Heb sinds kort een GS Break, een auto waar nogal wat werk aan moet gebeuren om weer netjes te worden.
Maar wat als eerste aandacht nodig heeft is een lekkage in de hydraulique aanvoer leiding denk ik, zie de druppels lopen als ik onderin de kinnebak kijk, daar zie ik een slangaansluiting welke lekt.
Kan daar zo niet bij en denk dat ik het hele front van de auto moet verwijderen om een nieuwe slangaansluiting te kunnen plaatsen.
Misschien dat er een andere mogelijkheid om bijvoorbeeld enkel de kinnebak te verwijderen zonder het front te hoeven verwijderen.
Graag tips en misschien advies over verkrijgbaarheid van onderdelen.
voor DS en CX weet ik wel de weg maar voor de GS tot nu nog niet.
CITROEN C5 1.8 Break 2001.
Eerder,
CX Athena 1981,CX Athena LPG 1981, CX 2000 1975, CX 2000 Athena 1985, CX 2400 IE Automatique 1982, XM Break type1, GS 1200 1974, BX 1400 1988, BX Break 1.6 TGI 1991GSpecial 1979,C5 2.0 Exclusive,C5 Break 1.8 2001, DSuper 1974, Ford Taunus 17M Super 1964.
DSuper 1971, G Special Break 1972.
Om het front eraf te halen moet je wel aardig wat boutjes loshalen maar het valt verder wel mee hoor, dopsleuteltje 11 en 8 en hij ligt er zo af.
Onderdelen zijn bij het magazijn van de GS/A vereniging te krijgen. Lidmaatschap kost je de kop niet, 7 juli is het weer open begreep ik.
Verder is t vooral een beetje shoppen bij andere particulieren en winkels die toevallig nog wat hebben, lukt mij meestal aardig…
Groeten,
Daan
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Het front eraf halen is inderdaad zo gedaan. Het is net Meccano. Niet moeilijk maar wel even goed kijken en de tijd nemen om rustig te kunnen werken.
Tips:
Eerst de grille, koplampen en knipperlichten verwijderen om bij de boutjes te kunnen. Demontage stelt dan niets meer voor.
Montage van de grille kun je zien zitten. Verwijder de grille.
Knipper/stadslichten hebben 2 veren waarmee ze vastgeklemd zijn. De buitenste veren kun je via een gat in het binnenscherm wegdrukken. Dat kan even pielen zijn. Daarna de binnenste en het knipperlicht kun je dan naar voren verwijderen.
Per koplamp moet je de drie borgplaatjes bij de afstelling(links, rechts, onder) een kwartslag draaien. Ik gebruik altijd een spitsbektang en met een swung draai ik ze een kwartslag. Nu heb je alle ruimte om het front te verwijderen.
Montage in omgekeerde volgorde. Het knipperlicht (vergeet de stekkers niet) druk je op zijn plaats na de koplamp gemonteerd te hebben. De motorkap ontgrendeling niet vergeten en dan de grille erin.
Je lekkage kan de aanvoerslang zijn maar ook de mof van de pomp.
In aanvulling op de tips van DPCH: in het magazijn krijg je ook collegiaal advies. Nog een reden om lid te zijn.
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
De bumperhoeken moeten er toch ook af? en vergeet die 2 boutjes onder de motor niet ! Die tegen het subframe zitten en heel vaak ‘‘vergeten’’ worden bij montage ivm lastig en zo…...(daar heb je een heeele lange dop 11 voor nodig on een T sleutel van een flinke lengte.)
airfryer=luchtbakker.
Totaal aantal Berichten: 465
Geregistreerd: 29-12-2010
- GS/GSA GS Club
- GS/GSA GSA Club
- GS/GSA GS Confort
- GS/GSA GS Pallas
- GS/GSA GS 1220 Club
Wat hierboven gezegd is kan ik alleen onderschrijven. Het lijkt me dat er een lek is bij de pomphoes of de wartel. Als het dat laatste is, dan klopt er iets niet met de borging, en dat is best link. Als het front eraf is dan kijken we graag even mee voor verder advies. En als je het front eraf hebt is dat een mooie gelegenheid om ook de distributie te doen. Is een klassieke 3-eenheid bij de GS, distributie, V-snaar en pomphoes. Aan onderdelen kost het niet veel, en je doet de klus zittend op je krukje bij wijze van spreken, eenmaal het front eraf. Keienvanger alleen demonteren is lastiger dan het hele front eraf, je kunt zonder het front eraf niet optimaal bij alle boutjes.
Je kunt nu al ruimschoots met kruipolie alle boutjes inspuiten en dat evt nog herhalen zodat het kan inweken. Als je tijdens het werk gaat wd-40-en ben je eigenlijk al laat.
En je kunt de T-mof gerust op voorraad hebben, die is meestal wel sleets na 40 jaar, en kost niet veel, dus gewoon vervangen. Een grote leidingrubber op voorraad is ook aanbevelenswaard. Als de leiding zo láág lekt, zal het vat ook wel leeg zijn ws. Dus lhm in huis halen !
Eigenlijk best een leuk en dankbaar klusje om te doen. Kan weinig aan verkeerd als je rustig en methodisch te werk gaat.
airfryer=luchtbakker.
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
in mijn herinnering braken altijd de boutjes van de koplamphouder unit….
Gebruik veel kruipolie!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 465
Geregistreerd: 29-12-2010
- GS/GSA GS Club
- GS/GSA GSA Club
- GS/GSA GS Confort
- GS/GSA GS Pallas
- GS/GSA GS 1220 Club
Die boutjes breken alleen bij de echt brakke auto’s. Die zullen inmiddels allemaal wel van de weg af zijn. Zelf nog nooit meegemaakt. Ik zet wel altijd elk boutje in het kopervet bij montage als dat nog niet eerder gebeurd is. Dat sleutelt de volgende keer een stuk fijner.
Dank voor de ruime uitleg, het front zal ik dus moeten verwijderen om aan de slag te kunnen.
Daar moeten inderdaad heel veel boutjes voor worden verwijderd.
Heb bij de DS/TT club een mooie film van Egbert bekeken, en inderdaad de werkwijze gezien.
Ga er nog even over nadenken of ik aan deze klus ga beginnen, in ieder geval bedankt voor alle uitleg en adviezen.
distributie is onlangs door de vorige eigenaar gedaan.
CITROEN C5 1.8 Break 2001.
Eerder,
CX Athena 1981,CX Athena LPG 1981, CX 2000 1975, CX 2000 Athena 1985, CX 2400 IE Automatique 1982, XM Break type1, GS 1200 1974, BX 1400 1988, BX Break 1.6 TGI 1991GSpecial 1979,C5 2.0 Exclusive,C5 Break 1.8 2001, DSuper 1974, Ford Taunus 17M Super 1964.
DSuper 1971, G Special Break 1972.
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
GS1970 schreef:Die boutjes breken alleen bij de echt brakke auto’s. Die zullen inmiddels allemaal wel van de weg af zijn. Zelf nog nooit meegemaakt. Ik zet wel altijd elk boutje in het kopervet bij montage als dat nog niet eerder gebeurd is. Dat sleutelt de volgende keer een stuk fijner.
Dit was in de tijd dat een GS/A een heel goedkope auto was waar mensen zonder geld in reden tot ze uitelkaar vielen…
De huidige overgebleven auto’s zullen idd wel ok zijn.
Als de kinnebak weg is kan je mooi de uitlaat eens goed checken!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Ben benieuwd wat de kleur van de break is.
airfryer=luchtbakker.
Volgens mij heb ik het nu wel gezien. Deze break staat nu bij de adv’s de AE-50-60
airfryer=luchtbakker.
Totaal aantal Berichten: 465
Geregistreerd: 29-12-2010
- GS/GSA GS Club
- GS/GSA GSA Club
- GS/GSA GS Confort
- GS/GSA GS Pallas
- GS/GSA GS 1220 Club
Zag hem ook staan. Leuke auto.
Peter, je zegt dat je sleutelangst hebt. Dan is zo’n klusje als front verwijderen en die lekkage beoordelen bij uitstek iets om die angst te overwinnen. Zoals je het omschrijft lekt hij op de wartel, en dat kan 2 oorzaken hebben. Wartel niet goed aangedraaid of borging van de wartel niet in orde. Beide eenvoudig te verhelpen.
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
of de leiding is kapot of het rubbertje zit er niet lekker in…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Heb de boutjes waar ik van boven bij kan ingespoten met kruipolie, maar deze zijn eigenlijk allemaal wel gangbaar.
Het front is er nog niet zo lang geleden afgeweest.
Van onderen wordt lastig omdat de auto nu plat op haar buik ligt.Zal er dus wat bokken onder moeten zien te krijgen.
Verder al even gezocht naar het T stuk wat eventueel gescheurd is, die zijn volgens mij nogal schaars.Dus wie een goed adres heeft dan verneem ik het graag.Ben nog geen lid van de club.
CITROEN C5 1.8 Break 2001.
Eerder,
CX Athena 1981,CX Athena LPG 1981, CX 2000 1975, CX 2000 Athena 1985, CX 2400 IE Automatique 1982, XM Break type1, GS 1200 1974, BX 1400 1988, BX Break 1.6 TGI 1991GSpecial 1979,C5 2.0 Exclusive,C5 Break 1.8 2001, DSuper 1974, Ford Taunus 17M Super 1964.
DSuper 1971, G Special Break 1972.
Moet lukken, de T mof is niet schaars, staan plenty te koop. Gewoon ff doorbuffelen, dat front ligt er echt zo naast. Als de lekkage heel groot is dan wordt het lastig, maar als met voldoende lhm in het vat t ding omhoogkomt dan kan er een krik onder, als ie echt alleen maar lekt als een zeef moet je iets anders bedenken.
Als je twijfelt of het de aanvoer v/d pomp is : de dikke slang losmaken op het vat, en er op blazen , evt met een beetje perslucht, dan weet je alvast iets. Daar mag geen enkele drukverlies zijn. Als dat wel zo is, dan lekt je slang of het T rubber.
airfryer=luchtbakker.