Omdat we nog 2 auto’s hebben die door hun leeftijd veel aandacht vragen, en 1 als dagelijkse auto dienst doet, was er helaas te weinig tijd voor de CX. Maar zie, dat kan zomaar veranderen: dochter heeft inmiddels haar rijbewijs en is met de T4 Camper weg en de T5 staat bij het schadebedrijf. En dus moeten we nu (even) op de CX vertrouwen. En dan moet je toch wel even slikken als je gevraagd wordt iemand naar het vliegveld te brengen. Je weet maar nooit..
En omdat al vele jaren het acculampje schemerde in het donker dit gisteren toch maar eens aangepakt. Hier is tussen 2010 en 2012 al veel over geschreven op dit forum maar zolang ik nog kon starten vond ik het best. Maar je merkte wel dat de accu het zwaar had ondanks de vrij nieuwe dynamo. Toen ik er gisteren onderkroop was het wel even schrikken…
Het beruchte pluskabeltje van de dynamo naar de startmotor (dat standaard al onderbemeten is) stond op breken: het schoentje zat er nog maar een beetje aan vast en was groen uitgeslagen. Maar ook de moer op de startmotor waar de accukabel ook aan vast zit zat niet echt vast…. Je moet er niet aan denken dat er kortsluiting was ontstaan. En dat punt was echt niet ver weg.
Dus een nieuwe, dikkere, kabel gemaakt en netjes met vaseline ingepakt en gemonteerd. Dat viel best tegen want ik heb jaren geleden de startmotor vervangen door een zwaardere, dikkere, van Mitsubishi, waardoor het hitteschildje erg krap zit. Maar het resultaat mag er zijn: direct na starten 14,4V!
Totaal aantal Berichten: 10297
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Dat zijn dankbare klusjes!
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Leuk neven-effect: de ramen gaan weer lekker snel open en dicht. Dat was vele jaren wel anders…
Totaal aantal Berichten: 43285
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Mooi werk!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
@waterman Even off topic. Bij toeval las ik vanmorgen op het forum jouw stuk “waar is de motivatie”. Geweldig! Een feest van herkenning.. De CX is bij mij ook een hobby auto die al 21 jaar geduldig in de garage staat:-). En de andere auto(‘s) staan buiten. In al die jaren 80.000 ermee gereden. In het begin veel meer dan de laatste jaren. Nu zo’n 1000-2000 km per jaar. Nu is mijn “geluk” dat ik een In goede staat verkerende cx heb gekocht en geen hopeloos project. En dus in al die jaren zeer weinig kosten gehad (mede door het geringe gebruik) en heeft het nooit tot discussies in het gezin geleid. Het leuke is dat mijn zoon 2 jaar was bij aanschaf en hij er nu ook in rijdt en helemaal lyrisch is over het karakter en de rij-eigenschappen. Kortom: ik heb een medestander en hij gaat nu zeker nooit meer weg;-P. Sorry voor dit uitstapje
De tijd vliegt… Ik heb de avatar ook maar eens veranderd. De oude stamde uit 2006 toen we op wintersport waren met de CX. En met 3 (oude) auto’s, waarvan 2 VW busjes, is het lastig de schaarse tijd te verdelen. Het weinige gebruik van de CX met navenant weinig kosten en onderhoud betekende wel dat ik wat huiverig werd om lange ritten te maken ivm kans op pech. Dus maar eens wat geinvesteerd. Eerst 2 nieuwe TRX banden. Het profiel was nog minimaal 5 mm maar de DOT code gaf aan dat e inmiddels ruim 20 jaar oud waren (en wat minuscule scheurtjes vertoonden). Dat is al een rib uit je lijf: 630 euro voor 2 banden (en dat is nog relatief “goedkoop”). Vervolgens de veerbollen bekeken, veren kon iets beter vond ik. Voor waren ze uit 2012 en achter had ik in 2009 1 bol op druk laten brengen omdat de draagarm vervangen moest worden. De andere was van voor 2009…
Het vervangen ging vrij probleemloos. Voor met wat tikken met een beitel en achter heb ik eerst de veercilinders verwijderd. Dat was een juiste beslissing: bij beide cilinders zat de lekzak niet meer om het uiteinde van de “pushrod” en moest ik er een nieuwe lekzak om. En 1 veerbol kon ik gewoon met de hand losdraaien na drukloos maken… De radiatorslangen zijn natuurlijk ook al bijna 40 jaar en ook die vertrouw ik niet meer echt. Je ziet bij de aansluitinen groene aanslag terwijl de klemmen goed vastzitten. Dus de 2 radiatorslangen en de slang aan de achterzijde van de kop tussen kop en T-stuk besteld. Tot slot ga ik de luchtslang tussen inlaat en intercooler vervangen want die was jaren geleden al aan vervanging toe (kon ik toen wat inkorten…) en vervang ik de 4 rubber verbindingsstukken in de inlaat door siliconen exemplaren. Als dat allemaal gebeurd is weer laten taxeren en dan kunnen we hopelijk probleemloos weer bijvoorbeeld naar steden met een milieuzone . Met de dieselbusjes kom ik daar niet meer in.
PS onderdelen worden wel steeds prijziger merk ik. Veerbollen overigens niet en de TRX-en waren 10 jaar geleden ook al tegen de 300,- maar bijzondere delen moeten niet te vaak kapot gaan. Overigens verschillen de prijzen ook fors tussen de aanbieders. De inlaatslang kost bij CX Basis meer dan 150,-. Bij een DS/HY/SM onderdelen leverancier de helft…