Goedendag,
Mijn C4 Grand picasso 1.6 VTI staat al een tijdje stil, want motor slaat niet aan.
Ketting is niet versprongen, en 2x nokkenas sensoren vervangen. Doch dat ik denk dat ECU (veel voorkomend probleem) niet goed meer is, want inspuiting (krigt wel benzine en met vloeibaar inspuiten in luchtfilter slaat ook niet aan) werkt niet. 2x vragen aan jullie
1. Moet ik bij een erkende Citroen dealer zijn om ook in ECU te komen (andere leesapprateur kom je niet in de ECU) of kan je dat met Lexia 3 (peugeout/citroen) zelf ook bekijken
2. Zie 1 zit er een citroen specialist (tussen eindhoven en Tilburg) die met auto naar mijn adres kan komen om het uit te lezen, en wat het probleem kan zijn?
3. En hebben jullie ervaring met firma actronics die eventueel Bosch ECU zou kunnen repareren, o.a. de Kosten/kwaliteit enz.
Ik vind het zonde om de auto nu te verkopen (rijdt niet) maar eerst weten wat echt de oorzaak is, wel met de gedachten dat Kalf niet groter moet gaan worden dan de Koe. Ik denk dat ECU is.
Graag jullie reactie
Je kunt dat zelf met een Diagbox/Lexia ook goed bekijken, en ik zou eerst eens een goede diagnose doen. Er is misschien wel iemand hier op het forum die niet te ver weg woont en een diagbox heeft ?
Zonder fatsoenlijke diagnose kun je echt niet zeggen dat je ECU niet werkt, want je opmerking: ” De inspuiting werkt niet, maar hij krijgt wel benzine en als je startpilot of zo gebruikt start hij ook niet” kan ik niet plaatsen: Als hij wel benzine krijgt ( hoe weet je dat ? Bougies slaan nat ? ) dan werkt de inspuiting, en als hij niet inspuit dan zou ik als eerste de benzinedruk controleren. Je ECU regelt ook de ontsteking, maar dat alle 4 je cylinders op hetzelfde moment er mee stoppen is wel echt zeldzaam.
Is dit “zomaar” ineens ” out of the blue” gekomen, of gaat er een voorgeschiedenis van slecht lopen aan vooraf ?
Hoeveel KM’s heeft je VTI al gedraaid ?
To err is human, not to err is divine.
Vraag 3 ? Mijn ecu was ziek / dood / van slag. Gebracht bij AC tronics, doorgemeten; hun bevinding was duidelijk, uw ecu is prima ! toen ik door wilde vragen werd me de mond gesnoerd, immers waren ZIJ de specialisten, dus ik moest niet aan hun oordeel twijfelen enz bla bla bla.
Nouja, ding teruggebouwd, en gewoon ziek zwak en misselijk. Toen bij de Vos een cpl setje gekocht ecu+immo+2 keys+ creditcard enz dus echt compleet. Die ingebouwd, en dat is nu 13 jr geleden, loopt nog steeds prima. Dus AC tronics? naja, voor mij niet meer maar een ander zal er bij zweren…..
Overigens : er blind vanuit gaan dat jouw ecu stuk is, dat is geen goed uitgangspunt, je zult echt de adviezen serieus moeten nemen want auto electronics is een vakgebied !
niks vermakelijker dan een stukske gecompliceerde eenvoud
Lijkt er op dat de ontsteking niet functioneert. Valt de ontsteking uit, dan worden de verstuivers niet aangestuurd dus spuiten geen brandstof in. Is een beveiliging om te voorkomen dat er onverbrande brandstof in de uitlaat/katalysator komt.Onverbrande brandstof vernielt het binnenwerk van de katalysator.
Mogelijke oorzaken: krukassensor - geen synchronisatie van het krukassignaal met de nokkenassensoren - stroomverzorging ontsteking(mogelijk een doorgebrande zekering ), te laag starttoerental , zwakke accu ( spanning valt te ver terug tijdens het starten )
Het is jammer dat JOhnR niet meer reageert, toch altijd nieuwsgierig wat de oplossing was.