Totaal aantal Berichten: 623
Geregistreerd: 19-10-2006
- C3 Pluriel 1.4i exclusive
- XM 2.5TD Break
- C1 Ambiance
Welke metingen dan?
Ik heb geen scoop maar met multimeter lijkt de spanning tussen 0.2 en 0.9 volt te varieren
Totaal aantal Berichten: 10263
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Heb je alleen lexia of zit diagbox ook op je laptop?
Bij mij kan ik kiezen tussen die twee. Bij mijn C4 2006 /
Bij de C5 2001 kon ik alleen lexia gebruiken.
Ik vraag dit omdat je volgens mij op diagbox kan zien hoe snel de spanningen fluctueren.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 623
Geregistreerd: 19-10-2006
- C3 Pluriel 1.4i exclusive
- XM 2.5TD Break
- C1 Ambiance
Na de vakantie met goede moet maar weer aan de Plu gewijd. Probleem is hetzelfde. Heb nog even de originele BSM erin gehangen. Geen verandering.
Wat me opviel bij op contact zetten: een pieptoontje van het gasklephuis. Is dat normaal? Stekker los en vast was het weg.
Daarna op lambda’s gericht: viel de me dat de duty cycle van de achterste steeds op 100% blijft staan. Los nog gemeten. Verwarming is rond de 6 Ohm, meetdraden in stilstand een voltage van 1 volt, langzaam teruglopend.
Ik heb geen zin om zomaar nog meer onderdelen te vervangen.
Lexia meldt nog steeds een probleem aansturing dynamo. Die zit er dus nieuw in.
Totaal aantal Berichten: 623
Geregistreerd: 19-10-2006
- C3 Pluriel 1.4i exclusive
- XM 2.5TD Break
- C1 Ambiance
Ik heb de achterste lambdasonde maar eens verwijderd. Is die zo te testen. Verwarmingelemant is 6.5 Ohm, maar de sonde zelf, kun je daar iets mee?
Ik vroeg me af, ik heb een reservesleutel zonder behuizing/batterij. Betekent dat, dat de ECU geen startblokkering via contactslot heeft?
Heb je het gaspedaal gecontroleerd , zoals ik eerder beschreven heb ?
Heb je de ruisproef uitgevoerd op beide signaalgevers van het gaspedaal ?
Hoe uit te voeren : op contact, voltmeter op klem 1 en 2 en het pedaal langzaam, maar gelijkmatig indrukken tot volgas en kijken of de spanningsopbouw ook gelijkmatig is. Dit geld ook voor de twee andre klemmen.
Lambdasonde achter ( monitor functie )is passief dwz meldt aan de motorcomputer enkel het restant aan zuurstof in het uitlaatgas en regelt niets. Is deze te langzaam, dan heeft dat invloed op het regelwerk van de lambdasonde bij de inlaat van de katalysator ( regelfunctie ). Dit kan er toe leiden dat de inspuittijd verder ingekort wordt wat zich uit in o.a. niet goed reageren op gasgeven, inhouden bij gasgeven. Dit begint al in een vroeg stadium en niet eerst pas bij 3200t/min. zoals nu het geval is.
Losse lambdasonde :spanningsdeel moet een spanning van 0,45 - 0,50 Volt meten. En al het andere in bedrijf enkel met een oscilloscoop te meten/zien. ongeveer 6 Ohm voor het verwarmingsdeel is veel voorkomend, er zijn ook met iets lagere waarde. Ik denk is in orde.
Totaal aantal Berichten: 623
Geregistreerd: 19-10-2006
- C3 Pluriel 1.4i exclusive
- XM 2.5TD Break
- C1 Ambiance
Gaspedaal gecontroleerd
Motor ook laten lopen met luchtfilter eraf, dan zie je werking gaspedaal
Brandstofdruk op rail gecontroleerd
Inhouden gebeurt nu trouwens al bij iets lager toerental
Totaal aantal Berichten: 10263
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Heb je met diagbox al gekeken hoe het signaal van de voorste lambdasonde varieert in de tijd?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 623
Geregistreerd: 19-10-2006
- C3 Pluriel 1.4i exclusive
- XM 2.5TD Break
- C1 Ambiance
Diagbox wil hem niet herkennen. Lexia wel. Die geeft volgens mij normale waardes aan, tussen 0-0.5 Volt
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Normale waardes zijn tussen 0,1 en 0,9 Volt. Hoe groter de spanningsvariatie, des te beter werkt de sonde. Bij een ouder wordende sonde wordt de variatie kleiner en ook wordt de frequentie van de variatie lager.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 623
Geregistreerd: 19-10-2006
- C3 Pluriel 1.4i exclusive
- XM 2.5TD Break
- C1 Ambiance
Voorste sensor varieert tussen 80 en 950 volt. Dat zal wel een factor 100 teveel zijn.
Achterste begint op 600 en zakt bij opwarmen naar ongeveer 100. Duty cycle 100%. Dus achterste blijft constante spanning.
En verder steeds permanente storing gestuurde dynamo.
Totaal aantal Berichten: 10263
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Jaaps schreef:Diagbox wil hem niet herkennen. Lexia wel. Die geeft volgens mij normale waardes aan, tussen 0-0.5 Volt
Ook als je bij Diagbox handmatig het VIN invoert?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Jaaps schreef:Voorste sensor varieert tussen 80 en 950 volt. Dat zal wel een factor 100 teveel zijn.
Achterste begint op 600 en zakt bij opwarmen naar ongeveer 100. Duty cycle 100%. Dus achterste blijft constante spanning…...
Dat zullen dan milliVolts (mV) zijn, een factor duizend dus.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Totaal aantal Berichten: 623
Geregistreerd: 19-10-2006
- C3 Pluriel 1.4i exclusive
- XM 2.5TD Break
- C1 Ambiance
Millivolts idd.
Ik heb een gecombineerde lexia/diagbox. Zowel handmatig als automatisch krijg ik alleen de keus voor lexia
Totaal aantal Berichten: 10263
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
ja, daar is weinig peil op te trekken. Mijn C5 van 2001 kon alleen met lexia benaderd worden en mijn C4 van 2006 met allebei. De jouwe van 2007 daarentegen weer niet.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 623
Geregistreerd: 19-10-2006
- C3 Pluriel 1.4i exclusive
- XM 2.5TD Break
- C1 Ambiance
Ik zal t nog eens proberen. Probleem is er nu vanaf 2000 toeren. Niet echt mee te rijden