Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
juist. vervangen. zeker nu ze weer sluiten en er dus weer trek in de klep ontstaat. Ik heb veel volledig verwoestte SM motoren gezien die ook te lag hadden doorgereden met natrium kleppen…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 27883
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Zover ik altijd begrepen heb zijn die kleppen bij een SM een veel groter probleem dan bij een DS.
Ook wel humor, nu de kleppen weer lekker sluiten loopt ze 1400 toeren stationair
waterman schreef:Tank op een betonmolen binden. Werkt heel goed. Vullen met wat je wil, goed dichtstoppen en draaien maar.
https://www.facebook.com/han.swagerman/videos/661155065387014
Zo is dat, grit er in en draaien maar, wordt helemaal blank van binnen.
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Arjan Verkade schreef:Zover ik altijd begrepen heb zijn die kleppen bij een SM een veel groter probleem dan bij een DS.
dus het negeren?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 10256
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ik had het toch echt een keer met een 21IE. Gelukkig tijdens het starten, schade viel dus mee.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Ik heb er een keer bij gestaan bij het op de brug zetten van een sm. Dan ben je dus echt in 1 klap wakker, en er was nogal wat gesneuveld onderhuids, dus bij twijfel gewoon alles vervangen.
airfryer=luchtbakker.
Toch besloten de tank te verkleinen en daarbij van de gelegenheid gebruik te maken de binnenkant te ontroesten.
En ik kon meteen eens goed het binnenwerk analyseren.
Mooi dat de 2 aansluitbuisjes van koper zijn, dus naast de bumpers hebben we nog iets op de wagen dat niet kan roesten
Ik had al eens gelezen dat er een bepaald volume reservebrandstof in de tank zat, maar twijfelde hieraan. Maar dit klopt dus toch!
Zie het plaatje van de doorsnede.
Als het brandstofniveau daalt, klotst door het rijden de benzine over het schuine schot naar het rechter gedeelte (links op afbeelding) en blijft daar ‘gevangen’. Links raakt steeds meer leeg waardoor de vlotter van de benzinemeter op de tankbodem komt te liggen en de meter op nul gaat staan. De ruimte nagemeten: er is dan nog (max.) 5L in het rechter deel beschikbaar.
En ik snap eindelijk waarom bij het aftappen er altijd nog zoveel benzine uit de 2e plug komt!.
Ik leer als nieuwe eigenaar de wagen al wat beter kennen. Maar deze DS is toch een beetje anders dan andere DSsen, Egbert heeft er echt hele leuke extra’s aan toegevoegd; ik ben erg benieuwd of de dame nog meer verrassingen voor mij verbergt, bijv. een centrale portiervergrendeling zou heel welkom zijn!
Dit ben ik al tegengekomen:
Moderniseringen:
• Katalysator
• Lambda controlelamp
• LPG lambdaregeling
• LPG tankinhoud op standaard brandstofmeter
• Radio Bluetooth + microfoon
• Interval ruitenwissers
• Cruise control
• LED koplampen
Upgrades t.o.v. zoals de wagen de fabriek uitrolde:
• CX pomp
• 4 relais contact
• Getunde snelheidsmeter (geheel exact)
• LPG tank onder de vloer
• DX4 motor
• O-ring groef in oliepomp voor beter afdichting
• Lange 5 bak
• Elektr. fan
• Temperatuurmeter
• Valeo starter
• Alternatieve treiterslang
• HD slang van pomp naar HD-regelaar
• Dynamo met groter vermogen, ingebouwde spanningsregelaar
En alles is schijnbaar goed geïnstalleerd, want na vele jaren draait het nog prima, zoals bijv.
-> de bakrevisie van 12 jaar geleden (zie vanaf bericht #126)
-> en ook de HD-slang (!) van de pomp naar de drukregelaar houdt het al 11 jaar uit (zie bericht #228)
-> en de Peugeot 306 dynamo met een omgelaste poelie draait nog steeds (zie bericht #409)
Goed werk!
Ik reed file en dacht al dat de besturing wat zwaarder ging, oftewel, de eerste indicatie dat de hoge druk weg valt. Maar er ging geen lampje branden, was ca. 5 km van huis, dus gewoon doorrijden. En sturen was niet nodig in de file op een rechte weg waar je elke 5 meter moet stoppen.
Maar toen had ik ineens geen remmen meer (maar gelukkig wel een goede handrem!) … hoe dan? Wagen in de berm en ja hoor m’n eerste lekke treiterslang in ca. 15 jaar DS rijden! Nog 4 km naar huis, dan maar lopen.
Eigen schuld, ik had natuurlijk ook het lot getart door vol lof te zijn over o.a. de alternatieve treiterslang uit benzineslang met een 10 > 8 mm verloopje… Deze was door Egbert in maart 2021 ingebouwd.
Thuis een stuk 10 mm slang gepakt van 1,35 meter, één kant schuin afgesneden en terug naar de wagen. Treiterslang van de HD-regelaar; extra slang er op (dit is de kant die nog wel een beetje te bereiken is, de slang dankt z’n naam aan de aansluiting aan de andere kant) en het uiteinde in het reservoir gehangen door de vulopening. De schuine kant was om te voorkomen dat het uiteinde geblokkeerd wordt door de bodem van het reservoir. Uiteinde van de oude treiterslang afdoppen (anders kan hier nog olie uit lopen), LHM erbij, zuigslang van de pomp vol gieten en weer op het filter aansluiten, ontlastklep open, motor even laten lopen, ontlastklep dicht en naar huis. Voortaan deze slang maar in de wagen laten …
Thuis de oude slang eens bekeken, gewoon rechte benzineslang. De scheur zat inderdaad aan de buitenkant van de scherpste bocht. Het verloopje van 10 > 8 mm gaf geen problemen. Dus een extra aanpassing gedaan: vanaf de HD-regelaar eerst een stuk recht omhoog tot over de benzinepomp en pas daarna naar beneden. Hierdoor meer volume in het dikkere 10 mm gedeelte, een minder scherpe bocht en de bocht verder van de regelaar dus hopelijk een minder grote klap als het hele pompvolume er ineens doorheen komt. En nu maar duimen dat dit (nog) langer heel blijft!
Bijna vergeten: waarom werkte de druksensor niet? Dit type sensor zit aan de remservo (type met champignon) is een C-vormig buisje dat zich ‘strekt’ als de druk toeneemt en daardoor loskomt van een contactje zodat de waarschuwingslamp uit gaat. En deze kan je gewoon afstellen met een schroefje en dit was ook de oplossing.
Maar even verder denken … de druksensor zit bij dit type in het remsysteem, dus achter de terugslagklep van de remaccu. Oftewel, als ik niet rem (en de remaccu dus op druk blijft) en niet stuur (rechte weg), gaat de waarschuwingslamp dus niet branden als de hoge druk weg valt … oplossing: een extra druksensor monteren op de prioriteitsklep (sensor van het andere type remsysteem met rempedaal past daar op), dus rechtstreeks op het hoge druk systeem en aansluiten op dezelfde lamp.
En nu hopen dat ik slimmer ben dan de treiterslang
Ik heb er ooit ook eens mee te maken gehad. De originele treiterslang was natuurlijk in de bocht gescheurd. Waarom Citroen geen stalen bocht op de drukregelaar heeft gezet snap ik nooit.
gelaleo schreef:
Eigen schuld, ik had natuurlijk ook het lot getart door vol lof te zijn over o.a. de alternatieve treiterslang uit benzineslang met een 10 > 8 mm verloopje… Deze was door Egbert in maart 2021 ingebouwd.
Thuis een stuk 10 mm slang gepakt van 1,35 meter, één kant schuin afgesneden en terug naar de wagen.
Forse tegenvaller dat die gemodificeerde treiterslang het al na 3 jaar begeven heeft. Kijken of jou verlenging het goed doet. En tja benzine slang kan natuurlijk ook van mindere kwaliteit geweest zijn ( hoewel ik bewust een wat duurder type genomen heb).
We hebben het probleem van de treiterslang dus nog niet opgelost!
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Nav het filmpje van DStt over de alternatieve treiterslang heb ik een 10mm en 8mm gewapende hydrauliek slang van Manuli met verloopje gemaakt. Voorbeelden van die slang heb ik eerst ter beoordeling op lhm bestendigheid voorgelegd aan de Technische commissie van de DS club. Die kwamen tot de conclusie dat de slangen uitstekend bestand zijn tegen LHM. Vervolgens heb ik een paar setjes treiterslangen gemaakt. Samen met een DS vriend eerst bij mij de treiterslang preventief vervangen en later bij hem ook. Heb ook een voorbeeld van zo’n treiterslang aan Egbert gegeven. Gelukkig nog geen probleem met mn alternatieve treiterslang gehad.
Dank je Super IDee!
Ik heb er inderdaad weer opnieuw gewone (wel gewapende) benzineslang op gezet; ik had niets anders liggen.
Maar een stukje Manuli gaat in ieder geval in de kofferbak mee en bij de eerstvolgende gelegenheid gemonteerd worden!
Ter info:
- de specificatie van de bedoelde Manuli slang in de 10mm uitvoering: “Manuli PUSFIT DN 10 6-3/8” WP 36 bar 500 psi”
- nu ingebouwde verlengde slang is ca. 85 cm (70 cm Ø10 + 15 cm Ø8)