Quoten van het voorgaande bericht is niet toegestaan, zie ook nummer 10 van de forumregels.
Bedankt voor uw reactie! Had deze even over het hoofd gezien! Wow wat een mooie auto. Momenteel zit ik in het buitenland en ben pas begin Augustus terug. Het lijkt me niet dat dit exemplaar er dan nog is. Ik hoop zeker van wel! Bedankt voor het doorsturen.
Jawel hoor, het aanbod van CX-en is dan niet zo groot, de vraag ook niet..
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 43291
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
1: staat de aan te schaffen auto in een garage?
2: ben je zelf handig of ben je bereid te accepteren dat het zwaar geld kan gaan kosten als die auto stuk gaat?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 27924
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Je hebt het over een CX vs XM.
Maar eigenlijk tussen CXen zit al een wereld van verschil.
Zo vind ik een smalspoor Serie 1 CX 2400 GTi (77/78) qua rijden op bepaalde vlakken dichterbij mijn DS 23 IE (in de basis dezelfde motor) komen dan mijn CX GTi Turbo 2. Dat rijdt eigenlijk heel anders.
Hetzelfde geld voor een eenvoudige CX 20 vs CX 25 GTi, ook qua motorgeluid klinkt het anders.
Een Prestige rijdt anders dan een Berline. Een Prestige komt weer meer in de buurt van een Break.
Een CX GTi Turbo is op zichzelf weer anders, vooral de voorkant is anders afgesteld, andere bollen, dikkere stabilisatorstang. Motor heeft veel meer koppel en de versnellingsbak heeft langere versnellingen.
Ik zou zeggen denk na over:
Serie 1 smalspoor / Serie 1 breedspoor / Serie 2
Berline / Prestige / Break
Benzine / Diesel
Handbak of Automaat (er zijn zelfs half automaten!)
Type motor
Uitvoering eenvoudig of luxer model
Kleur
Opties: Denk aan Airco, ABS, schuifdak (roest!), leder etc.
Verder staat en budget.
Als je een cx overweegt, raad ik je aan het CX boek van Buurma aan te schaffen. Dat geeft een prachtig overzicht van de historie en alle modellen. Na het lezen kan je voor jezelf een soort criteria opstellen waar jouw CX bij voorkeur aan moet voldoen.
Vectrix VX1; Vespa GL150 1960; BMW R1100R zijspan; WMZ3; Fiat Panda Elettra 1992; Fiat Panda 4x4 1984; CX Athéna 1980
Het verschil tussen een CX 2.0 / 2.2 en de 2.4/2.5 GTi is enorm, zelf jaren de 2.5GTi Aut gereden en heb vroeger de 2000 Super, 2.0 en een 2.2 gehad.
Quoten van het voorgaande bericht is niet toegestaan, zie ook nummer 10 van de forumregels.
Bedankt voor uw reactie!
Is bijvoorbeeld een cx 2.0 een stuk ‘zweveriger’ dan een cx 2.4 GTi. Ik lees dat veel mensen een GTi series 1 aanraden.
waterman schreef:1: staat de aan te schaffen auto in een garage?
2: ben je zelf handig of ben je bereid te accepteren dat het zwaar geld kan gaan kosten als die auto stuk gaat?
1: van belang als je de auto langer dan 3 jaar wil houden.
2: ook als je handig bent moet je accepteren dat er significant geld in gaat zitten. Onderdelen zijn niet meer goedkoop, je hebt gereedschap nodig en noem maar op.
Nee, als je krap bij kas zit kan ik een XM of CX in 1:18 aanraden van Norev. Die zijn mooi en roesten ook niet.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Quoten van het voorgaande bericht is niet toegestaan, zie ook nummer 10 van de forumregels.
Voornamelijk zal de auto in een garage staan. Als deze lange tijden buiten staat is het dan handig een zeil over de auto te doen?
Heb geaccepteerd dat dit geen goedkope auto zal zijn.
Totaal aantal Berichten: 9408
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
PhilCrown schreef:Als deze lange tijden buiten staat is het dan handig een zeil over de auto te doen?
Onder een hoes buiten zou ik niet doen, daar krijg je vochtproblemen onder.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Quoten van het voorgaande bericht is niet toegestaan, zie ook nummer 10 van de forumregels.
Wanneer er geen beschikking tot een garage is, wat is dan handig om de auto te beschermen tegen roest?
Totaal aantal Berichten: 9408
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Een Dinitrol-behandeling.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 27924
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Totaal aantal Berichten: 626
Geregistreerd: 19-10-2006
- C3 Pluriel 1.4i exclusive
- XM 2.5TD Break
- C1 Ambiance
Geen garage is een XM denk ik handiger. Die roesten aanmerkelijk minder, zeker dan de vroeg CX-en
Totaal aantal Berichten: 427
Geregistreerd: 10-04-2006
- C3 PURETECH 110 S&S SHINE
- C6 (2005-2012) 2.7 V6 HDiF
Ter overweging en ter inspiratie, een mooie XM 2.0i série 1 met weinig kilometers:
https://www.delest.nl/inventory/citroen-xm-2-0i-automaat/
Lijkt me wel een auto die het verdient om niet dagelijks mee te rijden en lekker droog te stallen.
Citroen ID19P Confort (1966) Citroën 2cv AZ (1968) Citroën 2cv6 Spécial (1981)
Citroën C5 Break VTR (2006) Citroën C4 VTS (2006) Citroën C4 Picasso (2007)
Citroën C5 Tourer (2010) Citroën DS3 (2012) Citroën C6 2.7 V6 HDiF (2006) Citroën C3 PURETECH 110 S&S Shine (2017)
Citroen C5 Aircross 180pk EAT8 (2019) Citroen C1 Airscape Shine (2019) DS 4 E-Tense Opera (2023)