Nieuw type TRX band
freek
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 837
Geregistreerd: 02-02-2005

- CX GTI turbo 2
Gepost: 17 juli 2024 10:16 PM

In mijn andere topic schrijf ik dat ik 2 nieuwe TRX banden heb aangeschaft. Hierbij bleek dat Michelin iets veranderd heeft aan de TRX: ze heten tegenwoordig TRX-B. Deze nieuwe aanduiding schijnt ervoor te moeten zorgen dat ze niet op dezelfde as als de oude TRX worden gemonteerd.
Grote vraag is nu wat er is veranderd. Michelin heeft het natuurlijk over een verbetering maar is dat ook zo? Is de constructie verbeterd of wordt er een andere rubbersamenstelling gebruikt? En dan misschien om aan nieuwe milieueisen te voldoen? En hoe zit het dan met de levensduur? Feit is dat de TRX’en die ik tot nu toe had (en ik heb de auto sinds 2000) heel goed tegen veroudering kunnen (met de opmerking dat de auto vrijwel altijd binnen staat). Weet iemand misschien meer over deze TRX-B?

Profiel  
 
Evan
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2403
Geregistreerd: 18-04-2005

Gepost: 18 juli 2024 09:17 AM
  [ # 1 ]

De TRX-B is een metrische band met een ander profiel en enkele andere veranderingen waardoor de grip beter zou moeten zijn. In ieder geval vind ik het profiel een stuk minder mooi.
Als er dan toch een modern profiel onder de CX komt zou ik ook meteen van de metrische velgen afstappen…

CX GTi Turbo 2 - All Black

Profiel  
 
freek
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 837
Geregistreerd: 02-02-2005

- CX GTI turbo 2
Gepost: 18 juli 2024 12:44 PM
  [ # 2 ]

Ik heb ze vorige week binnen gekregen en heb net nog even heel goed gekeken maar ik zie geen verschil in profiel; het is exact gelijk.
Overstappen op andere velgen is niet interessant omdat ik heel weinig kilometers maak.

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3654
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 18 juli 2024 06:42 PM
  [ # 3 ]

Evan vergist zich met de nieuwe TRX-GT-B, die speciaal voor BMW gemaakt is met een nieuw profiel.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
Evan
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2403
Geregistreerd: 18-04-2005

Gepost: 19 juli 2024 01:15 PM
  [ # 4 ]

Blijkbaar Surprisedops: excuus… in dat geval carry on..

CX GTi Turbo 2 - All Black

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7570
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 20 juli 2024 04:34 PM
  [ # 5 ]

Intrigerend. Even zitten googlen. Alle TRX banden heten nu B - geen idee wat de verandering is. Dat voor BMW toentertijd een speciale band is ontwikkeld wist ik niet, maar speciaal voor de 6-serie kwam Michelin met de TRX GT. Die had dus van meet af aan een ander profiel. Nooit geweten.

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27840
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 24 juli 2024 07:45 PM
  [ # 6 ]

Ik zag pas een setje liggen dat net ingekocht was, de wangen zijn veel slapper, die zijn bij een originele TRX veel stugger.

Deze kon je met je hand soepel alle kanten op bewegen. Ik heb niet gezien dat er TRX-B op stond, maar ook niet op gelet of gezocht.
Maar als de wang heel anders blijkt te zijn snap ik wel het statement dat je ze niet op dezelfde as moet monteren.

Profiel  
 
freek
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 837
Geregistreerd: 02-02-2005

- CX GTI turbo 2
Gepost: 28 juli 2024 10:46 PM
  [ # 7 ]

Dat de B versie ‘slappere wangen’ heeft gaat er bij mij niet in. Ook de vorige versie heeft vrij bolle wangen, ook voor bij 2.3 bar. Ik heb meerdere keren gedacht dat de spanning te laag was en dan bleek dat niet zo te zijn.
De nieuwe zitten nu achter met 1.5 bar en ik zie geen opvallende bolling of zo.

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27840
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 29 juli 2024 12:43 PM
  [ # 8 ]

Ik weet hoe TRXen eruit zien, bij de juiste bandenspanning staan die idd vrij bol.

Echter dit setje was net binnen en was nog niet op de velg gemonteerd.
Ik heb zelf de wang kunnen voelen nadat de monteur mij specifiek erop wees dat deze TRXen anders waren dan voorheen. Overigens een monteur die ruime ervaring heeft met deze banden en CXen.

Of hier specifiek TRX-B op stond weet ik niet, daar heb ik niet op gelet. Maar als bij TRX-B specifiek vermeld staat dat ze niet met de oude TRX op dezelfde as gemonteerd mogen worden dan vind ik het wel aannemelijk dat o.a. iets met de wang hebben gedaan.

Overigens bij de banden die ik heb gezien zou ik zeker overwegen met een hogere bandenspanning te rijden, met name aan de achterkant.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook