Hallo,
Sinds een paar weken heeft mijn Xantia type 1 het probleem dat de interieurverlichting aan blijft staan (de twee lampen die aan gaan bij het openstaan van de autodeur). De centrale deurvergrendeling werkt wel en na de deuren gesloten te hebben sluiten de electro kleppen ook gewoon (piepje gaat na zoveel seconden na sluiten deuren uit), dus ik ga er dan van uit dat de auto niet denkt dat een deur daadwerkelijk open is. Ik heb voor nu de zekering er maar uitgehaald, omdat hij toen ik het ontdekt had al de accu had leeg getrokken.
Ik heb hem nu net naar de garage gebracht en die vertelde mij dat ze de electronica van de deuren gecontroleerd hebben en niks hebben kunnen vinden (heb ze nog niet over de specifieke handelingen gevraagd). Nu gaven ze me de optie om het helemaal uit te pluizen, maar dat het wellicht een hele dag manuren zou kunnen kosten. Dat is wellicht iets teveel van het goede, dus vroeg me af of dit vaker voorkomt en wat het forum denkt dat het wellicht kan zijn.
De auto staat veel stil en de week voordat het begon had het vrij hevig geregend (mocht dat wellicht voor problemen kunnen zorgen). De tijdlijn is ongeveer als volgt:
- 27 mei de auto gepakt (interieurverlichting stond toen ik aan kwam lopen nog uit) en ontdekt tijdens het rijden dat de interieurverlichting aanbleef. Toen de auto weer geparkeerd en niet op gelet.
- 30 mei de auto gepakt, maar accu plat. Starthulp gekregen en toen zekering eruit gehaald.
- tot nu vrijwel zonder enige problemen, zolang de zekering eruit is
Mocht iemand nog laaghangend fruit hebben dat ik zelf of de garage kan laten doen, dan hou ik mij graag aanbevolen. Potentieel 900 euro aan manuren voor het uitpluizen van een elektronisch probleem voor alleen een paar interieurlampjes vind ik wellicht wat aan de hoge kant.
Groeten Boyd
Xantia 2.0i sx e2 (‘94)
Een open deur (Hahahah) wellicht, maar ik zie het je niet noemen: de lichtschakelaar van de interieurverlichting al gechecked? Die heeft 3 standen: altijd uit, altijd aan, of aan bij deur open.
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
Zal niet waar zijn zeg, dat de schakelaar gewoon verkeerd staat, ben benieuwd.
niks vermakelijker dan een stukske gecompliceerde eenvoud
Helaas zijn er bij de type 1 maar twee standen “aan als de deur open staat” of “altijd aan”, er is helaas geen uit stand. Maar scherp om even te dubbel checken haha en hij staat gewoon op de “als de deur open staat” stand.
Xantia 2.0i sx e2 (‘94)
Totaal aantal Berichten: 1226
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
In de XM zaten twee contacten die de deurstand doorgaven, 1 (de schakelaars in de portierstijlen) daarvan deed de verlichting en het schakelen van het relais voor de elektrische stoelen. De andere schakelde het relais van de vering en de signalering of een deur op slot was. Als ik het me goed herinner tenminste. De Xantia zal wel net zo iets hebben.
Ik denk dat het handig is om het schema er bij te zoeken. Heb je een break? Brakke bedrading in het rubber van de kofferbak wil ook wel eens dit soort storingen geven.
De garage had aangegeven dat ze alle deurcensoren al hadden losgemaakt deur-voor-deur en te meten, maar zonder resultaat. Zal eens even op zoek naar het elektrische schema, misschien dat daar nog wat pointers uitkomen. Het gaat niet om de break, maar de hatchback variant hier.
Xantia 2.0i sx e2 (‘94)
Ik heb het elektrische schema gevonden in het Haynes boek en heb erbij de relevante stukken uitgelicht en alle component nummers erbij gezet. Weet iemand wat BB10 is? De “supply box”?
Verder zal ik nu eens verder kijken waar deze kabels zouden moeten lopen. Aangezien de auto niet denkt dat er een deur openstaat (aangezien de auto wel gewoon op slot kan), ga ik ervan uit dat er wellicht een circuit gevormd wordt tussen zekering F15 en de lampjes van 3024 en 3025.
Zou het hout snijden om zekering F30 eruit te halen (moet nog even kijken wat daar nog meer op zit) en te kijken of de lampjes dan ook uit gaan of schiet ik dan compleet scheef? Dan zou ik kunnen uitsluiten of er op één of andere manier toch een signaal uit de 6235 component(en) (de deurcensor gok ik) komt en ik het dus in dat circuit moet zoeken.
Xantia 2.0i sx e2 (‘94)
Je hebt er een aantal zaken uit gelaten, onder andere de deurschakelaars 3000-3003. Die sturen de unit 6235 aan, dat lijkt me wél relevant.
Die zekering F30 zit ná het contactslot CA00, dat je ook weggelaten hebt
En BB10 staat in de NL stuklijst vermeld als “Aansluiting Boordnet”.
Groet,
JW.
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Bedankt @JW, ik ging ervan uit dat als de deur prima op slot gaat (dus de auto niet denkt dat er een deur open staat) dat het niet relevant is, maar aangezien het wel in contact staat met unit 6235, kan het allicht relevant zijn inderdaad.
Ah goed punt van die F30, dat had ik over het hoofd gezien. Dus eigenlijk ook niet relevant om te testen aangezien de problemen zich ook voordoen zonder dat de auto op contact staat.
Ik weet nog niet precies wat ik me moet voorstellen bij “een boordnet”. Moet ik me daarbij voorstellen dat daar de connectie met de accu zich ook bevindt, want die kon ik op het schema ook nog niet zo snel vinden (dus kort gezegd, accu -> boordnet -> zekeringskastje -> de lampjes op basis van het signaal wat van 6235 komt)?
Edit: Ik heb nu net de accu gevonden (BB00)
Bedankt voor alle hulp en het meedenken!
Xantia 2.0i sx e2 (‘94)
Op een van de andere schema’s in Haynes zie je in BB10 een boel zekeringen zitten.
Dat lijkt dan op wat later de BSM is gaan heten, de hoofdzekering box onder de motorkap, dicht bij de accu.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Kijkend naar het schema in Haynes, zou ik overwegen draad 3087 in de 13 polige zwarte stekker op de unit 6235 los te nemen en te kijken wat er dan gebeurt.
Die unit 6235 bevat een stuk elektronica, daar kan van alles misgaan.
Groet,
JW
PS Als je me de VIN van deze Xantia geeft, zal ik op S.C. kijken of ik iets meer kan vinden.
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
VIN ontvangen, ik ga kijken of ik wat meer kan vinden.
Hopelijk wordt dan ook duidelijker welke rol die unit 6235 (Elektronische eenheid vergrendeling) speelt.
Maar ook moet gekeken worden naar de functies van 3100 en 3105.
Vraag nog: wat gebeurt er als je de schakelaars op de lampen 3024 en 3025 van positie verandert?
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Totaal aantal Berichten: 825
Geregistreerd: 13-05-2005
- (Grand) C4 Picasso 1.2 Pure Tech
- C2 Furio
- DS 4 Airdream 1.6 eHdi
- 2CV Special
Ik zou zelf bij het meest simpele beginnen. Draai per deur de schroef van de massa schakelaar er eens uit en kijk wat er gebeurt. Die schakelaars kunnen ook overlijden.
Helaas hebben wij het besluit moeten nemen om het 16de Lindetreffen niet door te laten gaan, ivm wateroverlast op het terrein. Volgend jaar,4de weekend juni 2025, gaan wij een nieuwe poging doen.
Totaal aantal Berichten: 10297
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Je bedoelt zo’n schakelaar als in een DS? Die worden al een hele tijd niet meer gebruikt, volgens mij ook niet bij deze xantia. Anders zouden we niet naar moeilijke schema’s zitten kijken.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
In de Xantia T1 zitten nog “massa-schakelaars” in de A- en B- stijlen. Daar zitten rubber kapjes overheen.
Zó zie ik het op een tekening die op Service.Citroen te vinden is.
Als daar nog niet naar gekeken zou zijn door de garagist, is dat het checken waard: stuk voor stuk rubber kapje eraf, dan het schroefje losdraaien waarmee hij op de stijl bevestigd is.
Hetzelfde effect bereik je door die draad op de unit 6235 los te maken, zie m’n posting #10 hierboven.
Daar zitten alle 4 schakelaars op verzameld.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Totaal aantal Berichten: 825
Geregistreerd: 13-05-2005
- (Grand) C4 Picasso 1.2 Pure Tech
- C2 Furio
- DS 4 Airdream 1.6 eHdi
- 2CV Special
JW, je kunt ze op die unit los halen, maar dan weet je nog steeds niet of de schakelaar de schuldige is. Kan het ook een draadbreuk zijn in de deurstijl, of een afgebroken kabelschoen, waardoor de draad tegen massa is gevallen.
Helaas hebben wij het besluit moeten nemen om het 16de Lindetreffen niet door te laten gaan, ivm wateroverlast op het terrein. Volgend jaar,4de weekend juni 2025, gaan wij een nieuwe poging doen.