortsluiting, hoe ‘‘even’’ dit dan mag zijn geweest is als een blikseminslag op je gehele systeem ! en omdat een hdi een zware accu heeft, is dit geen te onderschatten aanslag !
Zelfs ‘‘even’’ kortsluiting maken kan veel achterliggende schade veroorzaken die later pas zichtbaar wordt, dus als je blijft aanmodderen, maar e.e.a. niet via de enige juiste weg aanvliegt ( uitgebreid uitlezen met de originele test-apparatuur) dan blijf je ws tobben. 1 ding wat zeker het bekijken waard is, is het controleren van je hoofdkabels ! Je + en massakabels hebben de volledige accu capaciteit voor de kiezen gehad, en kunnen zelfs beschadigd raken door dat vermogen…......
Ok thx voor je duidelijke uitleg. Ik zal hier eerst werk van maken
Even een update, de nieuwe dynamo had een vrijlooppully die stuk was. Deze bleef vrij draaien.
Af en toe sloeg hij aan en dan was er even stroom, maar daarna viel hij weer uit…
Totaal aantal Berichten: 10260
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Misschien is dat juist de bedoeling bij computergestuurd laadcircuit? Waarom zit er anders een vrijloopwiel op?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Klopt, maar deze was echt stuk. Je hoorde hem ook lawaai maken. Er zit nu een andere op en alles werkt terug.