Totaal aantal Berichten: 26
Geregistreerd: 22-06-2024
- C5 1.8-16V Ligne Prestige
- BX 14E
Het verversen van de KVS staat binnenkort op de planning. Nu staat er in het boek van Haynes dat het voldoende is om de onderste radiateurslang los te halen en zo het systeem af te tappen. De aftapplug op het motorblok zit er natuurlijk ook niet voor niets maar heel goed kun je daar niet bijkomen (zowel met een sleutel als een trechter/opvangbak). Mijn vraag is hoeveel liter van de in totaal 8,8 liter KVS je kunt aftappen zonder iets met de plug in het blok te doen. Mocht iemand hier ervaring mee hebben dan hoor ik dat graag.
In het CitDoc B1GI0138P0 - 517 - 11/06/2024 AFTAPPEN - VULLEN - ONTLUCHTEN : KOELCIRCUIT VAN DE MOTOR staat over dat aftappen:
Maak de slang (1) los(bij “a”) ; Met het gereedschap [0165-2 / GE-47622].
Tap de koelvloeistof af.
Tap het motorblok af(indien nodig).
Verder staan er de nodige aanwijzingen in mbt het ontluchten
Desgewenst kan ik je dat document sturen, geef dan even je mailadres via een PB. Dan gaat het als PDF naar je onderweg.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Totaal aantal Berichten: 26
Geregistreerd: 22-06-2024
- C5 1.8-16V Ligne Prestige
- BX 14E
Heb zojuist het document van JW doorgenomen, hiervoor nogmaals dank. Hoewel hier heel mooi wordt beschreven hoe het systeem ontlucht moet worden biedt het geen antwoord op mijn vraag. Misschien kan ik deze nog wat beter formuleren: hoeveel oude liter KVS blijft er (ongeveer) achter in het systeem wanneer je het motorblok niet aftapt?
Welke motor zit er in jouw C5?
Is dat nog de EW7J4, of de EW7A?
Aan de hand van je VIN kan ik kijken of ik daar iets meer over kan vinden.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Totaal aantal Berichten: 26
Geregistreerd: 22-06-2024
- C5 1.8-16V Ligne Prestige
- BX 14E
Heb de gegevens verstuurd in een PB.
In de documenten wordt alleen vermeld dat de totale inhoud 8,8 liter is.
Ik zal je dat document, waarop ook de positie van de ontluchtingsnippels aangegeven is, sturen.
In het eerdere document was aangegeven dat je de uitstromende hoeveelheid kunt/moet meten. Als je dat aftrekt van die 8,8 liter, weet je hoeveel er in het blok blijft zitten…...
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Totaal aantal Berichten: 26
Geregistreerd: 22-06-2024
- C5 1.8-16V Ligne Prestige
- BX 14E
JW wederom bedankt voor de info! Als ik alles zo bekijk dan denk ik dat ik eerst het systeem aftap via de radiateurslang en eens ga kijken hoeveel van de 8,8 liter er dan uit komt. Op dit moment zit er een mengelmoes van verschillende KVS in dus het vervangen van het merendeel door wat er in hoort is in mijn ogen al een hele verbetering.
Lijkt me een goed plan: eerst maar eens kijken hoeveel eruit komt, en hoe dat er uitziet.
Zonodig kun je dan die suggestie volgen van dat document: doorspoelen met schoon leidingwater. Dan wordt ook de verwarmingsradiator “ververst”.
We zijn benieuwd naar het vervolg.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Totaal aantal Berichten: 7774
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Staat ergens nog aangegeven welke koelvloeistof gebruikt mag worden?
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 26
Geregistreerd: 22-06-2024
- C5 1.8-16V Ligne Prestige
- BX 14E
Niet in de informatie die JW mij gestuurd heeft. Ik heb gekozen voor Eurol PSC -36. Deze komt qua specificaties overeen met de Glysantin G33 vloeistof die in de werkplaatshandboeken genoemd word (PSA specificatienummer B71 5110).
En als je een compressor hebt de kachelslang en hier en daar een dunne stang losmaken en met perslucht uitblazen.
Citrolen schreef:Niet in de informatie die JW mij gestuurd heeft. Ik heb gekozen voor Eurol PSC -36. Deze komt qua specificaties overeen met de Glysantin G33 vloeistof die in de werkplaatshandboeken genoemd word (PSA specificatienummer B71 5110).
Nog even gekeken in de CitDocs.
Daar lees ik voor de KVS, te gebruiken in de C5: Freecor DSC Antivries, volgens “externe normen”: B71 1111
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor :idea:
Totaal aantal Berichten: 26
Geregistreerd: 22-06-2024
- C5 1.8-16V Ligne Prestige
- BX 14E
Het zou best kunnen dat die KVS er ook in kan al komt die specificatie overeen met de groene SP 14(+) vloeistof die volgens mij toch meer bedoeld is voor de wat nieuwere modellen. De specificatie van de Eurol vloeistof staat ook vermeld in zo een smal boekje over de C5 en de C8 dat dealers vroeger gebruikten. De keuze is in mijn geval sowieso makkelijk te maken omdat we hier nog twee gesloten 5 liter jerrycans van dat spul hebben staan. Nu is het even wachten op een geschikte dag om het klusje uit te voeren. Daarna zal ik hier natuurlijk even neerzetten hoeveel ik eruit heb weten te krijgen.
Totaal aantal Berichten: 26
Geregistreerd: 22-06-2024
- C5 1.8-16V Ligne Prestige
- BX 14E
Nu ik een paar behulpzame reacties heb gehad kan ik het beste ook even een andere vraag stellen. Naar mijn idee trekt de auto niet zo snel op als zou moeten. Het is niet dramatisch maar ben een beetje een perfectionist met dat soort dingen denk ik. Vorige week heb ik de gasklepopening schoongemaakt met remreiniger in geopende toestand (contact aan en een stok tussen het pedaal en de stoel om hem open te houden). Er was wel wat koolafzetting maar niks om over naar huis te schrijven. Op mijn OBD scanner zag ik toen dat de klep maar voor 82% opent. Hoort dat zo? Op het oog lijkt hij wel volledig open te staan.
Een 1.8-16V in een C5 is geen snelle auto, de motor is wat zwakjes voor een dergelijk zware auto, een stoplicht sprintje met een C1 is een uitdaging
Totaal aantal Berichten: 26
Geregistreerd: 22-06-2024
- C5 1.8-16V Ligne Prestige
- BX 14E
Daar was ik al achter en dat is ook helemaal niet erg. Heb mede voor deze motor gekozen omdat hij redelijk zuinig is vergeleken met de andere modellen en dat is voor mij als arme student een belangrijk punt. Heb van de week het motormanagement even gereset (accu 5 min. los, weer aansluiten, auto stationair warm laten draaien en daarna een proefrit met verschillende snelheden/toerentallen) en dat heeft naar mijn idee al wat geholpen. Ook heb ik op internet hier en daar gelezen dat een gasklepopening van rond de 80% maximaal normaal is dus er is waarschijnlijk niks aan het handje.