Totaal aantal Berichten: 99
Geregistreerd: 04-08-2012
- Saxo 1.1i Basis
- C3 VTR 1.6 16V Exclusive
- C5 Tourer 2.0 BlueHDI Exclusive
Hallo,
Een aantal maanden geleden is mijn Saxo afgekeurd op meerdere punten, een daarvan was een te hoge CO waarde.
Nou wil ik een start maken aan het in orde maken van mijn Saxo, maar heb toch wat advies nodig omtrent het CO-waarde probleem.
Het betreft een 1.1i TU1M+(HDZ+), met singlepoint injectie
De volgende zaken vallen op:
- benzineverbruik was een half jaar voor de APK al aanzienlijk hoger
- stationair toerental gaat zodra de motor warm is op 500 toeren zitten (koud op 1100/1200)
- stank uit de uitlaat (denk te rijk mengsel gezien de CO-waarde afkeur)
Wat ik als eerste wil proberen is om de sensors te reinigen, echter loop ik tegen 2 punten aan.
De stappenmotor was al snel gevonden, maar ik kan de MAP-sensor niet vinden?
En waar kan ik het beste het gasklephuis(singlepoint) mee reinigen?
Citroën Saxo 1.1i Basis, Bleu Grand Pavois, 2000
Citroën C3 1.6 16V VTR Exclusive, 2006
Citroën C5 Tourer 2.0 BlueHDI Exclusive, 2017
Totaal aantal Berichten: 1381
Geregistreerd: 31-10-2005
- C4 (2004-heden) C4-II Puretech 130
Hoe gebruik je je Saxo? veel korte stukken, veel stilstand? Dat wilde bij mijn voormalige Saxo ook een keer tot afkeur leiden, maar een ritje van 10 minuten bracht alles terug tot de normale waardes.
Reinigen van het gasklephuis kun je mi goed doen na demontage met remmenreiniger.
Totaal aantal Berichten: 99
Geregistreerd: 04-08-2012
- Saxo 1.1i Basis
- C3 VTR 1.6 16V Exclusive
- C5 Tourer 2.0 BlueHDI Exclusive
Voor de APK werd de Saxo 1x per week gereden, voornamelijk kortere stukken met zo nu en dan ritten van 1+ uur.
Wel viel me ook op dat connectors van verschillende sensoren wat vuil zijn. Deze ook maar eens reinigen en behandelen met contactspray. Enkel de MAP-sensor nog lokaliseren want deze ben ik nog niet tegen gekomen :S
Citroën Saxo 1.1i Basis, Bleu Grand Pavois, 2000
Citroën C3 1.6 16V VTR Exclusive, 2006
Citroën C5 Tourer 2.0 BlueHDI Exclusive, 2017
Totaal aantal Berichten: 9370
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
kevin95 schreef:Enkel de MAP-sensor nog lokaliseren
Die zit met een slangetje aangesloten op het inlaatspruitstuk, ‘m vinden lijkt mij dus niet zo moeilijk.
Dat slangetje kan ook stuk of lek zijn, heb ik gehad bij mijn P205, ook met de 1.1.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 99
Geregistreerd: 04-08-2012
- Saxo 1.1i Basis
- C3 VTR 1.6 16V Exclusive
- C5 Tourer 2.0 BlueHDI Exclusive
Dan zal ik straks eens kijken bij het inlaatspruitstuk. Goed om te weten ook van dat slangetje, zal ik deze gelijk ook controleren.
Citroën Saxo 1.1i Basis, Bleu Grand Pavois, 2000
Citroën C3 1.6 16V VTR Exclusive, 2006
Citroën C5 Tourer 2.0 BlueHDI Exclusive, 2017
MAP sensor zit boven in het inspuithuis langs de verstuiver.
Te hoog CO kan veroorzaakt worden door :
1. Motortemperatuurzender geeft verkeerde waarde af.
2. katalysaor dood dwz het uitlaatgas gaat ongereinigd in de uitlaat = verhoogd Co en HC
3. MAP sensor geeft verkeerde waarde af
4. Lambdasonde niet meer in orde : amplitude te laag , aanspreektijd te lang, frequentie te lang geworden.
5. Verstuiver verstuift niet juist.
Ik zou eerst een lange rit maken bv. 1 uur en dan flink in de toeren rijden bv 3.500 - 4.000 t/min. zodat de katalysator op temperatuur komt en zich schoon brandt, maar tegelijkertijd worden de kleppen, cylinderkop,zuigerbodem,bougies en
lambdasonde ook schoon gebrand.
Dat is alles is noodzakelijk voor een goede verbranding en funktioneren van de lambdasonde.
Aansluitend uitlaatgastest maken. Is CO nog te hoog , dan de waarden bij stationair en verhoogd toerental = 2500t/min. uit laten drukken. Kan nuttig zijn bij verdere diagnose.