Totaal aantal Berichten: 6152
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Klepdekselpakking is vervangen en lekt niet. Oliefilterhuispakking idem. Pakkingen van de vanos solenoids zijn ook vervangen. Hij lekt laag, de carterpanpakking onder andere. En de schroefdraad van de carterstop is uiteraard gemold door iemand zonder momentsleutel.
Totaal aantal Berichten: 6323
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Ik bedoel niet de pakking, maar het plastic kleppendeksel zelf dat scheurt.
Zo’n gaar gat voor de aftapplug had ik ook. Eerst gerepareerd met zo’n reparatiesetje waarmee je het vergroot naar M13. Dat werkte op zich prima, maar omdat je dan tegen een lelijke aftapplug zit aan te kijken heb ik uiteindelijk maar een nieuw pannetje gemonteerd.
Totaal aantal Berichten: 6152
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Dat kleppendeksel is niet gescheurd. Maar ik weet dat het kan, inderdaad.
Totaal aantal Berichten: 6323
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Schotjes +2:
Totaal aantal Berichten: 6323
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Inmiddels een overschot aan schotjes!
Totaal aantal Berichten: 10317
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Antislingerschotten?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 6323
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Er lijkt zich een defect aan te dienen. Af en toe als je de sleutel omdraait hoor je de starmotor alleen een KLIK maken en verder niets. Ik zal nog even uitlezen en kijken of er een EWS foutmelding te vinden is en anders maar een startmotor bestellen. Vervangen lijkt goed te doen, hopelijk zit de voorste katalysator niet in de weg.
Dat had ik met mijn oude Renooit en als ik een tik met de bahco op die lieverd gaf, maakte hij me blij.
Een ruilstartmotor kost heel veel bier, dus ik maakte hem open en zag dat de borstels wel een beetje erg kort waren geworden.
Dus ik toog naar de automaterialenmeneer aan de overkant en kocht een paar passende borstels. Die zijn niet zoals reguliere koolborstels voor dynamo’s, maar hebben een koperkleur en dikke draden.
Je moet wel kunnen solderen, want de ene zit aan de veldwikkeling van ook dikke draden.
Totale kosten: € 4.50.
Hint, geef een vriendelijk tikje op de patient.
Totaal aantal Berichten: 6323
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Eigenlijk is dat ook de mooiste manier om onze hobby in te vullen. Demonteren en proberen te repareren en niet meteen vervangen.
Totaal aantal Berichten: 1226
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD Break
Mijn ervaring is dat demonteren, schoonmaken en invetten waar het nodig is vaak afdoende is.
Totaal aantal Berichten: 626
Geregistreerd: 19-10-2006
- C3 Pluriel 1.4i exclusive
- XM 2.5TD Break
- C1 Ambiance
Als het solenoid ingebrand is kun je veel schoonmaken en poetsen, gaat niet helpen
Het probleem is dat je tegenwoordig ( sinds 50-60 jaar) niet meer bij die contacten kunt, want die solenoïdes zijn in elkaar geperst.
Daar zitten nog steed twee grote koperen contacten in die met een koperen plaat worden verbonden. Als je die een beetje vlakvijlt dan gaan ze weer vele jaren mee. Maar…... je komt er niet meer bij.
Ik heb wel eens de felsrand van zo’n solenoid geopend en dan de boel gedemonteerd en schoongemaakt, maar zo’n felsrand krijg je nooit meer echt mooi dicht, maar als het werkt, waarom niet. Bij de moderne van de laatste 20-30 jaar krijg je zelfs de felsrand niet meer “heel” open, dus dan is het meteen gedaan.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 1226
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD Break
Als de startmotor niet uit elkaar wil dan houdt het op. Bij mijn wijlen XM 2.5Td uit 98 kon ik alles nog demonteren.
Totaal aantal Berichten: 6323
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Ik kon na gebruik van een kortingscoupon een nieuwe startmotor bemachtigen voor €54,-. Mocht ik hem inderdaad nodig hebben, dan heb ik ‘m maar vast. Is het toch wat anders, dan beter mee dan om verlegen voor die prijs. Weliswaar uit china, maar volgens de code op de hologramsticker wel een origineel Bosch onderdeel.
Totaal aantal Berichten: 6323
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Een nieuwe APK bleek vandaag geen probleem:
De startmotor gedraagt zich overigens weer zoals ‘t hoort.