Totaal aantal Berichten: 623
Geregistreerd: 19-10-2006
- C3 Pluriel 1.4i exclusive
- XM 2.5TD Break
- C1 Ambiance
Ok, ik word er n beetje gek van.
Het probleem wordt steeds erger. Auto draait stationair normaal, bij gasgeven begint hij in te houden, lijkt te smoren
Foutcode P1675 bljft terugkomen.
Soms begeleid van P0620 en P0485.
Nieuwe bobine, nieuwe dynamo, distributie nieuw, kleppen gesteld, inspuitventielen gecontroleerd. Alle actuoren werken volgens lexia.
Waar zit het probleem
Lucht massameter al eens bekeken?
Geeft ook rare storingen.
Gruß
Heeft geen LMM. Wel een inlaat onderdruksensor en zit volgens catcar.info op het inlaatspruitstuk.
Kan oorzaak zijn.
De foutcodes P 0620 en P 1675 betekenen fout in alternator aanstuursysteem en P 0485 fout in koelmotorunit aanstuursysteem. Of deze fouten mogelijk een invloed hebben op het motormanagement weet ik niet. Anders zou je JW kunnen vragen of hij het elektrisch schema laadsysteem en koelmotor je bezorgt.
Motor heeft denk ik Magneti Marelli 4.8P inspuitsysteem. Onderdrukvoeler wordt met 5V verzorgd uit de motorcomputer.
Hiervan heb ik wel gegevens van de onderdruksensor :
2,1V = 400 h.Pa
3,45V = 600 h Pa
4,75V = 780 h Pa.
Totaal aantal Berichten: 623
Geregistreerd: 19-10-2006
- C3 Pluriel 1.4i exclusive
- XM 2.5TD Break
- C1 Ambiance
Lexia zegt:
936 tpm 290mbar
2138 tpm 500mbar
760 tpm 440mbar, waarbij opmerking: Open-loopregeling)omstandigheden om over te gaan pp closed loop niet bereikt)
Totaal aantal Berichten: 9371
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Die onderdruksensor is nog niet vervangen?
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 623
Geregistreerd: 19-10-2006
- C3 Pluriel 1.4i exclusive
- XM 2.5TD Break
- C1 Ambiance
Nope
Totaal aantal Berichten: 9371
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Ik zou verwachten dat bij een hoger toerental de onderdruk in het inlaatspruitstuk kleiner wordt. Immers, de gasklep staat dan verder open.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ik ook. Maar heeft Lexia het over onderdruk of over absolute druk?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 623
Geregistreerd: 19-10-2006
- C3 Pluriel 1.4i exclusive
- XM 2.5TD Break
- C1 Ambiance
Absoluut denk ik. Ik heb een screenshot met stilstaande motor waar 1000mbar aangegeven wordt
Hier: https://www.tiepie-automotive.com/nl/articles/map-sensor#:~:text=De MAP-sensor (Manifold Absolute,evenredig verandert met de luchtdruk.
staat een verhandeling over de map sensor. Daar staat dat stationair rond de 350mbar moet zijn. Bij gasgeven stijft de druk iets, maar stabiliseert dan weer snel
Het is helaas iets complexer dan wat op die web-site wordt gezegd.
- Deze metingen zijn bij een vrijlopende motor, die geen vermogen levert.
Dan is de gemaakte onderdruk bij verschillende toerentallen relatief gelijk: Het kost nauwelijks vermogen om dat toerental aan te houden, dus als het toerental bereikt is neem je gas terug en wordt de onderdruk weer hoger.
- Als je rijdt zal bij een hoger toerental de snelheid toenemen, en moet je dus gas bijgeven om het vermogen te leveren om die snelheid aan te houden.
Als ik dit lees:
****.
936 tpm 290mbar
2138 tpm 500mbar
760 tpm 440mbar, waarbij opmerking: Open-loopregeling)omstandigheden om over te gaan pp closed loop niet bereikt)
******
dan lijkt me bij 760 tpm te weinig, en waarschijnlijk bij 2138 tpm ook.
Dat de motor niet in closed loop gaat ( als de motor al warm is, bij een koude motor blijft hij nog even in “open loop”) wil eigenlijk zeggen dat het niet OK is. Maar als de motor nog koud is dan zeggen deze meetwaarden me vrij weinig.
Je zou dus 1: Met een onderdruk zuiger het mapsensor signaal kunnen vergelijken met de referentiewaarden ( zoals geen door Klever33).
Kan zijn dat je map-sensor het loodje heeft gelegd, of bijna en nog wel wat waarden, maar de verkeerde doorgeeft.
Of 2: Je gaat op zoek naar aangezogen “valse lucht”, want dat geeft hetzelfde effect.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 623
Geregistreerd: 19-10-2006
- C3 Pluriel 1.4i exclusive
- XM 2.5TD Break
- C1 Ambiance
Net even een MAP-sensor van een bezoekende Pluriel gemonteerd. Veranderde niets.
Dan zou je mogen concluderen dat die nog goed is.
Maar er is wat mis, en al behoorlijk lang.
Valse lucht ?
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 623
Geregistreerd: 19-10-2006
- C3 Pluriel 1.4i exclusive
- XM 2.5TD Break
- C1 Ambiance
Bij gasgeven begint tie te bokken, in t houden. Ik heb een filmpje geplaatst, kun je het horen. Eerst boven de 3000 tpm. Dus vroeg schakelen was t te doen. Nu al rond de 2000.
Bougies, bobine,dynamo, distributie vervangen. Kleppen gesteld. Verandert niets.
Ik vroeg me af of de ecu niet defect is door vocht rond de stekkers.
Maar een andere ecu inloggen wil ook niet zomaar
Probleem is er ook stationair, zonder belasting
We zitten nu al boven de 150 items in je topic, maar er heerst wat mij betreft chaos.
Je filmpje is van topic 75.
Ik zou dus eerst maar eens een lijst maken van wat de status NU is, van alle fouten die de revue gepasseerd zijn , want zijn die al opgelost ? Of niet en waarom niet, want de huidige methode om je te helpen werkt niet. Dan kunnen we vast uitsluiten dat die geen invloed hebben.
Je originele probleem was ” m’n motor wil niet boven een bepaald toerental lopen : Eerst 3200 , later eens 4000 en nu al 2000.
Je krijgt geen foutmeldingen, dus dat wil volgens mij zeggen dat de motor ECU denkt dat alles OK is.
Dan:
Je hebt een lexia. Maak misschien eens een filmpje van de belangrijkste waarden met de lexia ( ontstekingstijdstip, gasklepopening, lambda waarde, inspuit-tijd ) en dat terwijl je LANGZAAM meer gas geeft. Een “snelle run” zegt niks want dan worden de gemeten waarden niet stabiel.
Dan kunnen we misschien iets meer zeggen over wat er niet goed lijkt en gericht gaan zoeken.
To err is human, not to err is divine.