Koud weer probleem: Benzinetank trekt vacuum
TjibbeD
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 1
Geregistreerd: 03-07-2009

Gepost: 10 januari 2010 03:40 PM

Onze BX Cannes heeft het de afgelopen tijd een beetje koud gehad (Net als de rest van de auto’s in Nederland), en nu trekt de benzinetank vacuüm. Het vormt pas probleem na een paar kilometer rijden, eerst begin hij te sputteren en daarna slaat hij totaal af. Als je dan de tankdop opent hoor je heel duidelijk lucht teruglopen.

Iemand een idee wat ik hier aan kan doen?

De tankdop schoonmaken heb ik al gedaan, zonder resultaat, en er lijkt daar ook niets vastgevroren. Waarvandaan hoort normaal gesproken lucht de tank terug in te lopen?

Alvast bedankt,
Tjibbe

Profiel  
 
Gais
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 450
Geregistreerd: 20-03-2008

Gepost: 10 januari 2010 10:24 PM
  [ # 1 ]

Er loopt als het goed is een slang van de linkerkant van de benzinetank naar de vulpijp. Ik vermoed dat deze (deels) dichtgevroren is. Als je onder de auto kijkt zou deze ongeveer boven het reservewiel langs lopen, bij mij iig.

Profiel  
 
mvdp
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 61
Geregistreerd: 25-03-2011

Gepost: 23 juli 2024 12:23 PM
  [ # 2 ]

Enkel t.b.v. completering, naslag.


De slang die Gais beschrijft dient enkel ter ontluchting tijdens het tanken. Op de vulhals zit die rechts, naar beneden gericht, als je er vanuit de wielkast naar kijkt.

De normale be-/ontluchting van de tank gaat via het tweede, dunnere slangetje, links’bovenop’ de vulhals.

(Dat loopt naar het koolstoffilter, dat achter het spatscherm op de rechter A-stijl zit, en ervoor zorgt dat er geen benzinedampen in de omgeving kunnen komen, althans zo lang dat filter niet verzadigd raakt, wat na langer stilstaan kan gebeuren. Tijdens het rijden wordt de opgeslagen damp alsnog benut.)

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook