Totaal aantal Berichten: 2502
Geregistreerd: 29-10-2006
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
Als ik na een snelwegrit stop om te tanken valt me op dat na de stop de motor erg heet is geworden. Tijdens het rijden staat de thermometer op 90° C (mooi continu) maar zodra ik de auto stilzet en de motor uitschakel, schiet de temperatuur naar de 110 graden. Ook heb ik de koelfan al een tijdje niet meer gehoord, en die draait ook niet als ik de airco aanzet. Het lijkt dus alsof die niet meer werkt.
Het betreft een Berlingo uit 2003, 1.6i 16v (het TU5JP4 blok). Ik natuurlijk op onderzoek uit, want ik had gelezen dat dat wel eens aan de relais (meervoud) kon liggen. Kastje naast de fan open geschroefd, in de verwachting daar 2 relais tegen te komen zoals de tekeningen doen vermoeden, maar daar kom ik er 3 tegen! Alle drie getest: ze klikken allemaal nog netjes maar ik weet niet of dat wat zegt.
Ik heb vrij wat gelezen over koelfanproblemen bij de Berlingo, maar het werd me niet helemaal duidelijk wat dit kon zijn. De thermometer doet het netjes dus ik denk niet dat het de temperatuursensor in de waterpomp is.
Volgens bovenstaande tekeningen moet er ook een “Motor driven fan resistance” in de buurt van het kastje met relais moeten zitten, maar die kan ik niet vinden. En ik vermoed dat die alleen maar werkt voor de tussensnelheden.
Iemand enig idee? Een kapot relais? Een kapotte ventilator? Een kapotte/onvindbare motorweerstand? Wat doet dat derde relais daar?
Bedankt alvast!
Totaal aantal Berichten: 10259
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Vaak zijn er verschillende sensoren voor het metertje en de aansturing van de fan.
De airco doet het dus ook niet?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 622
Geregistreerd: 19-10-2006
- C3 Pluriel 1.4i exclusive
- XM 2.5TD Break
- C1 Ambiance
Mogelijk, afh van de uitvoering zit er op de ventilator zelf een zwarte box met gele stekkers die de 2 snelheden regelt.
Die schijnt nog wel eens kapot te willen gaan. Eenvoudig even uit elkaar te halen
Totaal aantal Berichten: 9369
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
mkatgert schreef:Volgens bovenstaande tekeningen moet er ook een “Motor driven fan resistance” in de buurt van het kastje met relais moeten zitten, maar die kan ik niet vinden. En ik vermoed dat die alleen maar werkt voor de tussensnelheden.
Nr. 6 op de tekening, die zit in de koelluchttunnel geschroefd.
Zie https://www.citroen-forum.nl/forums/viewreply/2041470/ in dit geval bij een C3 Picasso.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 2502
Geregistreerd: 29-10-2006
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
Ha, een Joetjoep filmpje gevonden waarop de locatie van de weerstand ‘zichtbaar’ is:
@ 3:44
Achter de voorbumper dus.
@Jantje1948, de airco doet het wel gewoon…
Totaal aantal Berichten: 10259
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Als de fan helemaal niets doet is dat volgens mij wel vreemd.
Op de Citroens die ik ken gaat hij langzaam draien als de airco aangaat en anders doet de airco het niet.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 2502
Geregistreerd: 29-10-2006
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
Goed, inmiddels wat kilometers verder. Ik heb de weerstand vervangen en de relais nog niet, want die worden ergens op het postkantoor gegijzeld. Ik ben momenteel in bloedjeheet Oostenrijk met bergpassen enzo, en ik ben er inmiddels achter dat de fan wel draait als de airco aanstaat. Ik heb hem standje laag horen draaien voor de airco, en standje middel als ik hem na een rit bergop op contact zette om af te koelen. Maar volle bak doet het dus niet meer.
De auto materialen handel in Imst had maar één relais liggen, om te voorkomen dat ik drie keer moet proberen welk relais voor welke snelheid is: weet iemand welk van de drie relais wat doet?
Het is maar voor tijdelijk want thuis vervang ik ze toch alle drie, maar met deze temperaturen is het wel lekker om wat meer koelcapaciteit te hebben dan standje 2 van 3.
Totaal aantal Berichten: 9369
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Waarom verwacht je 3 snelheden?
De TU5JP4 in mijn Pluriel heeft er 2, laag en hoog.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 2502
Geregistreerd: 29-10-2006
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
Omdat volgens service.citroen.com ik een ECIA 3 speed 460W fan hoor te hebben. En omdat ik in het verleden de fan op vol vermogen heb horen draaien en dat hoor je van veraf. Dat doet ie nu niet meer, maar hij heeft nog wel twee snelheden.
Totaal aantal Berichten: 2502
Geregistreerd: 29-10-2006
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
We zijn bijna een jaar verder en de Berlingo uit de beginpost blijft wat warmte-problemen hebben.
Wat merk ik:
de motor wordt na een koude start op een gewoon tempo warm. Zodra de motor 90 graden heeft bereikt, gaat de temperatuur pendelen tussen 90 en 110 graden; onafhankelijk van buitentemperatuur en snelheid (het gebeurt dus ook op de snelweg in de winter!)
90 is prima, maar 110 is wel te heet, zeker als je gewoon voldoende koelwind hebt op de snelweg. De snelheid van pendelen kan een kwestie van seconden zijn: 10 seconden op 110 graden en dan in een paar seconden terug naar 90, en andersom.
Als je de auto stilzet bij een tankstation schiet de temperatuur naar 120 graden en schiet de fan nog steeds niet aan. Soms helpt het om de auto even opnieuw te starten, heel af en toe doet de fan het opeens wel.
De airco doet het goed, die wordt lekker koud en de fan start dan meteen in de laagste versnelling, maar de temperatuur blijft dan pendelen tussen 90 en 110 graden.
Wat heb ik gedaan:
- alle relais van de fan vervangen
- de ventilatorweerstand vervangen
- vandaag de distributieriem vervangen; dat mocht wel eens na 11 jaar. Nu dus:
- nieuwe waterpomp
- nieuwe kvs
- nieuwe thermostaat
- nieuwe temperatuursensor
Het probleem blijft echter. Voor zover ik kan zien is de koppakking nog ok (geen lucht in het koelsysteem, geen smurrie in de olie), maar het viel me wel op dat de ontluchtingsschroef aan de zijkant van het blok pas water begon te druppelen toen de thermostaat open ging.
Heeft iemand nog een briljante ingeving? Een elektrisch iets? De koel-computer kapot?
Totaal aantal Berichten: 7774
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Bij het pendelen, en dan zeker in de winter en/of op constante rijsnelheid, moet ik toch vooral aan de thermostaat denken. Heb je een compleet nieuwe, dus inclusief behuizing geplaatst?
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 2502
Geregistreerd: 29-10-2006
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
Ik heb zo’n thermostaat:
Die zit vast aan het aluminium verdeelblok, ik geloof dat er ook versie zijn waar het hele verdeelblok + thermostaat van plastic is.
Ik heb hem vervangen door een nieuwe Valeo.
Totaal aantal Berichten: 2502
Geregistreerd: 29-10-2006
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
Hier nog even een voorbeeldje van de temperatuurfluctuaties, vanmiddag op een N-weg.
Zo snel reageert een waselement in een thermostaat niet !
Als je ventilatoren “vol” inkomen op de verkeerde temperatuur dan kan dit wel: bij 80 km/u doen die nog wel wat.
Kun je controleren door op de snelweg 120 te gaan rijden: Dan is de rijwind veel belangrijker.
Temperatuur op zichzelf is geen probleem: Zo’n motor draait tegenwoordig op 100-105 graden, in de jaren 70 was 85-90 de norm, in de 80’er jaren was dat al rond de 95.
Daarnaast: Is je meter betrouwbaar ?
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 2502
Geregistreerd: 29-10-2006
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
Dank voor je antwoord. Dit gedrag is onafhankelijk van de snelheid, ook stilstaand en op 130 doet ie dit. De temperatuursonde is nieuw, maar de oude deed dit ook al. En of m’n meter betrouwbaar is weet ik niet, maar ik vermoed dus van niet… het lijkt dus overigens wel zo dat de fanregeling ook gebruik maakt van dit meetsignaal; ik had gisteren een situatie waarbij de auto stil stond, zonder draaiende motor maar op contact, en toen schoot de meter door 110 heen waardoor de fans aansloegen, maar omdat de meter ook meteen weer terug omlaag dook gingen de fans gelijk weer uit.
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Mijn eerste reactie is: heb je die bak al eens goed laten uitlezen? Met de juiste spullen dus
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste