90 van de 91
« Eerste  < Vorige 88 89 90 91 Volgende > 
   
Jim’s GTi T2 -  dash lampje vd olie blijft branden
Jeroen Simons
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1332
Geregistreerd: 27-03-2011

- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Gepost: 22 augustus 2023 06:10 PM
  [ # 1336 ]

Vet heeft het voordeel dat het niet uitdroogt (en dus geen capillaire werking kan krijgen) , kruipt bij warmte (blijft werken in de zomertijd), metaal afsluit van zuurstofcontact en water afstoot. Waar vet en olie zit, daar roest het nit (niet, of nooit).

Een nadeel is dat de verwerking lastig en vuil is. Busje ML is zo leeggespoten, stug vet verwerken is een wat ander verhaal.

VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
bye2

Profiel  
 
Dyane_ac078
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 298
Geregistreerd: 18-02-2005

- C4 (2004-heden) E C4
- Dyane 6
- Traction Avant 11BL
- GS/GSA GS 1220 club
Gepost: 23 augustus 2023 02:34 PM
  [ # 1337 ]

Dank je Dyane_ac078 voor die getallen. Dat hoor/lees ik vaker.
Dus…  moet ik hier wat mee…..  Ik zal mn garage eens bellen…

of nog ideeën / tips ?

Je kan de de EXE (spoel bekrachtinging) even rechtstreeks op de + van de accu zetten.
Als je dan gas geeft moet de spanning omhoog gaan. (Doe dat niet te lang, omdat dit schadelijk is)
Zodoende weet je of je spanningsregelaar de boosdoener is. (als de spanning oploopt bij hoger toerental en de spoel bekrachtigd continue)

Blijft het gedrag gelijk als voorheen, je noemde 13.2V, dan is de Dynamo niet goed.

Succes!

Mijn opa zei altijd “80 door de bocht jongen, anders kun je net zo goed op de fiets gaan”

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4884
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 27 augustus 2023 12:26 AM
  [ # 1338 ]
Jeroen Simons schreef:

Vet heeft het voordeel dat het niet uitdroogt (en dus geen capillaire werking kan krijgen) , kruipt bij warmte (blijft werken in de zomertijd), metaal afsluit van zuurstofcontact en water afstoot. Waar vet en olie zit, daar roest het nit (niet, of nooit).

Een nadeel is dat de verwerking lastig en vuil is. Busje ML is zo leeggespoten, stug vet verwerken is een wat ander verhaal.

Ik heb een drukbekerspuit van Sata met een lange spuitlans. Zet het vet buiten op een elektrische kookplaat, giet het in de beker en ga met de spuitlans naar binnen in alle holle ruimten en klieder alles vol.

Bakjes onder de afwateropeningen om het druipende vet op te vangen, de hele auto staat op een groot dekzeil en al het lekkende vet kan worden hergebruikt.

De Mazda MX5 heb ik nu tien jaar, is een notoire roestbak, maar ik heb geen roest meer gezien na de vetkliederpartij.

Lastig en vuil? Ik heb er geen problemen mee en de Renault Estafette is ook een paar kilo vet rijker en daar verwacht ik ook geen roest meer.

Vet is redelijk goedkoop en voor mij de beste roest preventie.

Profiel  
 
Jeroen Simons
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1332
Geregistreerd: 27-03-2011

- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Gepost: 27 augustus 2023 08:45 PM
  [ # 1339 ]

Jazeker, Han

VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
bye2

Profiel  
 
cx25gtit2
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3906
Geregistreerd: 26-03-2005

- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
Gepost: 30 juni 2024 09:14 PM
  [ # 1340 ]

Deels is de CX minder gebruikt, maar ze is er nog, staat voor de deur.

Dat vet is prima, zit in alle hoekjes. Moet her en der nog verwijderen, want ik grijp er dan in…

Er was deels wat electra/kabels rondom de accu, en accupolen die netjes gemaakt zijn, deels vervangen.
Daarnaast, had ik ook een LED lampje in het acculampje in het dashboard zitten. Die weerstand klopt niet, en daarmee werkt het laden door de dynamo niet. Zo heb ik me dat laten uitleggen. Daar zit weer een gloeilamp versie in.
Nu werkt de dynamo gewoon weer, geeft 13,9 volt (net gemeten).

De motor hield net bij zwaardere belasting soms acuut in !
Maar dat bleek valse lucht te zijn thv het inlaat traject. Makkelijk te vinden, het gierde behoorlijk.

Bij de gewijzigde opstelling zit er in het inlaattraject een verloop maar een extra toegevoegde koude start klep. Dat verloop zat geklemd, maar zonder klem. Nu met slangklemmen vaat gezet. En weer lopen als een zonnetje !!

Valse lucht voor een gevoelig ding, kont vaker voor, in de gewone opstelling, ook bij de mijne.

Het blijft geweldig zweven met de CX, ik kan niet anders zeggen !!

Citroen CX - magnifiek zweven !!  mijn Flickr foto stream  mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje

Profiel  
 
cx25gtit2
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3906
Geregistreerd: 26-03-2005

- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
Gepost: 30 juni 2024 09:46 PM
  [ # 1341 ]

Starten en lopen.

Kort na t starten geeft het metertje rechts onder het olieniveau kortdurende aan.
De witte achtergrond wordt dan verlicht.
Na 8 seconden (?) gaat t lampje uit. En geeft dat metertje oliedruk aan geloof ik.

Maar….  het metertje blijft verlicht, staat de wijzer op max. En dit wijzigt niet na die 8 sec, en niet tijdens het rijden, gaat niet uit / terug naar oliedruk.


Gek !!

Waar zit dit in ?  Het dashboard, of het metertje ?  Waar wordt dit aangestuurd ?
Er is de sensor op het blok. Maar dat ie over schakelt, en nu blijft hangen wordt elders aan gestuurd…

Graag tips wat ik na kan kijken.

Afbeelding Bijlagen
20240628_214019_copy_800x600.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

Citroen CX - magnifiek zweven !!  mijn Flickr foto stream  mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7570
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 02 juli 2024 01:29 PM
  [ # 1342 ]

Bij mijn tweede (Prestige) Turbo had ik ook het gevoel dat dat ding alleen nog maar het oliepeil weergaf en daarna bleef hangen - maar bij mij ging het lichtje wel uit. Ik ben er nooit achtergekomen waar het probleem zat.

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9322
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 02 juli 2024 01:39 PM
  [ # 1343 ]

Er zit toch ergens een module, die dat aanstuurt?

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27840
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 02 juli 2024 07:50 PM
  [ # 1344 ]

Die van mij doet soms ook wel eens vreemd. Ik dacht dat die dan na een tijdje rijden oplichtte en het peil aangaf gedurende een aantal seconden. Daarna gaat die oliedruk aangegeven.

Profiel  
 
cx25gtit2
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3906
Geregistreerd: 26-03-2005

- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
Gepost: 05 juli 2024 05:52 PM
  [ # 1345 ]
René Jongejan schreef:

Er zit toch ergens een module, die dat aanstuurt?


Dat lijkt mij ook….

Anders eens zoeken in de schema’s. Misschien dat daar een aanduiding staat

Citroen CX - magnifiek zweven !!  mijn Flickr foto stream  mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje

Profiel  
 
cx25gtit2
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3906
Geregistreerd: 26-03-2005

- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
Gepost: 06 juli 2024 12:04 PM
  [ # 1346 ]

Aansluit stekker blokje no. 1 is van die meter.  Bovenaan, de hoogste, iets naar rechts uit het midden. 
Die er af en de meter valt stil. Er weer op en hij gaat gelijk weer naar max.
Lampje blijft overigens aan, die gaat via een ander blokje op het tellerhuis.

Dan zit t denk ik niet in het tellerhuis/metertje
Dan in t schema terugwaarts zoeken waar die vandaan komen.

Citroen CX - magnifiek zweven !!  mijn Flickr foto stream  mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje

Profiel  
 
cx25gtit2
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3906
Geregistreerd: 26-03-2005

- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
Gepost: 29 juli 2024 12:57 PM
  [ # 1347 ]

De elektronica gevonden, mbt het olie niveau en olie druk metertje. Tenminste op deze non-turbo donor:

[

Op de non turbo vermoed ik dat ie kort het olie niveau aan geeft, op het dash tellertje rechts onder. Daar staat ook min / max boven.  Daarna zal dit metertje terug vallen op 0 ?

Bij de turbo staat 0 -  4 -  8 boven het tellertje (welke eenheid is niet duidelijk).
Die geeft dan eerst het olie-niveau aan, met wit verlichte wijzerplaat, dan schakelt ie naar olie-druk aanduiding, zonder wit verlichte achtergrond.

De schakel elektronica is anders dan bovenstaande non turbo, gezien de dubbele functie.
Ik moet even verder zoeken naar een donor turbo versie tellerblok die ik ergens in de opslag heb liggen. Dan kan ik die eens testen in mijn auto.

ondertussen ligt mn metertje nu volledig stil met de wijzer op links, doet ie niks meer, dan zal de elektronica de geest hebben gegeven.

Leuk om uit te zoeken, maar voor t rijden maakt het niet uit Smile

Citroen CX - magnifiek zweven !!  mijn Flickr foto stream  mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9322
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 29 juli 2024 01:13 PM
  [ # 1348 ]
cx25gtit2 schreef:

Bij de turbo staat 0 -  4 -  8 boven het tellertje (welke eenheid is niet duidelijk).

Bar.

cx25gtit2 schreef:

Ik moet even verder zoeken naar een donor turbo versie tellerblok die ik ergens in de opslag heb liggen.

Mocht je ‘m niet vinden, ik heb er ook nog 1 liggen.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
cx25gtit2
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3906
Geregistreerd: 26-03-2005

- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
Gepost: 29 juli 2024 01:19 PM
  [ # 1349 ]

en… eerder had ik een haperende reactie vd motor / acuut in houden. Ik dacht valse lucht, maar het inlaat traject heb ik gecontroleerd. er zat wat los, maar dat had ik vast gezet.
Nu kwam het terug bij zwaardere belasting (was dus nog niet weg)....  en als het gebeurde was het wel heel akelig abrupt. Dus vermoedde ik wat anders.

Ik weet dat er in de nieuwe computer instellingen zijn die je kan instellen als beveiliging. Dan kan ie de benzine of vonk uitzetten. Hij was laatste bij de garage geweest, ook voor instellingen.

Dus weer even langs de garage, laptop er aan, en dan kan je online mee kijken. Dat ook tijdens het rijden.
Nard mee in de auto, kan hij mee kijken en ervaren wat er was.

Er zit ook een turbo boost controller op, daarmee heb ik met de instellingen bijna 1 bar aan turbo druk. Dat was zo uit te lezen bij max belasting.  En er was een max/limiet aan druk gezet net er onder….  dus schakelde de elektronica de brandstof uit, als beveiliging… tja… dan valt je blok acuut stil (dat voelt niet fijn !!)

Nu is de beveiliging/limiet op max 1 bar gezet, en daar komt ie met de huidige instellingen niet boven.
dus is het haperen weer voorbij.

Afbeelding Bijlagen
33493293473_774f236467_c.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

Citroen CX - magnifiek zweven !!  mijn Flickr foto stream  mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje

Profiel  
 
cx25gtit2
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3906
Geregistreerd: 26-03-2005

- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
Gepost: 29 juli 2024 01:23 PM
  [ # 1350 ]

@ Rene

ah, dan weet ik waar dat voor staat.

en dank voor je aanbod !!  Ik ga zoeken, maar als ik niet verder kom, neem ik die van jouw graag over.

Citroen CX - magnifiek zweven !!  mijn Flickr foto stream  mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje

Profiel  
 
 
90 van de 91
« Eerste  < Vorige 88 89 90 91 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook