nieuwe distributieketting ep6c
fastlane
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 23
Geregistreerd: 14-10-2022

Gepost: 25 juni 2024 08:20 PM

Hoi,

ik ga mijn berlingo de volgende upgrade geven; ik zou de distributieketting willen veranderen. heb 100.000km en wanneer je het gaspedaal intrapt kan je soms kleine ratel horen.

ik zou de kit fck129vvt van fai willen gebruiken, daarmee worden alle belangrijke componenten vervangen, ketting, geleiders, vamos,... iemand een mening hierover.

ik heb al een paar youtubes gekeken, maar heeft er iemand een manual met alle aanhaalmomenten ?

Daarnaast zou ik ook onmiddellijk de ketting en tandwielen van de oliepomp vervangen. daar kan ik amper een video van vinden, dus een manual zou leuk zijn. ik heb een handwerkboek, maar dat is er eentje van een hdi, van benzine kan ik er geen vinden.

als iemand tips heeft, laat ze maar komen.
dank

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9402
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 25 juni 2024 08:42 PM
  [ # 1 ]

Onze EP6 is net over de 200 K km heen, nog met de originele ketting. Zowel koud als warm geen geratel.
Je zou kunnen overwegen alleen de spanner te vervangen.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
fastlane
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 23
Geregistreerd: 14-10-2022

Gepost: 25 juni 2024 09:03 PM
  [ # 2 ]

dankjewel René,

ik heb de spanner al vervangen. er was echt een doodsreutel…
maar ik denk dat er ook stukken plastic zijn afgebroken van de geleiders en dat die wel eens mede de oorzaak zouden kunnen zijn.
de ratel is er soms en soms ook niet, ook gaat de auto soms heel vlot en soms echt niet vooruit… ik denk dat de ketting en vamos hun beste tijd gehad hebben.
ik weet dat er een aftermarket spanner op de markt is die langer is om nog even met de ketting door te kunnen… maar als dat misgaat… dan kan er gelijk een nieuw blok in.

mijn blok is van 2014; hoe recenter hoe beter de ketting dacht ik. ook is de auto tweedehands gekocht op 80.000 en ook al is die dealer onderhouden, ik wil er nog 6 jaar mee rijden.

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9402
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 25 juni 2024 09:21 PM
  [ # 3 ]

De onze is uit 2009 en in 2016 gekocht met 54.xxx km op de teller. Elke 15 K verse olie en filter. En alleen de voorgeschreven Total Ineo ECS.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
fastlane
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 23
Geregistreerd: 14-10-2022

Gepost: 25 juni 2024 09:55 PM
  [ # 4 ]

dank René,

ik ververs de olie altijd om de 10k; en nieuwe filter, en inderdaad de voorgeschreven ineo. ik ga het toch vervangen, dan ben ik zeker dat er niets misgaat de komende jaren. zal zeker een foto maken van de twee kettingen naast elkaar.

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 26 juni 2024 02:23 PM
  [ # 5 ]

Het “nieuwe rijden” in lage toeren is funest voor de EP6 motoren, je helpt niet alleen de vervuiling op de inlaatkleppen, maar ook extra stress op de ketting wat vroegtijdig uitrekken van de ketting als resultaat geeft. Ik spoel en ververs om 15K de olie, om de 30K nieuwe bougies, V-Power tanken, elke 5K direct injection cleaner in de tank en vooral niet laag in toeren rijden, zoveel mogelijk +2500rpm aanhouden.

Profiel  
 
fastlane
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 23
Geregistreerd: 14-10-2022

Gepost: 13 juli 2024 06:42 PM
  [ # 6 ]

heb het gereedschap binnen gekregen om de motor vast te zetten voor het vervangen van de ketting. mocht iemand nog een manual liggen hebben, dan hoor ik het graag.

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3723
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 13 juli 2024 07:25 PM
  [ # 7 ]
ZX1.4i schreef:

Het “nieuwe rijden” in lage toeren is funest voor de EP6 motoren, je helpt niet alleen de vervuiling op de inlaatkleppen, maar ook extra stress op de ketting wat vroegtijdig uitrekken van de ketting als resultaat geeft. Ik spoel en ververs om 15K de olie, om de 30K nieuwe bougies, V-Power tanken, elke 5K direct injection cleaner in de tank en vooral niet laag in toeren rijden, zoveel mogelijk +2500rpm aanhouden.

De TS heeft een Berlingo 1.6 VTI, dat is geen THP. Nog een indirecte injectie !
Die heeft geen injector cleaner nodig, en ook geen V-power, dat ding is gemaakt voor 95 E10 .
Zo’n VTI rijdt je sowieso meestal niet onder de 2000 tpm, want dan heeft ie niks in huis en in de Berlingo waar het hier om gaat zit een relatief korte bak, ( dat moet ook wel met 1500+ kg leeg) dus als je boven de 100 komt dat zit je al ruim boven de 2500 tpm.
Algemene opmerkingen over een motorfamilie helpen de TS niet verder.

Over dat gereedschap: Kijk eens op internet:
Je moet de pen in het vliegwiel steken in een gat dat overeenkomt met een ander gat als de motor in BDP staat. Dan moet je kijken op je nokkenassen goed staan, ( met de ronde kanten op de “vierkante” kragen naar beneden). Als die omhoog staan, nog een omwenteling van de krukas verder draaien.
Dan moet je 2 stukken metaal exact op de nokkenassen kunnen zetten ( aan de koppelingskant) op de 4-kanten kragen die wel 1 rond kant hebben. het kan maar op 1 manier goed.
Ik zet altijd eerst de nokkenassen “goed”, en ga dan pas op zoek naar het gat voor de de pen in het vliegwiel, scheelt een hoop zoeken.
De krukas kun het makkelijkste ronddraaien door een dop met een ratel eraan op de bout van de poelie te zetten.

 

 

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
fastlane
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 23
Geregistreerd: 14-10-2022

Gepost: 23 juli 2024 11:40 PM
  [ # 8 ]

dankjewel, voor de info.

inderdaad, een 1.6vti; met 98pk op 6000rpm en dat gaat redelijk lineair… dus op 2000rpm heb je 32pk…. daar kom je niet met mee in het verkeer; dus als je vooruit wil moet je best tussen 3-4k rijden. op de snelweg moet je ook 3.5k rijden voor 120.


heb al behoorlijk rondgekeken, maar wil alles vastzetten met het juiste aanhaalmoment.
ga nog even zoeken naar de waarden.
dank

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook