flinke olielek rechterkant, en “iets” lijkt er te missen links op mijn blok…
ronvanzon
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 440
Geregistreerd: 25-04-2010

- CX 2400 Pallas
- Overig AK400 (besteleend)
Gepost: 11 juni 2024 07:34 PM

Hi, ik heb een flink olielek aan de rechterkant van mijn blok, qua kleur en textuur verdenk ik motorolie. Bij het onderzoeken naar de oorzaak zag ik een gat met 2 tapgaten aan de linkerkant, bovenaan het blok. Hier heeft eerder duidelijk iets gezeten, gezien de kit die er nog aan zat. Zie foto “gat”, heeft iemand een idee wat hier hoort?

En wat zou kunnen leiden tot een lekkage aan de rechterkant? Zie foto “onderkant”, spoorstang en aandrijfas zijn nat, maar de olievlek op het karton ligt flink meer naar achteren. De auto staat nu al een tijdje stil en het blijft lekken…

alvast bedankt voor jullie wijze inzichten Smile

Ron

Afbeelding Bijlagen
gat.jpgonderkant.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

AK400 op LPG
CX2400 Pallas op LPG/123Ignition
C5 break voor de lange stukken

Profiel  
 
AaronKers
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 34
Geregistreerd: 07-05-2017

- BX Sport 1.9 159B
- C5 Tourer 2.0-16v Exclusive
- C5 Break 2.0-16v Exclusive
- Berlingo 1.5 BlueHDi 75 S&S
Gepost: 11 juni 2024 07:55 PM
  [ # 1 ]

Nee dat gat hoort zo, hier heeft bij het oudere type motor een luchtpomp klep gezeten… bij deze motor is dat gat niet meer functioneel het lijkt er op dat ze je thermostaat huis een keer met vloeibare pakking gedaan hebben en dat dat er tussenuit komt…. (dit hoort overigens niet) hoort een normale pakking tussen te zitten.

kijk bij je lekkage is bij de veerpoten is die retourslang niet geknapt? of je LDS vat overgelopen?

C5 Meet en Drive (Bestuur)
Autobedrijf Kees van Nieuwamerongen (Veenendaal)

Profiel  
 
ronvanzon
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 440
Geregistreerd: 25-04-2010

- CX 2400 Pallas
- Overig AK400 (besteleend)
Gepost: 11 juni 2024 08:04 PM
  [ # 2 ]

Ah, beetje stom van me dat ik meteen uitging van motorolie omdat ik geen (groene) LHM zag gulp

Maar LDS dus. Die heb ik onlangs niet bijgevuld, dus overlopen lijkt me niet, ik zal overmorgen eens die leidingen na lopen.

Alvast hartelijk bedankt!

AK400 op LPG
CX2400 Pallas op LPG/123Ignition
C5 break voor de lange stukken

Profiel  
 
AaronKers
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 34
Geregistreerd: 07-05-2017

- BX Sport 1.9 159B
- C5 Tourer 2.0-16v Exclusive
- C5 Break 2.0-16v Exclusive
- Berlingo 1.5 BlueHDi 75 S&S
Gepost: 11 juni 2024 08:05 PM
  [ # 3 ]

LDS is oranje van kleur.. en als je met je vinger doorheen gaat behoorlijk vettig oja… en het kan stinken confused

C5 Meet en Drive (Bestuur)
Autobedrijf Kees van Nieuwamerongen (Veenendaal)

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2230
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 11 juni 2024 09:29 PM
  [ # 4 ]
ronvanzon schreef:

.......
Maar LDS dus. Die heb ik onlangs niet bijgevuld, dus overlopen lijkt me niet, ik zal overmorgen eens die leidingen na lopen.
....

Die retourleidingen op de voorste veerpoten hebben een beperkte levensduur.
Ze zijn continu in beweging, en breken dan af, meestal bovenaan.
Je kunt ze even repareren, maar dat is van korte duur. Vervangen is de enige remedie.

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
ronvanzon
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 440
Geregistreerd: 25-04-2010

- CX 2400 Pallas
- Overig AK400 (besteleend)
Gepost: 14 juni 2024 06:49 PM
  [ # 5 ]
AaronKers schreef:

Nee dat gat hoort zo, hier heeft bij het oudere type motor een luchtpomp klep gezeten… bij deze motor is dat gat niet meer functioneel het lijkt er op dat ze je thermostaat huis een keer met vloeibare pakking gedaan hebben en dat dat er tussenuit komt…. (dit hoort overigens niet) hoort een normale pakking tussen te zitten.

kijk bij je lekkage is bij de veerpoten is die retourslang niet geknapt? of je LDS vat overgelopen?

@Aaron thanks, het slangetje hing inderdaad los. Het was overigens niet gescheurt, ik kon het gewoon weer op de leiding schuiven… (wat me lichtelijk bevreemd, want waarom zou zo’n slangetje los komen. Het is toch allemaal lage druk wat daar doorheen gaat?)

Nu even wat olievlekken van de parkeerplaats gaan weg werken Confused

groeten, Ron

AK400 op LPG
CX2400 Pallas op LPG/123Ignition
C5 break voor de lange stukken

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2230
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 14 juni 2024 07:00 PM
  [ # 6 ]

Check dan even of het slangetje nog voldoende speling heeft als je de auto in de hoogste stand hebt staan. en het wiel naar buiten gedraaid hebt.
Het zou namelijk kunnen zijn dat het eerder wel gebroken is bij die aansluiting, en dat het losse stukje er toen vanaf gehaald is.

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook