2 van de 2
 < Vorige 1 2
   
Interieurverlichting blijft aan staan
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2221
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 24 juni 2024 10:54 AM
  [ # 16 ]

Als je de schroef losdraait, en de schakelaar eruit trekt, zie je vanzelf hoe het daar achter zit.
Dan zie je ook of er een kabelschoen los is, of iets anders dat niet zit zoals het hoort.

En mogelijkerwijs zie je al wat als het rubber kapje eraf gehaald is.
Een afgebroken bedieningsstiftje misschien? Dan wordt het contact in de schakelaar niet meer onderbroken als je de deur dicht doet…..

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2221
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 24 juni 2024 02:11 PM
  [ # 17 ]
JW schreef:

VIN ontvangen, ik ga kijken of ik wat meer kan vinden.

Hopelijk wordt dan ook duidelijker welke rol die unit 6235 (Elektronische eenheid vergrendeling) speelt.
Maar ook moet gekeken worden naar de functies van 3100 en 3105.

Vraag nog: wat gebeurt er als je de schakelaars op de lampen 3024 en 3025 van positie verandert?

Helaas…..
De Xantia T1 is er nog eentje waarvan de schema’s niet op S.C. beschikbaar zijn.
Pas de T2 is daar elektronisch beschikbaar.

We zullen het dus moeten doen met wat er in Haynes te vinden is.

Daar naar kijkend, en dat hele plaatje nog eens bekijkend waarvan jij een gedeelte hebt laten zien, valt op dat die unit 6235 geen eigen voeding heeft als het contactslot uitstaat.
Er komt wel een spanninkje terug naar die unit, via de gloeidraden van beide interieur lampjes.
En de deurcontacten gaan op dit schema alleen naar die unit 6235, niet (ook) elders naartoe.
Hoe het dan werkt snap ik niet, ik heb het idee dat dit schema zó niet compleet is.

Groet,
JW

Edit: op een van de andere schema’s zie ik dat de unit 6235 altijd spanning krijgt via zekering F21

 

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11710
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 24 juni 2024 09:10 PM
  [ # 18 ]

Als ik het me juist herinner van het inbouwen van voetenbak-verlichting in m’n X1aTD hebben de plafonnieres in zo’n auto een vier-aderige stekker. Er is één permanente plus, een permanente massa (die twee zijn voor de ‘altijd aan’ stand) en dan nog een geschakelde plus en een massa/plus pendelende draad waarlangs de dimmer het licht langzaam dooft (die twee zijn voor de stand ‘aan met de deuren open’). De dimmer werkt door de massa van die twee ook onder spanning te zetten: 12V tegen 12V = 0 volt = licht uit. Bij het uitschakelen van het contact wordt de spanning op die beide draden normaal gesproken onderbroken. En als ik me dat dus inderdaad juist herinner is dat voor een X1a uit het eerste jaar, zonder anti-zink etc. en zonder via de dimmer inschakelende binnenverlichting. Is het eigenlijk bekend op welke aders er op de lampen allemaal spanning staat met het contact aan en welke spanningen er allemaal daadwerkelijk uitgeschakeld worden met het contact uit? Dat zou namelijk vrij eenvoudig te bepalen zijn, desnoods met een testlampje, en zou wel eens een aanwijzing kunnen geven voor een richting om in te zoeken.

Verder: als je de binnenverlichtingsunits eruit hebt kun je ook meteen zien of daarin geen illegale doorverbindingen zijn (het binnenwerk bestaat uit uitgestanste blikken ‘printsporen’ die heel makkelijk te volgen zijn) en of er niet misschien een fitting niet lekker zit waardoor er een onbedoelde verbinding ontstaat met bijvoorbeeld de permanent gevoede draad voor ‘altijd aan’. Of dat de schakelaars uit elkaar liggen en je alleen het plastic knopje verschuift en niet het contactstrookje: dat-ie stiekem dus wél op de stand ‘altijd aan’ staat. Ik noem zomaar even een dwarsstraat. Die plafonnieres zijn niet het beste onderdeel aan zo’n Xantia, dus mechanische schade is geheel en al mogelijk na ergens in de richting van 30 jaar.

Later vanavond wil ik wel eens kijken of ik in mijn Haynes een schema en nummerverklaring van de binnenverlichting van een X1 kan vinden.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2221
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 24 juni 2024 10:30 PM
  [ # 19 ]

Jouw geheugen is nog behoorlijk goed, als ik dit zo lees Wink

Dat schema staat op pagina 1 van dit draadje, in posting #6.

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
Inooid
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 32
Geregistreerd: 02-03-2021

- Xantia 2.0i SX E2
Gepost: 27 juni 2024 05:51 PM
  [ # 20 ]

Super bedankt voor de reacties allen! Afgelopen en aankomende week enorm druk, dus heb nog niet de tijd gehad om ernaar te kijken, maar het feit dat iedereen meedenkt wordt super gewaardeerd. Ik ben helaas op technisch gebied niet het sterkst en ben super bang om dingen te slopen. Met een elektrisch schema kan ik nog wel een beetje uit de voeten tot op zekere hoogte, maar waar al die vermelde onderdelen dan verstop zouden zitten in de auto is me dan weer een raadsel (die unit 6325 bijvoorbeeld) en zal daar even naar moeten zoeken (misschien dat ‘t Haynes boek daar nog wat in kan betekenen).

Zodra ik meer tijd heb zal ik alle reacties nog eens rustig teruglezen en dan besluiten of ik een aantal dingen zelf kan proberen.

Nogmaals, super bedankt!!

Xantia 2.0i sx e2 (‘94)

Profiel  
 
 
2 van de 2
 < Vorige 1 2
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook