Mijn 2017 DS5 heeft al enige tijd dat hij soms op willekeurige momenten dat hij kort maar soms hevig inhoud, dus bijna met je neus op het dashboard! vaak is het minder heftig maar niet alsof je het gaspedaal loslaat.
Even een verhaaltje vooraf waar het volgens mij mee te maken heeft;
Vorig jaar is het DMF (dubbel massa vliegwiel) vervangen met de koppeling nadat hij hevig ging trillen, deze was ook echt kapot.
Er is toen ook gelijk maar het roetfilter vervangen (220k km) en omdat ze in de garage (dealer) niet netjes kunnen werken is het koelvloeist. vat en wat leidingen vervangen.
Sindsdien is hij begonnen met zo nu en dan inhouden, ik ben hier gewoon mee doorgereden want ik kan de auto niet zomaar missen en dealer is €€€€!
echter is het heftiger geworden en komt vaker voor, eerst eens in de week nu dagelijks. toch maar weer een afspraak gemaakt en na een dag hebben ze de brandstof druk gemeten en de slangen vervangen wat weer dik 400,- koste maar het probleem is niet weg.
toen ben ik naar een andere specialist geweest en zij hadden de EGR maar afgedopt en uitgeschreven (Tuning en Autoelectronica specialist) toen was het gewoon 2 weken goed maar was waarschijnlijk toeval want het kwam gewoon weer terug.
Na een speurtocht kwam ik op het C5 forum een vergelijkbaar verhaal tegen en bij hem had het te maken met de krukassensor (Hall sensor) die niet goed kon registreren na vervanging van het vliegwiel.
Dit verhaal heb ik de dealer voorgelegd en hun vinden dit vreemd en het zal dan geen garantie worden want hij heeft immers goed gereden!!!
Nu wil ik ze toch weer benaderen hiermee want de buurman had exact dit probleem met een Renault waarvan hij de koppeling zelf had vervangen.
Echter als ik hierop zoek, dus Hall sensor defect zie ik dat het inhouden vrij constant is en slecht starten, dit heb ik dan weer niet.
Wat is jullie mening?
Mijn mening is dat je ons meer moet vertellen.
Als de motor inhoud, wat er gebeurt er dan exact ? Krijg je een mededeling op het scherm ? Gaat je motor controle lampjes aan.
Wanneer gebeurt het: Warme motor, koude motor, na zoveel tijd/km ?
Wat gebeurt er na het inhouden: Alles werkt weer meteen 100% of wordt het geleidelijk beter?
Heeft de dealer iets uitgelezen, en wat met welk apparaat voordat ze besloten dat de brandstof slangen de fout veroorzaken?
Heb ik het goed begrepen: Je had het eerst wekelijks, en toen werd het meer tot dagelijks.
DAARNA heb je aan de EGR laten werken en toen bleef het probleem 2 weken helemaal weg ? En toen het terug kwam: Eerst een keer in de week, of meteen iedere dag ??
het kan best zijn dat de computer van de motor pas na een tijdje vindt dat het signaal van de krukasssensor niet meer goed is of niet overeen komt met de andere signalen die hij krijgt. Maar: Als dat zo is dan wordt dat meestal weggeschreven als fout.
Als je hem verkeerd monteert na het vervangen van het vliegwiel zoals bij de Renault dan is het inderdaad vaak zo dat hij slecht start en loopt. Bij jou moeten we op zoek naar iets dat “af en toe” optreed.
PS: Heb je het DMF ( dual mass flywheel, dubbele massa vliegwiel) vervangen door een DMF ? Of door een “gewoon” vliegwiel met een conversie set ?
To err is human, not to err is divine.
Het is wazig inderdaad. maar ik heb niks vervangen alles is bij de dealer gebeurd behalve de EGR.
maar het inhouden gebeurd echt willekeurig! dus zowel bij warm als koude motor. Bij koud is het wel eens dat hij bij stationair ook gelijk afslaat.
Als het gebeurd is het inhouden plotseling en duurt 1 hele seconden en daarna is het weer als normaal maar soms ook achter elkaar en vaak wel rond de 2000 toeren.
Op de snelweg is het soms en als je rond die 2000 het gas helemaal intrapt gebeurt het ook wel dat hij achter elkaar terug valt alsof je met slippende koppeling rijd dus als het een grafiek was steeds bergparabolen die dan zo’n 2 seconden duren.
Er zijn geen meldingen in het scherm ook de OBD2 die ik gebruik geven geen vreemde storingen aan, alleen de:
“P1113(00) [0x111300]
IAT Sensor Open/Short
Intake air temperature (IAT) sensor circuit open/short
Status: Test failed (current drive cycle), Pending, Confirmed, Test failed since last DTC clear”
Dit is volgens de OBD tuner niet de oorzaak.
Wat de dealer heeft gebruikt om te testen weet ik niet. en ik ga ervan uit dat de dealer er weer een DMF in heeft gezet!
Dat van die Renault was gebeurt bij mijn buurman.
nog vergeten, 2 jaar geleden is de brandstof aanvoer en pomp vervangen ivm het missen van een O-ring, dat was volgens een buletin naar aanleiding van een storing.
P1113 staat voor minimum druk in de brandstof hogedruk rail niet bereikt.
In denk dat het gezocht moet worden in het brandstof hogedruk gedeelte.
Mogelijke oorzaken :
brandstofhoeveelheidsregelaar ( 1277 ) op de hogedrukpomp
druksensor ( 1321 ) in de hogedrukrail
hogedrukregelaar ( 1322 ) in de hogedrukrail.
Het vervelende is , is 1321 of 1322 defekt, deze sensor niet los geleverd worden en dus de gehele hogedruk rail
vervangen moet worden.
Blijkbaar zijn er geen andere foutcodes opgeslagen betrekking hebbende op het lage en hogedruk gedeelte.
Dit kan komen doordat de storing van een zo´n korte duur is, dat de eigendiagnose in de motor computer niet kan
vaststellen welk ondeel de storing veroorzaakt.
Zulke storingen worden wel opgeslagen in de motorcomputer in de afdeling ” niet bevestigde storingen “.
Deze meldingen zijn dan met en zonder foutcode en hier is misschien de oplossing te vinden.
Een elektrische storing in het kabelwerk van bovengenoemde storingen mag niet uitgesloten worden.
Al met al geen eenvoudige opgave om het op te lossen.
Volgens mij, en het staat eronder, heeft P1113 te maken met de Air intake sensor,
De brandstofdruk hebben ze gecontroleerd bij de dealer toen en die was goed.
Aanvulling: Toerentalsensor lijkt mij niet het geval te zijn. Dan valt de synchronisatie weg tussen deze sensor en de nokkenassensor en geeft een foutcode. Deze foutcode is er naar ik aanneem niet.
Maar als de brandstofdruk zou wegvallen voor 1 seconde voelt het toch niet aan alsof je even de rem aantikt? meer als gas los lijkt mij?
P1113 is niet bij elk merk dezelfde storing.
In mijn citroen boekwerken Bosch EDC 16 en EDC 17 staat wat ik geschreven heb.
Een luchtinlaat temperatuursensor is een relatief kleine correctie waarde en leidt niet tot zulke als beschreven sterke inhoudproblemen.
De brandstofdruk valt niez compleet weg. De minimumdruk wordt niet bereikt en betekent dat de injektoren voor bv. 1 seconde niet meer aangestuurd worden, dus geen inspuiting.
Voor een leek kan het zeker wel aanvoelen als of het rempedaal even aangetikt wordt.
En wat de dealer gedaan heeft, brandstofdruk gemeten, is een moment opname. Maar sluit niet uit dat het op een willekeurig moment toch even onvoldoende is.
Kijkend op Service.Citroën naar de Citroën DS5 zie ik dat de Blue HDI 2.0 DW10FD Euro 6.2 motor voorzien is van een Delphi inspuiting. Ook de Euro 5 motor is daarvan voorzien.
Ik veronderstel dat de iets latere DS5 van DS Automobiles ook deze motor heeft, maar ik kan dat niet checken.
De code P 1113 geeft dan aan: Hogedrukcircuit : Brandstofdruk lager dan minimale drempelwaarde
Omschrijving van de diagnose:
Mogelijkheid 1
De brandstofdruk is kleiner dan 50 bar (Tijdens het rijden)
Mogelijkheid 2
De brandstofdruk is kleiner dan 80 bar (Bij het starten)
Tijd voor bevestiging van de storing minder dan 1 seconde (Bij 800 t/min)
Bij de mogelijke gevolgen voor de klant staan er een heleboel:
Startproblemen
Geen automatisch afzetten van de motor
Te weinig vermogen
Inhouden/afslaan
Storing van de motor bij stationair draaien
Uitschakeling/onderbreking van de functie snelheidsregelaar of -begrenzer
Vloeistoflekkage/geuren (dieselbrandstof, olie…)
Klapperen/roffelen/kraken
“Kraken/Knetteren/Ratelen”
Verdachte deken zijn:
Draadbundel
Stekkers
Opbrengstregelaar brandstof
Brandstofinspuitgalerij
Hogedrukpomp
Lagedrukcircuit
Dieselverstuivers
Brandstofpomp/tankvlotterunit
Druk- en temperatuursensor lagedrukcircuit brandstof
Brandstoffilter
Hogedruk-brandstofleidingen
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor :idea:
Als ik kijk naar de km.stand zijn injektoren ook verdacht. Kortstondig te veel lek op een of meerdere injektoren, waardoor de h.d. pomp de minimumdruk niet kan handhaven. Een aanwijzing is mogelijk zichtbaar in de LTFT Long Time Fuel Trims.
Zal al met al niet goedkoop financieel op te lossen zijn.
Heb vandaag de brandstofdruk sensor vervangen en het was alsof ik in een andere auto reed, het optrekken en gas los bijvoorbeeld ging meer soepeler, echter het inhouden kwam wel weer terug.
aangezien de brandstofpomp al eens vervangen was lijkt het meer op drukregeling want tijdens de live data viel de brandstof druk geheel weg.
Nu wilde ik ook het filter vervangen allen was het verkeerde geleverd maar dat kan daar niet vandaan komen lijkt mij.
Waar zit de brandstof druk regelklep en kan dit het probleem zijn?
Groet,
BN
Deze pomp is vorig jaar vervangen zie ik, ik dacht dat het de lagedrukpomp was!
Wat blijft er dan nog over?
waar zit dit en dan met name Nr. 1?