Die “verdikking” speelt geen enkele rol in het op z’n plek houden van de velg.
De velg, ook de LM versie, wordt gecentreerd op de naaf in het hart, daarmee zit ‘ie radiaal op z’n plek.
Vervolgens wordt ‘ie, als de bouten-met-ring met het juiste moment vastgedraaid zijn, op wrijving tegen de schijfrem op z’n plek gehouden.
De bouten hebben dus alleen een klemfunctie, er is geen tangentiële belasting op de schacht.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Totaal aantal Berichten: 2115
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Precies wat JW zegt! Die verdikking zit er alleen om een licht schroefdraad op te kunnen maken zodat die ring op z’n plek blijft zitten.
De ring is noodzakelijk om de kracht goed te verdelen en om te voorkomen dat de stalen kop bij aandraaien in het zachtere metaal van de velg vreet. Boven dat stukje schroefdraad zit een ruimte zonder waardoor de ring los zit. In de ring zelf zit geen schroefdraad, het is zo gedimensioneerd dat de ring net pakt op de draad. Als dat allemaal even dik zou zijn als het onderste schroefdraad blijft of de ring niet zitten omdat het gat in de ring te groot is, of de ring moet over het hele stuk schroefdraad gedraaid worden tot net onder de kop. Dat is niet handig en kan bovendien het schroefdraad waarmee het wiel uiteindelijk vast zit beschadigen. Zoals gezegd is die ring essentieel, je mag deze dus niet kwijt kunnen raken of per ongeluk vergeten bij montage. Die verdikking is de oplossing van de ontwerper om dat te verzorgen.
Juist wat je schrijft : De ring is noodzakelijk om de kracht goed te verdelen en om te voorkomen dat de stalen kop bij aandraaien in het zachtere metaal van de velg vreet. Omgekeerd is daar vaak gebruik van gemaakt, van dat invreten, in de jaren 80 kregen we een mededeling van citroën om juist géén ringen meer te plaatsen onder de moeren van de versn.bak v/d gs/a om deze de gelegenheid te geven om te gaan ‘‘vreten’’ en zodoende beter vast te gaan zitten. Daarna gingen wij ook ‘‘zitten vreten’‘....
niks vermakelijker dan een stukske gecompliceerde eenvoud
Dan is het mij nu duidelijk! Dankjulliewel. Nu rust mij alleen de taak nog een set te vinden met zo’n ring.
@JW, ik heb gemeten, hij steekt 21 cm uit de huidige velg, en de flens van de Le Mans is ook 21.
De lengte is dus 42mm
Jan van Gompel had de wielbouten! Inmiddels zitten de velgen eronder:
Staat mooi, passen goed bij de Xant
Welke banden liggen er omheen, in welke maat?
En zijn het velgen met een centraal gat waar een dopje in zit?
Of zijn ze daar dicht?
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Dankje!
De banden zijn Hankook met maten 195/60/R15. Ik had altijd Michelin’s, maar de vorige set kwam af fabriek met veel minder profiel dan de oudere, en waren al na 35k versleten (alleen achter gezeten). Zodoende een keer een ander merk gedaan als probeersel.
Het zijn naafloze velgen. Balanceermachine moest even worden omgebouwd
Het lijkt inderdaad wel alsof daar een dopje zit, maar dat is dus dicht.
Die maat 195/60-15 is perfect, voor deze maat velg 6J15, en ook passend bij de Xant
Ik had die maat ook om de Venise velgen die ik onder m’n laatste Xant had, een 2.0i-16V Break.
Kijkend naar de foto’s, had ik al de indruk dat het velgen zonder naafgat waren.
Dat zij de Ville de Le Mans velgen. Ook de Ville de Venise waren zó, de oorspronkelijke Venises zoals ik die had waren wel voorzien van een naafgat.
Vroeger waren er veel velgen zonder naafgat, kijk maar naar de Eendenvelgen en de 5-gats van de DS.
Bandenbedrijven hadden daarvoor speciale flenzen, met losse tapeinden om die velgen te kunnen balanceren op hun machines.
Helaas zijn de meesten daarvan opgedoekt, het is lastiger geworden om ze te laten balanceren.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor