Hi allen,
Ik heb een leuk setje originele Citroën Le Mans velgen gevonden voor m’n Xantia, probleem is dat de vorige eigenaar de wielbouten niet meer had. Volgens mij passen de bouten van mijn huidige stalen velgen niet, en nieuw lijkt de vorm ook niet meer te koop te zijn. Garage80 had ze op hun site staan, maar die informeren mij dat ze uitverkocht zijn.
Volgens mij heb ik dit type nodig:
Dit zijn de velgen:
Het “gat” begint klein conisch, zoals de bout op foto 1 ook is. Weet een van jullie welke maten wielbouten officieel bij deze velgen horen? Of waar ik deze wielbouten nog kan krijgen?
Alvast bedankt!
Ga maar eens naar Jan van Gompel, die heeft een aardige verzameling gebruikte wielbouten.
To err is human, not to err is divine.
Dat wordt nog best lastig…..
Op Service.Citroën staan deze velgen niet vermeld. En dus kan ik daar ook niet zien welke bouten erbij horen.
Wel vind ik bouten behorend bij andere LM-velgen.
—Bij de T1 zijn dat bouten met artikelnummer 96 970 416 12x1,25 voor de Venise velgen, zonder lengte aanduiding.
Maar voor de Madrid en Belfast velgen worden bouten met nummer 540547 12x1,25-67,8 opgegeven.
—Bij de T2 hebben ze artikelnummer 540561 12x1,25-42 voor de Ville de Venise, Magny Cours en Castelet velgen.
Al die bouten staan op NFP in de DataBase.
Welke lengte jij dan moet hebben, zeg het maar.
Het beste kijkt me te meten hoe dik de flens is van de velg, en aan de hand daarvan te bepalen welke lengte de bout moet hebben.
Bij je huidige bouten kun je zien hoever ze in de wielflens gedraaid zijn, dat zal ca 20 mm zijn. Dat moet je optellen bij de flensdikte.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
In een oude Xantia Accessoire brochure uit 1998 staan de Le Mans velgen vermeld.
Dat zijn 6J-15 velgen, artikelnummer ZC 9863124U, met bijbehorende wielboutslotsets ZC 9863038 U.
Welke gewone wielbouten er bijhoren, is daar niet vermeld.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Dank voor de informatie JW & Citroensmgz
De velgen komen uit de T2 tijd volgens mij, dus ik denk dat een veilige gok 12x1,25-42 is. De verkoper vertelde mij dat ze van een Xsara VTS kwamen.
Vriend van me heeft Indianapolis velgen op zijn Xsara, ik gevraagd of ik een wielbout van hem kan meten in mijn velg.
Ik zal laten weten hoe het afloopt
Bij de Xsara 1 worden op S.C. twee soorten Le Mans velgen aangegeven, met verschillende bouten.
—Dat zijn de Le Mans velgen zoals hierboven aangegeven. Daar horen bouten 540558 12x1.25 bij, zonder lengte aanduiding. Ook die staan op NFP.
—En er zijn Ville de Le Mans velgen, met de al eerder genoemde bouten 540561 12x12,5-42
Bij de Xsara 2 worden ook de Ville de Le Mans velgen aangegeven. Daar staan dan bouten 540165 12x1,25 bij, eveneens zonder lengte aanduiding.
Maar er staan ook de bouten 540567 bij, met RP 98 170 245 80, gebruikt sinds ORGA 9429.
Die laatste zijn bouten met kop SLW 17, ipv de SLW 19 die daarvóór gebruikt werd. Die SLW 17 bouten staan niet op NFP en kosten € 7,49 resp. € 7,87/ stuk incl. BTW
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Correctie op: —En er zijn Ville de Le Mans velgen, met de al eerder genoemde bouten 540561 12x12,5-42
Dat laatste moet uiteraard 12x1,25-42 zijn. Zó staat de komma waar ‘ie hoort te staan
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Eerder schreef ik:
JW schreef:.......Het beste kijkt me te meten hoe dik de flens is van de velg, en aan de hand daarvan te bepalen welke lengte de bout moet hebben.
Bij je huidige bouten kun je zien hoever ze in de wielflens gedraaid zijn, dat zal ca 20 mm zijn. Dat moet je optellen bij de flensdikte.
Die 20 mm is de schroefdraad in de wielflens, gebaseerd op 1,5 x D.
Maar er zit ook nog een schijfrem tussen de wielflens en de flens van je velg, die moet er bij opgeteld worden.
Wellicht het beste is te meten hoeveel je huidige bouten door je stalen velg steken.
Die lengte moet je dan aanhouden om te bepalen welke boutlengte je moet hebben voor de Le Mans velgen.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Nogmaals dank voor al je uitzoekwerk!
Ik heb inmiddels gemeten met de bouten van de Indianapolis velgen, die hebben exact dezelfde vorm van de kop.
De SLW17 en 19 zullen niet passen, het conische deel is niet “lang” genoeg, waardoor hij niet goed past.
Qua lengte klopt de 42mm wel. In de Xsara zijn ze dat ook, en ze steken even ver uit de velg.
Ik denk dat het door jou genoemde artikelnummer 540561 moet zijn. Ook wel 96070416. Dat is ook de foto in mijn eerste post.
Online zijn die wielbouten niet te vinden, Bart Ebben heeft ze gehad, en Garage80 dus ook. Maar helaas allemaal uitverkocht. Ik ga morgen Jan van Gompel even bellen.
Wat je hiermee “De SLW17 en 19 zullen niet passen, het conische deel is niet “lang” genoeg, waardoor hij niet goed past.” bedoelt is me niet duidelijk.
Kan er geen dop 17 of 19 (SLeutelWijdte 17 of 19) in de boutschacht? Hoe moet je dan de bout vastzetten?
“Qua lengte klopt de 42mm wel. In de Xsara zijn ze dat ook, en ze steken even ver uit de velg.”
Dat zegt niet alles.
De wielflens en remschijf van de Xantia is anders dan die van de Xsara, de maten zijn niet hetzelfde. Je loopt dan het risico dat de bout onvoldoende “vlees” heeft in de wielflens, en da’s gevaarlijk.
Een jaar of wat geleden hebben Breeze en ondergetekende wat rekenwerk gedaan aan deze wielbouten. We kwamen toen tot de ontdekking dat ze krap bemeten zijn, en dat zorgvuldigheid bij het vastzetten van levensbelang is.
We vonden toen ook voorbeelden van ongelukken waarbij wielbouten afgebroken waren toen iemand een scherpe bocht nam. En dan gebeuren er rare dingen
Mijn advies is dan ook: ga er niet zomaar vanuit dat die 42 mm bouten oké zijn.
Je kunt stap voor stap de juiste maat bepalen:
—meet zorgvuldig hoever de bouten van je huidige stalen velgen voorbij het pasvlak van de velg uitsteken.
—meet de dikte van de flens van de Le Mans velgen.
—die twee maten opgeteld moet de lengte van de bout zijn, onder de ring gemeten.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Dat van die coniciteit begrijp ik ook niet. Maar zonder te bemoeien : is gewoon met een velg naar een bandenbedrijf gaan en vragen of ze iets passend hebben een optie? Zij hebben ws e.e.a. op de schap liggen en kunnen meteen passen en adviseren, dan weet je meer.
niks vermakelijker dan een stukske gecompliceerde eenvoud
Ik had het idee dat SLW te maken had met de vorm onder de kop, dat had ik verkeerd.
You live you learn
Wat ik bedoel met het “conische” probleem is:
Bovenin is het gat waar de wielbout in gaat maar ietsje groter dan onder. Om dat goed te laten passen is het conische gedeelte van het gat langer dan bij de meeste velgen.
Zo goed als elke wielbout die je kunt vinden heeft een breed conisch deel, waarna het direct overgaat in rechte bout. Dat past niet, omdat dat conische deel “dunner” en “langer” moet zijn. Op de foto van de wielbout in de eerste post zie je het het beste.
Goed om te weten dat ik niet van 42mm uit kan gaan, ik zal inderdaad binnenkort mijn huidige wielbouten opmeten.
En inderdaad, naar een bandenbedrijf gaan en passen is ook nog een goed idee!
Voor het goede begrip…..
Jouw stalen velgen worden vastgezet dmv bouten met een conisch gedeelte. Dat conische gedeelte drukt tegen een conische uitsparing in je velg.
LM velgen zoals de Le Mans worden vastgezet dmv een bout met een ring. Die ring drukt tegen een praktisch vlak gedeelte in de velg. En zo wordt de velg tegen de schijfrem gedrukt en vastgezet.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Totaal aantal Berichten: 2115
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Wellicht ten overvloede: die bout op het eerste plaatje heeft geen conisch gedeelte! Die bout is alleen voor lm velgen en niet voor de stalen variant!
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Met het aanhaalmoment dat vereist is zouden conische bouten een desastreuze uitwerking hebben op het lichtmetaal.
Vandaar ook dat de staart van de fuseekogels van de CX een cilindrische passing hebben.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
A ha,
De bouten op de foto hebben wel een verdikking, die het (wat ik conisch noem) gedeelte van het gat vult. Ik begrijp dat de ring hem daadwerkelijk vast zet.
Hier zit dus de crux van deze velgen, want bouten met exact die verdikking kan ik niet vinden. Let trouwens bij deze foto niet op de maat, het is ter illustratie.
Ik vind het in ieder geval informatief allemaal! Zouden wielbouten zonder die verdikking niet ook kunnen werken? Of zitten de bouten dan niet stabiel genoeg?