9 van de 13
« Eerste  < Vorige 7 8 9 10 11 Volgende >  Laatste »
   
Pluriel houdt in. Opgelost!
Jaaps
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 623
Geregistreerd: 19-10-2006

- C3 Pluriel 1.4i exclusive
- XM 2.5TD Break
- C1 Ambiance
Gepost: 08 juni 2024 05:50 PM
  [ # 121 ]

Nou, ik wordt er een beetje gek van. Dynamo vervangen, geen enkele verandering, maar 1 extra erbij: storing voeding componenten oid, maar de gasklepsensor doet t nu niet meer en de auto gaat in noodloop.
Ik heb even de stekkers en zekeringen uit de bsm gehaald, die waren aan 1 kant wat geoxideerd(zekeringen), maar verder niets bijzonders. Nu ff geen tijd, maar of de dynamo werkelijk kaduuk was…

Profiel  
 
klever33
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 463
Geregistreerd: 13-12-2019

Gepost: 09 juni 2024 08:47 PM
  [ # 122 ]

Niet werkende gasklepsensor : meestal is de boosdoener het gaspedaal. Met Lexia funktietest = 0 - 100% uitvoeren en de spanningen van klem 1 en 2 meten.
Kan Lexia geen spanningen meten dan zelf doorvoeren als volgt waarbij ik de meest voorkomende waarden neem.

Gaspedaal in ruststand
Klem 1 en massa : tussen 0,3 - 0.6 Volt
Klem 2 en massa : tussen 0,15 - 0,3 Volt = 50% van 1 = controlefunktie
Gaspedaal geheel ingetrapt
Klem 1 en massa : 3,5 - 4.0 Volt
Klem 2 en massa : 1,75 - 2.0 Volt. = 50% van klem 2 = controlefunktie
Bezetting als volgt :
Klem 1 is uitgangsspanning 1
Klem 2 is uitgangsspanning 2
Klem 3 is voeding 5 Volt
Klem 4 is massa.

Profiel  
 
Jaaps
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 623
Geregistreerd: 19-10-2006

- C3 Pluriel 1.4i exclusive
- XM 2.5TD Break
- C1 Ambiance
Gepost: 13 juni 2024 08:42 AM
  [ # 123 ]

@Klever33: Even over de lambdasondes. ALs ik meet zie ik de 1e continu van arm naar rijk springen met bijbehorende voltage. De 2e, na de kat, blijft veel constanter.
Stel dat er 1 kapot is. Welke zou dat zijn en hoe te meten

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 13 juni 2024 08:56 AM
  [ # 124 ]
Jaaps schreef:

ALs ik meet zie ik de 1e continu van arm naar rijk springen met bijbehorende voltage. De 2e, na de kat, blijft veel constanter.

Welke spanningsvariaties meet je op de 1e en de 2de sonde?

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Jaaps
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 623
Geregistreerd: 19-10-2006

- C3 Pluriel 1.4i exclusive
- XM 2.5TD Break
- C1 Ambiance
Gepost: 13 juni 2024 09:02 AM
  [ # 125 ]

Lexia zegt 780 volt. Ik vermoed dat dat 0.7 of 7 is. De 1e sensor varieert dan naar 200. Maar sterk schommelend

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 13 juni 2024 09:29 AM
  [ # 126 ]

De 1ste sonde varieert dus tussen zeg maar 0,2 en 0,8 Volt.

Dat is volgens mij gewoon normaal gedrag, zie ook het verhaal van Hella over de werking van lambdasondes.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 13 juni 2024 05:28 PM
  [ # 127 ]

Je kunt het met lexia/diagbox ook laten zien als spanning uitgezet tegen de tijd.
Dan kunnen we er veel meer over zeggen als je het voor allebei de sondes doet.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
klever33
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 463
Geregistreerd: 13-12-2019

Gepost: 13 juni 2024 10:13 PM
  [ # 128 ]

Vooraf dit : ik heb nooit met Lexia gewerkt en ken de mogelijkheden niet van het diagnose apparaat.

Dan kom ik terug op foto 4 en mijn conclusie. Ik ben er vanuit gegaan dat daar de gemiddelde spanningswaarde te zien is.
Afgaand op jouw reactie is dat niet zo dwz een moment opname. Dan is mijn conclusie verkeerd. Desondanks blijft het vreemd dat beide lambdasonden dezelfde waarden afgeven. Vandaar mijn twijfel.

De regelsonde ( zit in ingang van de katalysator ) pendelt steeds tussen 200 mVolt tot 900 mVolt en is een normaal gedrag. Is al gememoreerd. Is deze sonde echt stuk, dan brandt het motormanagement lampje en de motor is in noodloop.
Komt niet veel voor. Het is veel eer dat de amplitude te laag is, de aanspreektijd te langzaam geworden is en de frequentie te lang. Dit kun je enkel zien met een scope , waarbij in het scherm de gemeten situatie getoond wordt met de situatie die het zijn moet. Of Lexia die mogelijk heeft weet ik niet.
Bij een analoge spanningsweergave weergave is bijna niet vast te stellen of het pendelen wel of niet snel genoeg gaat.

Monitorsonde ( zit achter de katalysator ) :
Als de katalysator in orde is dwz voldoende zuurstof kan opnemen om HC en Co om te zetten in CO2 en H20 dan pendelt deze sonde tussen 600mVolt en 800m Volt. Is dit verschil groter bv 500 mVolt tot 800 mVolt , dan betekent dat, dat de katalysator slechter werkt = hogere CO uitstoot.

 

 

 

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 14 juni 2024 07:52 AM
  [ # 129 ]
klever33 schreef:

Het is veel meer dat de amplitude te laag is, de aanspreektijd te langzaam geworden is en de frequentie te lang.

Omdat de sonde op is, zie ook het verhaal van Hella, een kleinere amplitude en lagere frequentie zijn tekenen van ouderdom.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Jaaps
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 623
Geregistreerd: 19-10-2006

- C3 Pluriel 1.4i exclusive
- XM 2.5TD Break
- C1 Ambiance
Gepost: 14 juni 2024 08:10 AM
  [ # 130 ]

Maar kan een minder goed functionerende lambda sonde deze storing geven?

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 14 juni 2024 08:31 AM
  [ # 131 ]

Ja. Daarbij, lambdasondes zijn gewoon slijtageonderdelen. Na verloop van tijd, laten we zeggen ergens richting de 160-200k km zijn ze gewoon op.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Jaaps
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 623
Geregistreerd: 19-10-2006

- C3 Pluriel 1.4i exclusive
- XM 2.5TD Break
- C1 Ambiance
Gepost: 14 juni 2024 09:15 AM
  [ # 132 ]

Nog steeds maar 75000 op de teller.
Ik ga eerst op vakantie, over 4 weken verder

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 14 juni 2024 09:35 AM
  [ # 133 ]

Maar wel 17 jaar oud.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 14 juni 2024 05:08 PM
  [ # 134 ]

Heeft dat invloed? Er zit geen ethanol in. Laughing

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
FastFred
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2025
Geregistreerd: 28-06-2012

Gepost: 14 juni 2024 07:03 PM
  [ # 135 ]

Als het de originele lambda sonde nog is wel ja. Metingen wijzen uit dat ie niet in orde is, dus vervangen.

Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN

Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon

Profiel  
 
 
9 van de 13
« Eerste  < Vorige 7 8 9 10 11 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook