1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Handbediende spiegels vervangen door elektrisch bediende , de inklapbare versie
Diol
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 36
Geregistreerd: 25-08-2019

- Evasion 2.0i 16V EW10J4 (RFN)
Gepost: 11 juli 2024 06:13 PM

Amice,

Ben die handbediende spiegels (en dan vooral die afbrekende bediening) wel zat.
Monteer een nieuwe set, wil hem instellen, ja hoor, hendel breekt gelijk al weer.
Geen wonder ook, het is een soort omgekeerde bowlingkegel en de krachten met die mechanische spiegels zijn gewoon teveel voor een in plastic uitgevoerde hendel.

Heb van een bouwgelijk Peugeot 806 de bedieneenheid (knopjes) van de elektrische spiegelset kunnen krijgen, en bij winparts 2 nieuwe elektrische spiegels gekocht die ook elektrisch inklapbaar zijn.

De aansluitingen op de knopjes zijn anders dan die op de spiegels (op de fotos, ze moeten nog geleverd worden).
Er zal dus ongetwijfeld een deurmodule nodig zijn, maar helaas kan ik daar niets over vinden.

Enige wat ik vond was een relais voor het elektrisch inklappen, die overigens ook in de Peugeot 406 blijkt te zitten, daar is nog aan te komen.

Heeft iemand wat meer informatie voor mij, kan iemand wat opzoeken misschien?
Het betreft een Citroën Evasion uit 2002 waar ik het in wil bouwen.

When it is difficult, I’m interested, when it is impossible, I’m in, when everybody gives up, I’ll be unstoppable

Profiel  
 
Diol
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 36
Geregistreerd: 25-08-2019

- Evasion 2.0i 16V EW10J4 (RFN)
Gepost: 14 juli 2024 04:57 PM
  [ # 1 ]

In elk geval wat gevonden, maar doorgaans onder het kopje Peugeot 806

De aansluiting voor de verwarmingsfunctie van de spiegels:
https://www.peugeotbook.ru/en/ETC/Eurovans-806/electrics/schemes/obogrev-zadnego-stekla-i-naruzhnyh-zerkal-zadnego-vida

De aansluiting van de spiegelmotoren:
https://www.peugeotbook.ru/en/ETC/Eurovans-806/electrics/schemes/avtomaticheski-reguliruemye-naruzhnye-zerkala-zadnego-vida

Een lijst met wat de nummers in het schema betekenen:
https://www.peugeotbook.ru/en/ETC/Eurovans-806/electrics/schemes/oboznachenie-potrebiteley-seti-na-shemah


maar jammer genoeg nog niets over kabels/tussenkabels, het lijkt op de schema’s regelrecht van de schakelaars naar de motoren te lopen, toch zitten er andere stekkers op.
De spiegels van de Evasion en 806 zijn helemaal gelijk, ook met de stekkers, en ook de schakelaars zien er hetzelfde uit.

blijft dus puzzelen, anders misschien met arduino zelf wat knutselen.

Wordt vervolgd, maar wie ergens een boek met schema’s kan vinden of andere informatie heeft om te delen, heel graag.

When it is difficult, I’m interested, when it is impossible, I’m in, when everybody gives up, I’ll be unstoppable

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 14 juli 2024 11:42 PM
  [ # 2 ]

Ik heb in SEDRE gekeken, dat is de Citroen Service database voor de elektrische installatie. Dat is me echter niet helemaal duidelijk.


De Evasions tot 1999 waren NIET multiplexed, dus zonder BSI, ook weer als ik het goed gezien heb ! Maar een 2002 zou wel als “multiplexed” moeten zijn en dat heeft veel invloed. Dat klopt ook met je motor: Je hebt een EW10J4, die hoort in een multiplex, en de schema’s geven alleen de XU motoren aan.
Bij een CAN/VAN systeem, een multiplexed dus: De besturing van de elektrische buitenspiegels komt direct van de deur bediening modules die zelf weer via de CAR2 bus gekoppeld zijn met de BSI.
Een 2002 Evasion heeft nog een CAN/VAN systeem, geen full CAN netwerk.

Het schema dat je laat zien in de links is van een non-multiplexed Evasion.

Wat betekend dit voor een “multiplex:
De intelligentie zit in de BSI, en de koppeling van de BSI met de spiegels loopt via de door modules.
Dat wil zeggen dat er waarschijnlijk speciale doormodules zijn die ook met de BSI communiceren voor de spiegels.
En zelfs als het dezelfde modules zijn dat de BSI moet “begrijpen” dat er elektrische spiegels achter de door-modules zitten.
Dat kun je waarschijnlijk wel met een Diagbox/Lexia aanzetten, maar dan moet je wel weten hoe.
AL die electronica maakt het er niet makkelijker op om achteraf dingen toe te voegen !

Ik heb helaas niet alle schema’s en kan ze ook niet downloaden en ik kan niet op VIN zoeken, alleen met een Orga nummer kijken.
Je zou vriendelijk aan forum lid JW kunnen vragen of hij met je VIN kan opzoeken of er een “gelijkwaardige” uitvoering is met elektrische spiegels en of hij aan de schema’s kan.

Hoop dat dit helpt.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2244
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 15 juli 2024 12:29 AM
  [ # 3 ]

Via de VIN van deze auto kan ik zien wat er precies in zit.
Maar om een schema en de verdere configuratie op te zoeken van een auto met E-spiegels, heb ik ook de VIN nodig van zo’n auto, die dan in dezelfde tijd geproduceerd moet zijn.
Als je beide voor me hebt, ga ik aan de gang om het uit te zoeken.

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
Diol
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 36
Geregistreerd: 25-08-2019

- Evasion 2.0i 16V EW10J4 (RFN)
Gepost: 15 juli 2024 10:13 AM
  [ # 4 ]
Citroensmgz schreef:

...
Bij een CAN/VAN systeem, een multiplexed dus: De besturing van de elektrische buitenspiegels komt direct van de deur bediening modules die zelf weer via de CAR2 bus gekoppeld zijn met de BSI.
Een 2002 Evasion heeft nog een CAN/VAN systeem, geen full CAN netwerk.

....

Dat wil zeggen dat er waarschijnlijk speciale doormodules zijn die ook met de BSI communiceren voor de spiegels.

...

Heb de hele deur geïnspecteerd en de volledige draadboom gevolgd tot in het slot aan toe.
Heb alleen de module gevonden voor de raammotor (mogelijk dat die ook de spiegels aan kan sturen)

Modulenummer is : 9612488180
Daarnaast zal ik waarschijnlijk de eerder genoemde module voor het dichtklappen van de spiegels moeten aanschaffen, gelukkig zijn die nog ruim voorradig want in vele modellen gebruikt.

@JW: Chassisnummer kan ik je via PB doorsturen? (Ken beleid citroënforum niet m.b.t. chassisnummers)
Als het goed is heb je hem nog, laatste drie cijfers 486


edit: Ik bedenk mij net, ik heb wel het chassisnummer van de auto waar die schakelaar uit kwam, hoewel dat een Peugeot806 was, de wagen is medio 02-2022 gesloopt, hebben we daar iets aan?

 

Afbeelding Bijlagen
PXL_20240714_155259568.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

When it is difficult, I’m interested, when it is impossible, I’m in, when everybody gives up, I’ll be unstoppable

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2244
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 15 juli 2024 10:33 AM
  [ # 5 ]

VIN kun je hier plaatsen, maar als je dat liever hebt kan het ook via een PB.

Bij andere auto’s bleek er wel eens een niet gebruikte stekker in een deur te zitten. Dan was de draadboom al voorbereid op zo’n uitbreiding.
Bij jou heb je dat niet gezien?
En zit er bij jou wél een thermosensor aan de onderkant in de rechterbuitenspiegel?

Groet,
JW

Edit: helaas kan ik niks met het chassisnummer van die 806, ik heb geen toegang tot de Peugeot DataBase.

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
Diol
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 36
Geregistreerd: 25-08-2019

- Evasion 2.0i 16V EW10J4 (RFN)
Gepost: 15 juli 2024 10:53 AM
  [ # 6 ]

Hallo JW,

Het is VF7AFRNC12784486 voor de citroën die ik heb.

Het zal even zoeken gaan worden naar een Evasion, zodra ik op onderdelenlijn of onderdelenzoeker een spiegelschakelaar zie staan voor een Evasion, zal er vast ook een chassisnummer ergens te achterhalen zijn van de betreffende Evasion.

Ze beginnen helaas een beetje zeldzaam te worden, dus zal even zoeken worden, zal ook de buitenlandse sites in de gaten houden.

When it is difficult, I’m interested, when it is impossible, I’m in, when everybody gives up, I’ll be unstoppable

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2244
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 15 juli 2024 11:09 AM
  [ # 7 ]

Die VIN bleek incompleet te zijn.
Met een trucje wist ik te achterhalen dat het VF7AFRFNC12784486 is, er ontbrak die F in de VIN Wink

Ik ga ermee aan de gang, kijken of ik iets kan vinden.

Groet,
JW.

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
Diol
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 36
Geregistreerd: 25-08-2019

- Evasion 2.0i 16V EW10J4 (RFN)
Gepost: 15 juli 2024 11:34 AM
  [ # 8 ]

Oh, stomme fout, die F, maar zo klopt die inderdaad weer.


Mogelijk iets gevonden, deze auto/schakelaar : VF7ZFRHZA12836905
Zou een diesel uit 2002 moeten zijn.

Gevonden door op onderdeelnummer 1462069077 te zoeken (da’s de schakelaar unit)

When it is difficult, I’m interested, when it is impossible, I’m in, when everybody gives up, I’ll be unstoppable

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2244
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 15 juli 2024 06:33 PM
  [ # 9 ]

Inmiddels het eea opgezocht.

Via die VIN’s zie ik dat de bediening van de spiegels niet loopt via een aparte module, maar rechtstreeks uit de bediening komt. Dat maakt het makkelijker.
Maar wat ik (nog) niet kan zien is of de noodzakelijke bekabeling al aanwezig is, die in je linker deur moet zitten, maar ook door de dash naar de rechter deur moet lopen.

Ik kijk daarom ook nog naar de vergrendeling, en naar de raambediening, hopelijk zijn dat dezelfde kabelbundels. En dan moet je kijken of er in de deuren inderdaad nog losse stekkers zitten, die daarvoor bedoeld zijn.

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
Diol
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 36
Geregistreerd: 25-08-2019

- Evasion 2.0i 16V EW10J4 (RFN)
Gepost: 15 juli 2024 07:09 PM
  [ # 10 ]

Heb de kabelboom gevolgd, gelukkig is het deurpaneel er nog af, dan kan ik met een endoscope nog kijken op het punt waar de kabelbundel precies de deur binnenkomt en of er in het niet zichtbare deel kabels zijn weggestopt.

When it is difficult, I’m interested, when it is impossible, I’m in, when everybody gives up, I’ll be unstoppable

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2244
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 15 juli 2024 07:21 PM
  [ # 11 ]

Als ik het goed zie in de DB zitten in beide auto’s dezelfde draadbundels in de portieren.
Kijk dus goed of je ergens weggestopte stukken-met-stekkers ziet zitten.

Ik kan je de nodige documenten sturen, geef dan even je mailadres via een PB. Dan gaan ze als PDF’s naar je onderweg.

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
Diol
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 36
Geregistreerd: 25-08-2019

- Evasion 2.0i 16V EW10J4 (RFN)
Gepost: 15 juli 2024 08:09 PM
  [ # 12 ]

Even gekeken met endoscope, van alle kanten, draadbundel uitelkaar geplozen om te zien of er iets in weggestopt kan zitten, maar helaas.

Zal je een pb’tje sturen met mijn email adres.

Afbeelding Bijlagen
20240715_195559_(Citroenforum.nl)_.jpg20240715_194135_(Citroenforum.nl)_.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

When it is difficult, I’m interested, when it is impossible, I’m in, when everybody gives up, I’ll be unstoppable

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2244
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 15 juli 2024 10:44 PM
  [ # 13 ]

Inmiddels onderweg.

We horen/lezen graag hoe dit verder gaat.

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2244
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 16 juli 2024 04:48 PM
  [ # 14 ]

Ik heb de schema’s die ik heb kunnen vinden eens bekeken.
Een paar zaken vallen me op:
1) de E-bediening van de voorruiten zit op een schakelaar 6001 gemonteerd in het plafond, boven de achteruitkijkspiegel. Klopt dat?
2) volgens die schema’s zit de bediening 6406 van de buitspiegels óók daar, samen zitten ze dan op kabel 52PLAF.
3) en samen gaan ze dan in de bekabeling naar de deuren, via InterConnectors 97 en 98 naar kabels 60P/C resp. 65P/P. De stekkers voor de spiegels zijn dan 5-polige witte stekkers.

Ik ben benieuwd wat jij hierover terug kunt melden Idea

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
Diol
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 36
Geregistreerd: 25-08-2019

- Evasion 2.0i 16V EW10J4 (RFN)
Gepost: 16 juli 2024 05:20 PM
  [ # 15 ]

Beste,

1) de E-bediening van de voorruiten zit op een schakelaar 6001 gemonteerd in het plafond, boven de achteruitkijkspiegel. Klopt dat?

Nee, dat klopt niet, die zitten in de linkerdeur.

Daarmee vervallen ook gelijk wel een beetje de punten 2 en 3

De stekkers voor de spiegels zijn dan 5-polige witte stekkers.

Nee, dat zijn 9 polige bruine stekkers, echter niet volledig bestukt, tenzij je de stekkers bedoeld die in de bedienschakelaar gaan, dat is een 4 polige voor de keuzeknop welke spiegel bediend moet worden, een 7 polige voor de standenschakelaar (joystick) en dan een losse schakelaar met in totaal 5 contacten voor het omklappen van de spiegels.

Of die stekkers bij citroen wit zijn durf ik niet te zeggen, ze ontbreken helaas.

Hier zijn wel wat van die stekkers en bedrading zichtbaar : https://youtu.be/pfUX0IpIMZM?si=YDh5jBVwg-bmMKWI&t=87

zie ook bijlage, op de achtergrond van die bijlage zie je overigens de stekkers van de raambediening in het deurpaneeltje zitten, moest het raam even omhoog doen om goed met de endoscope rond te kunnen kijken.

De rechterspiegel heeft ook nog een temperatuursensor, dus die is wat voller bestukt met 2 draden extra.

Afbeelding Bijlagen
20240715_195919_(Citroenforum.nl)_.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

When it is difficult, I’m interested, when it is impossible, I’m in, when everybody gives up, I’ll be unstoppable

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook