Hoeveelheid koudemiddel in airco
Rickvk
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 3
Geregistreerd: 01-06-2022

Gepost: 25 juni 2024 03:33 PM

Hallo allemaal,

Ik en me garage zitten met een vraag over hoeveel koudemiddel in het systeem gaat 450 of 625.
Er staat bij 625 met achter airconditioning. Wij hebben bij de achterbank ventilator roosters aan de zijkant bij de middenstyle met een draaiknop voor de blaas snelheid. Valt dit nou onder achter airconditioning of niet?
Gaat om c4 grand Picasso uit 05-2018 1.2 benzine.

Hoop dat er iemand antwoord voor ons heeft.
Ze hebben er nu 625 in gedaan maar wil niet dat ie straks kapot gaat door te veel koudemiddel.

Profiel  
 
Rene Hoekstra
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1800
Geregistreerd: 13-05-2007

- (Grand) C4 Picasso Exclusive, Panoramadak, 18 Inch Atacama velgen
Gepost: 26 juni 2024 11:11 AM
  [ # 1 ]

450 gaat erin, 625 is teveel, deze hoeveelheid is voor extra airco zoals je zegt, dan kan je achter ook de temperatuur instellen en dat is niet bij jouw als ik dat zo lees.

C4 Picasso 2.0 16v Exclusive automaat AL4.
Lexia/Diagbox (7.60).
ServiceBox Citroën en Peugeot (11-2013).

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2221
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 26 juni 2024 12:41 PM
  [ # 2 ]

Als je de VIN geeft van je C4P kan ik op S.C. checken welk systeem er in je auto zit.

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12468
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 26 juni 2024 01:02 PM
  [ # 3 ]
Rickvk schreef:

Ze hebben er nu 625 in gedaan maar wil niet dat ie straks kapot gaat door te veel koudemiddel.

625 is teveel zoals Rene al aangeeft, je hoeft niet bang te zijn voor schade, het systeem is beveiligd tegen overdruk.

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2221
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 26 juni 2024 11:34 PM
  [ # 4 ]

In de CitDocs staat er over de inhouden van het koudemiddel bij de C4P

C4 PICASSO (B58) Alle typen:
450 gram (*)
675 gram (**)
(**) Dubbele airconditioning (Dubbel circuit)
(*) Basis airconditioning (Enkelvoudig circuit)

En dus is het de vraag: welke heb jij in je C4P.
Aan de hand van je VIN kan ik dat voor je checken.

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
Rickvk
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 3
Geregistreerd: 01-06-2022

Gepost: 27 juni 2024 06:48 PM
  [ # 5 ]

Dan denk ik inderdaad ook dat er te veel in zit.
Vin vh7 3ahnym jj646325

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2221
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 27 juni 2024 07:56 PM
  [ # 6 ]

Via je VIN blijkt jouw C4P deze uitvoering te zijn:

C4 PICASSO / C4 SPACETOURER (B78) RUIMTEWAGEN 1.2 THP 130 (EB2DTS Euro 6) HANDGESCHAKELDE 6-VERSNELLINGSBAK TYPE STT

Dat is de nieuwere uitvoering dan de B58 waarover ik hierboven schreef, en die optioneel uitgerust kon worden met een tweede verdamper.

Bij de B78 bestaat die optie niet meer, voor zover ik dat kan zien in de CitDocs. Er wordt alleen gesproken over koeling van het achter compartiment vanuit de hoofdunit, die maar één verdamper heeft.
Er zijn echter wél twee verschillende uitvoeringen, afhankelijk van de gebruikte condensor:

C4 PICASSO (B78)/C4 SpaceTourer (B78)
Motor met aircocondensor 19 dm² / 12 mm
(klasse 1) - 475 gram
Motor met aircocondensor 23 dm² / 16 mm
(klasse 3+) - 575 gram

In jouw auto zit, af fabriek de eerste. Ik veronderstel dat die inmiddels niet vervangen is door een ander exemplaar, en dus moet er 475 gram koudemiddel in. Dat is voor deze auto 1234YF, niet meer R134A

In het document is ook nog te lezen:

8.2. Drukbeveiliging koudemiddel
De druksensor van het koelmiddel maakt door het onderbreken van de voeding van de aircocompressor een beveiligingsstrategie voor hoge en lage druk mogelijk.
De status van de regeling van de hoge- en lagedrukbewaking van de airconditioning wordt door een lineaire druksensor verzonden via de intelligente servicecentrale.
Deze liniaire druksensor meet de druk van het koudemiddel.
De elektronische eenheid motor ontvangt deze informatie over de druk via een analoge draadverbinding :
Als de druk van het koudemiddel lager dan 2,5 bar is, wordt de compressor uitgeschakeld
De compressor wordt weer ingeschakeld als de druk meer dan 2,8 bar wordt
Wanneer de druk van het koudemiddel boven 29,5 bar komt, wordt de airconditioning uitgeschakeld
De aircocompressor wordt weer ingeschakeld als de druk van het koudemiddel onder 26 bar komt

Met die veel te grote hoeveelheid koudemiddel, zal dat snel gebeuren, verwacht ik: uitschakelen vanwege een te hoge druk.
Heb je dat deze warme dagen (nog) niet ervaren?

Groet,
JW

Afbeelding Bijlagen
Condensor_C4P_B78(600_x_372)_(1).jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
Rickvk
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 3
Geregistreerd: 01-06-2022

Gepost: 28 juni 2024 11:08 AM
  [ # 7 ]

Bedankt jw.

Ik loop met deze auto vaak tegen dingen aan omdat tussen grand Picasso en spacetourer zit met onderdelen zoals de remmen is precies in de overgangs maand 05-2018. Dat is net als de turbo. Er zit een extra water pomp op maar is niet electronisch aangesloten. Volgens de dealer hoort dit zo.

De garage heeft er uiteindelijk 590 in gedaan omdat ie de druk te hoog vond en met 590 was dat goed. Wel horen we bij wat hogere toerental een brom/gezoem als de airco ingeschakeld is. Geen idee of dit er al was of niet valt me nu in ieder geval op. Voor de rest is ie heerlijk koud en blijft ook gewoon draaien.

Ik ga voor de zekerheid nog wel even terug om er wat uit te laten halen ook al zit er een beveiliging op.

Bedankt!

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2221
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 28 juni 2024 12:56 PM
  [ # 8 ]

Ik mag veronderstellen dat jouw garagist beschikt over de juiste apparatuur, en bijbehorende kennis om dit goed te kunnen beoordelen en uitvoeren.
Hij zal dan gaan meten, en kunnen vaststellen of de lage- en/of hoge druk oké zijn. De temperatuur speelt daarbij een rol.

In DIT verhaal kun je zien hoe dat gaat.

We horen graag hoe dit verder gaat.

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook