Ik heb een Mehari uit 1982.
Probleem: Het acculampje blijft permanent branden.
Onderzoek: De laadspanning is keurig 14,2v dus dat is in orde. Ik heb ontdekt dat er GEEN juiste lampsteun in zit, maar een gewone, waardoor het lampje niet uit gaat als de accu wordt geladen.
In het werkplaatshandboek 621 staat hier over:
CONTROLE VAN EEN LAADSTROOMCONTROLELAMP (MEHAR! vanaf 1978)
Vanat juli 1978 is de thermische voltmeter vervangen door een laadstroomcontrolelamp welke wordt bediend door een electronisch circuit dat in de steun van deze lamp is ingebouwd. De lamp moet:
- branden bij een spanning lager dan ca. 12,8 volt en hoger dan ca. 15 volt.
- uit zijn bij een spanning welke ligt tussen ca, 12,8 en 15 volt.
bron: https://issuu.com/ericverhagen/docs/2cv_handboek_deel_4/174 pag 175
Vraag: is dit op te lossen? Bijvoorbeeld door zelf een schakeling te maken, of wellicht weet iemand waar ik een dergelijke lampsteun kan vinden?
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
het lampje zat in die jaren ook in veel 2CV’s. Er zijn meerdere eendenclubs die dat wellicht (pun intended) hebben.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
uiteindelijk heb ik een oplossing gevonden via het electronica-forum circuitsonline.net.