Totaal aantal Berichten: 80
Geregistreerd: 08-02-2010
- Ami Ami8 Break
- ID/DS Dsuper5
- Berlingo Multispace
Beste mensen,
mijn DSuper5 zakt erg snel na een ritje, meestal ligt hij na een minuut na motor afzetten met z’n kont helemaal op de grond. Stuurhuis, HD regelaar en bol zijn al separaat getest en zijn goed.
Auto stuurt, remt en veert goed.
Wat zou er nog aan de hand kunnen zijn?
Ik verdenk lekkage HD regelaar of veercylinders achter.
De lekleiding van de HD regelaar heb ik losgehaald, zie youtube filmpje. Bij stationair en bij motor uit krijg ik elke 3-4 seconden een druppel. Kan iemand mij zeggen hoeveel dit mag zijn? Is dit veel? Is dit weinig? Ik heb er geen gevoel bij…
Stationair:
Motor uit:
Totaal aantal Berichten: 9360
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Aangezien de achterremmen, via de remservo, gevoed worden vanuit het achterveercircuit, kan de remservo ook nog een boosdoener zijn.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 43254
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Meestal idd een versleten remcommando. De lekretour is te verwaarlozen vind ik.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Beste Serve,
De interne lekkage op je filmpjes is inderdaad niet de oorzaak. Voor je gevoel: pas als je geen onderscheid meer kan maken tussen de druppels, dus als het een straaltje is geworden, dan wordt het een probleem.
Ook is het goed te bedenken dat interne lekkage niet alleen via de lekleidinkjes kan lopen maar ook via retourleidingen, wat zeker geldt bij de hoogteregelaars.
Als de motor uitgezet wordt en de druk in je HD systeem (HD-reglaar, stuurhuis) daalt, dan sluit een klep je veersysteem af, voor en achter separaat van elkaar. Bij een ‘rempedaal’ gebeurt dit tussen de 70 en 90 bar, bij de remknop tussen de 110 en 130 bar; deze drukken zijn overigens ruim voldoende om de achterkant omhoog te houden. De eerste wordt de veiligheidsklep genoemd, de 2e de prioriteitsklep, maar de werking is verder gelijk. Hij zit achter het linker voorscherm. Door het sluiten van deze klep hebben de veersystemen geen verbinding meer met de rest en hebben dus de pomp, HD-regelaar, stuurhuis en eventuele schakelsysteem hier geen invloed meer op, tenzij de klep zelf niet goed functioneert in combinatie met interne lekkage in dit HD systeem. Met een manometer kan je de werking van deze klep op de wagen testen. Doel van deze set-up is om bij grote lekkage (zoals treiterslang) de vering omhoog te houden, vooral achter omdat de druk daarvan gebruikt wordt om de achterremmen te bedienen.
Interne lekkage kan nu ‘alleen’ nog ontstaan via:
a) de veercilinders links & rechts achter
b) de achterste hoogteregelaar
c) het remcommando (zoals Waterman al noemde)
Dus zoeken naar een LHM stroompje. Dit is best even werk, maar de voldoening daarna is onbetaalbaar :
Voor a) OF maak of de lekzakken los van de veercilinder (let op dat er géén vuil in valt!) OF trek de lekleidingen per kant uit de zak OF de gecombineerde lekleiding rechtsachter OF de rechter slang (in rijrichting) onderaan het reservoir. Laat de wagen gewoon stationair draaien op rijhoogte.
Voor b) OF maak de 2e slang van rechts (in rijrichting) onderaan het reservoir los; zet eerste de wagen op rijhoogte en trek de slang alleen los als de motor uit staat want de HD-regelaar gebruikt deze retour ook! OF neem de achterste stalen leiding bovenop de hoogteregelaar los (en schroef er een ander stuk leiding in om de LHM op te vangen), want dit is dezelfde retourverbinding als de slang.
Voor c) OF maak de 2e slang van links (in rijrichting) onderaan het reservoir los OF (bij remknop) neem de enige slang aan de remservo los OF (rempedaal) de dikke slang en sluit een tijdelijke slang aan. En laat de wagen gewoon stationair draaien op rijhoogte.
Slangen onderaan het reservoir lostrekken lijkt raar, maar het vat kan niet leeglopen omdat intern de buizen helemaal omhoog lopen (hierdoor kan het vat nooit leeglopen door een lekke retour- of lekslang). Alleen een klein beetje LHM uit deze buizen zal er uit vallen.
Heel verhaal, maar hopelijk helpt het je, veel succes!
Totaal aantal Berichten: 25546
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Als je veercylinders lekken dan gaat je auto dansen.
Stel:
Auto komt omhoog tot HR de druk afsluit. Nu gaan de cylinders lekken. auto zakt heel langzaam tot de as van de HR weer vergenoeg is verschoven om de druk er weer op te zetten en de auto gaat weer omhoog…
Dit komt praktisch nooit voor want er lekt altijd iets anders harder. Ijzeren retour HR kan je losnemen en kijken.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 80
Geregistreerd: 08-02-2010
- Ami Ami8 Break
- ID/DS Dsuper5
- Berlingo Multispace
Slangetje aangesloten op uitgang 1, dit is volgens mij de lekleiding. Nauwelijks lekkage.
[img]
https://www.flickr.com/photos/8361872@N05/53830098219/in/dateposted-public/[/img]
Mijn ervaring is inderdaad ook dat de veercilinders in principe zelden lekken. Het ‘dansen’ heb ik daarom nog nooit gezien, maar klinkt logsisch, dank je voor deze tip Bogaard!
Aan de foto te zien is het dus een wagen met een rempedaal en een stalen remservo. Ik heb een foto van een doorsnede meegestuurd. Er is ook een alu versie met de lekleiding haaks op de cilinder.
De dunnere slang is inderdaad de lek, deze is alleen tegen het langs de plunjer/piston naar buiten lekken.
De dikkere slang is de retour, maar hierdoor loopt óók de interne lek die langs de pistons komt als deze versleten of beschadigd zijn. Dus die slang moet ook gemeten worden. Indien deze geen echte interne lek vertoont ligt de oorzaak dus zeer waarschijnlijk bij je hoogteregelaar. Ik ben benieuwd!
Totaal aantal Berichten: 80
Geregistreerd: 08-02-2010
- Ami Ami8 Break
- ID/DS Dsuper5
- Berlingo Multispace
Heren, dank voor de tips.
Ik heb zoals hierboven gesuggereerd het slangetje aangesloten op de bovenste (dikkere) aansluiting. Dit zou de retourstroom moeten zijn, toch?
Hier (rempedaal los) krijg ik dus een constante stroom. Bij rempedaal indrukken wordt deze stroom veel sterker.
Youtube filmpje is gemaakt bij rempedaal los.
Is dit een normale stroom?
NB het betreft een DSuper5, dus zonder champignon maar met een rempedaal…
Totaal aantal Berichten: 43254
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Los van dit alles lijk ik ook een rammelende distributieketting te horen
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Werkt wel fijn met zo’n filmpje!
In ieder geval is deze stroom duidelijk veel te groot. Ik schat dat je ca. 200 cc /min verliest en dat de pompfrequentie rond de 10 sec. zal liggen.
Deze stroom hoeft echter nog niet de lekkage van de achtervering te zijn, het kan net zo goed rechtstreeks vanuit HD-regelaar komen. Ik heb het juiste schema bijgevoegd.
Ik denk dat je dit wel kunt controleren door de ontlastschroef (op de HD-regelaar) te openen zodat de HD op de hoofdremcilinder weg valt en alleen de druk van de achtervering over blijft. Heb je dan nog steeds (tijdelijk, zo lang de achterkant nog omhoog staat) zo’n lekstroom, dan moet dat het zijn. Stopt de stroom vrijwel, dan is het niet de hoofdremcilinder die het snel inakken van de achtervering veroorzaakt.
Sowieso moet er wel iets aan deze hoofdremcilinder gebeuren.
PS. het stekkertje met vraagteken is zo te zien voor de oliedruksensor…
Totaal aantal Berichten: 80
Geregistreerd: 08-02-2010
- Ami Ami8 Break
- ID/DS Dsuper5
- Berlingo Multispace
Tips van Gelaleo en Laurens gevolgd.
Tip 1:
1) Auto gestart, komt omhoog, heb stroom op de retour van de remservo zoals f1lmpje hierboven.
2) Ontlastschoef HD regelaar open: stroom op de retour stopt.
Tip 2:
1) Ontlastschoef HD regelaar open, systeem drukloos.
2) Stop op de veiligheidsklep, zie plaatje en foto’s hieronder
3) Ontlastschoef HD regelaar dicht en auto gestart
4) Auto komt op rijhoogte
5) Geen stroom uit retour servo
6) Auto blijft na afzetten motor op hoogte, zakt 1-2 cm per 5 minuten aan de achterzijde
Mijn conclusie is dat de remservo inderdaad aan vervanging toe is.
Is dit juist of zie ik nog iets over het hoofd
Totaal aantal Berichten: 80
Geregistreerd: 08-02-2010
- Ami Ami8 Break
- ID/DS Dsuper5
- Berlingo Multispace
Fotootje Veiligheidsklep
Foto Veiligheidsklep
Goed werk!
Beiden bevestigen dat je HD weglekt via de remservo. Ik denk dat je inslagfrequentie ook heel erg fors is gedaald in de tweede situatie.
Duurt het zakken van de achterkant nu langer of is er geen echt verschil?
Ik gok het laatste, wat betekent dat nog steeds de hoogteregelaar een verdachte is en de remservo ‘bijvangst’ is.
Totaal aantal Berichten: 80
Geregistreerd: 08-02-2010
- Ami Ami8 Break
- ID/DS Dsuper5
- Berlingo Multispace
Zo, even nog een reactie van mijn kant.
Inmiddels heb ik een nieuw remservo gemonteerd, nou ja een gereviseerde van onze vrienden van Citrotech. Het inzakken dat ik voorheen had is inderdaad helemaal verdwenen. Waar ik voorheen het idee had rond te rijden met de achterkant in de laagste positie (en dus de pomp elke 2-3 seconden aansloeg), rij ik nu in normale rijstand. Na afzetten motor blijft hij ook minstens 8-10 uur in rijstand staan.
Ik heb vandaag een eerste ritje gemaakt van 15km. Het remgevoel was wel iets anders en op de terugweg ging de rode lamp aan: systeemdruk te laag. Dit had ik in het verleden ook als eens, notabene toen Ton Roks van Octane Magazine in de auto reed. Maar na een keer de ontlastschroef open en dicht draaien was de druk weer OK.
Dus voorlopige conclusie: probleem inzakken opgelost.
Maar…wat een kl*te klus zeg. Halve auto gedemonteerd om erbij te komen, zonder direct zicht hydraulique leidingen losmaken, als je er al een sleuteltje op krijgt heb je 5mm slag…kortom, handen opengehaald aan scherpe randjes, kramp in handen en rug van werken in onmogelijke positie.
Anyway, ze rijdt weer en ze rijdt weer heerlijk, het werk en de investering waard.
Mensen, dank voor de tips weer. Dit bewijst weer het nut van dit forum: samen weten we heel veel!
Totaal aantal Berichten: 25546
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
dat is inderdaad een PITA!
Maar top dat het gelukt is. Wat is de inslagfrequentie nu? En verandert die als je de auto in de hoogste stand zet?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Help even vertalen?
PITA staat voor pokke irritante tering arbeid?