Lang geleden dat ik aan een GS heb geleuteld, maar ik weet nog dat je geen bloedverdunners moet gebruiken als je aan een klus begint… Uitlaatpijpjes ook altijd feest om ze dicht te krijgen…
Maar is het heel veel meer werk om die voorste koelbeplating eraf te krijgen als het front en de ventilator eraf liggen? Dacht dat het wel meeviel eigenlijk…
Nouja, alles kan, maar als je een dop 44 hebt, en een verlengstuk van een meter en het vliegwiel blokkeren ! dan is het eenvoudiger. Bij een gs is alles de eerste keer een beetje lastiger omdat het een gs is. Het terugmonteren vd koeltunnel moet ook goed gebeuren, ivm aanlopen van de achterliggende poulies. En de dynamoriem is ook een knokkelvreter.
niks vermakelijker dan een stukske gecompliceerde eenvoud
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
met t sleutel 11 zijn de moeren van de pomp eraf te krijgen. Dan kan de pomp eraf geschoven worden.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Prima idéé, hier ligt de T mof, die zou ik dus direct bestellen origineel en goedgeprijsd.
https://origineleonderdelen.wixsite.com/citroen/product-page/hd-pomp-aanzuigrubber-citroën-gs-a
niks vermakelijker dan een stukske gecompliceerde eenvoud
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
H@ns schreef:... ik weet nog dat je geen bloedverdunners moet gebruiken als je aan een klus begint….
En geen hartkwaal. God wat heb ik op die bitches lopen vloeken vroeger, vooral als het originele Nederlandse auto’s waren, goed rot dus, waarbij werkelijk alles afbrak waar je met je sleutel 11 naar wees…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Nouja, een gs is geen doordeweekse auto, zeer vernuftig gebouwd, voor weinig een kleine DS ! Als je de weg weet dan valt het wel mee. Maar ik heb makkelijk praten denk ik, want bij lubbers/huisman was altijd wel een monteur die het even kon uitleggen of voordoen. Als je nu de ellende aanhoort van de moderne wagens, dan viel het m.i. wel mee. Maar een Fiat 127 was eenvoudiger sleutelen dat wel.
niks vermakelijker dan een stukske gecompliceerde eenvoud
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Maar bij diezelfde Fiat braken bij mij een keer alle ontluchtingsnippels af!
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
O.T. !!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 465
Geregistreerd: 29-12-2010
- GS/GSA GS Club
- GS/GSA GSA Club
- GS/GSA GS Confort
- GS/GSA GS Pallas
- GS/GSA GS 1220 Club
PeterW schreef:mijn handen zijn niet de aller grootste maar zoals ik het heb bekeken is de ruimte zo beperkt dat er nergens een sleutel of tang op gezet kan worden.Om de pomp met t mof te verwijderen.
Foto’S zijn van het blok zonder de koeltunnel en dan zie je de pomp prima zitten ,echter onder de auto met koeltunnel aanwezig is er echt weinig ruimte.
Even een paar dingen recht zetten die hier weer verkeerd voorgesteld worden. De dopmaat is 42. Deze hoef je niet te verwijderen overigens als je alleen bij de pomp moet zijn. Pomp hoef je er ook niet af te halen. Wel daarentegen de wartel van de HD-leiding. Dit is een sleutel 12, met 6,35mm rubbertje.
Mof zou ik zeker niet monteren met tiewrap’s, dat is wel ongelofelijk crisis. Als je geen ligarex kunt of wilt gebruiken dan neem je 2 passende slangklemmen. Kun je makkelijk bijstellen. Let erop bij montage van de mof dat deze de juiste hoek maakt, zodat als je later de slang fixeert met de klemmen op de koeltunnel de aansluiting exact loodrecht op de mof blijft. Als de aansluiting onder spanning staat kan deze na verloop van tijd losscheuren en dan loopt het systeem leeg. Let er ook op dat de mof exact in de groef valt.
Vastzetten van de wartel van de HD-leiding is ook iets waar je op moet letten. De wartel wordt geborgd doordat de leiding eigenlijk iets scheef voor de pomp zit. Let hierop bij vastzetten. Je moet de leiding even naar je toe trekken bij montage anders krijg je de wartel er niet in gedraaid. Daarna loslaten en dan merk je dat de wartel iets stroef loopt. Met de klemmetjes waarmee de leiding aan het blok zit kun je dit desnoods nog iets bijstellen. Klemmetjes moet je dus ook even lossen tijdens de klus.
Daarna bij starten van de motor ontlastschroef even open laten staan, en de motor rustig een half minuutje laten draaien. De pomp krijgt dan de gelegenheid om de LHM drukloos rond te pompen waardoor de restanten lucht eruit gepompt worden. Dat zou niet lukken met een systeem wat druk probeert op te bouwen.
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
GS1970 schreef:
Mof zou ik zeker niet monteren met tiewrap’s, dat is wel ongelofelijk crisis.
Nou Dat!
Ik giet altijd de leiding vol LHM voor dat ik ga starten.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Heb de mof inmiddels besteld en krijg deze binnenkort in huis.De lange t sleutel met knik systeem maatje 11 ook al op de werkbank.
Ga er binnenkort mee aan de slag zodra de mof binnen is.
Hou jullie op de hoogte.
CITROEN C5 1.8 Break 2001.
Eerder,
CX Athena 1981,CX Athena LPG 1981, CX 2000 1975, CX 2000 Athena 1985, CX 2400 IE Automatique 1982, XM Break type1, GS 1200 1974, BX 1400 1988, BX Break 1.6 TGI 1991GSpecial 1979,C5 2.0 Exclusive,C5 Break 1.8 2001, DSuper 1974, Ford Taunus 17M Super 1964.
DSuper 1971, G Special Break 1972.
Een beetje benieuwd naar de belevenissen van deze gs ben ik wel.
niks vermakelijker dan een stukske gecompliceerde eenvoud
Voorlopig nog geen verandering, moet de mof op mijn oprit vervangen.
Dus wacht op droog weer maar belangrijker is dat ik eerst ga bedenken hoe ik veilig onder de auto kan werken.
Heb twee garage krikken ter beschikking en twee bokjes om de auto te ondersteunen. Maar dan is de werkhoogte nog niet erg hoog.
Zie in een advertentie nu een handige brug waar de auto in zijn geheel omhoog komt en dan de voor of achterzijde gekanteld kan worden.Dan komt de voorzijde op een redelijke werkhoogte.
Een andere mogelijkheid is om de auto als gestrand project aan iemand te verkopen die de mogelijkheid heeft om de reparatie te verrichten en de auto weer netjes kan maken.
CITROEN C5 1.8 Break 2001.
Eerder,
CX Athena 1981,CX Athena LPG 1981, CX 2000 1975, CX 2000 Athena 1985, CX 2400 IE Automatique 1982, XM Break type1, GS 1200 1974, BX 1400 1988, BX Break 1.6 TGI 1991GSpecial 1979,C5 2.0 Exclusive,C5 Break 1.8 2001, DSuper 1974, Ford Taunus 17M Super 1964.
DSuper 1971, G Special Break 1972.
Ooohh, sja, het hoeft niet heel hoog want je kunt het liggend doen als ie 30cm hoog staat. Kun je best bij. En het kan ook als ie plat ligt, als de keienvanger er maar af is.
In de huidige staat verkopen kan ook, afhankelijk van interesse en gegadigden.
niks vermakelijker dan een stukske gecompliceerde eenvoud
Keienvanger met bumper en hoeken is al los, enkel even terug gezet met twee boutjes om de scherpe delen aan de voorzijde even af te schermen.( kan de postbode er veilig voorlangslopen) Maar volgens mij is de werkruimte nog steeds erg beperkt vanwege de koelmantel van de ventilator.
ben niet heel atletisch meer maar zal er binnenkort toch maar eens beter naar gaan kijken en proberen om de pomp te verwijderen.
Maar zoals geschreven wil ik graag de voorzijde veilig omhoog zetten, 30 centimeter is wel heel weinig voor mij om te kunnen werken.
CITROEN C5 1.8 Break 2001.
Eerder,
CX Athena 1981,CX Athena LPG 1981, CX 2000 1975, CX 2000 Athena 1985, CX 2400 IE Automatique 1982, XM Break type1, GS 1200 1974, BX 1400 1988, BX Break 1.6 TGI 1991GSpecial 1979,C5 2.0 Exclusive,C5 Break 1.8 2001, DSuper 1974, Ford Taunus 17M Super 1964.
DSuper 1971, G Special Break 1972.