OK, is misschien niet zo’n drama maar terugbladerend in de historie zag ik dat er 25.000 km de kop ook gevlakt is.
Paar vragen: Is er verschil tussen de 1.4 uit 2008 en 2010, die 205.000 met dezelfde koppakking heeft rondgereden?
Is er een speciale olie die effectiever wordt rondgepompt dan andere?
Is het blok zelf slecht, incidenteel of komt het bij meerdere voor?
En wat kan ik nog meer doen om er weer 7 jaar plezier van te hebben? Afgezien van onderhoud aan de kabels, nieuwe veertjes voor het achterraam en een een nieuwe of een switch uit de witte? Die is twee jaar geleden door de ANWB vervagen.
Ook fijn zou de cruiscontrol te laten overzetten én iets om MP3’s en podcasts via hetmediasysteem af te spelen.
Vragen genoeg, wie heeft de antwoorden?
Dank
JP!
Nu: Pluriel 2008, noir, 93.000 km, nog even Pluriel 2010, gebroken wit,205.000+ kilometer: Ook: Volvo V70XC, eind augustus XC90 (2004)
Zowel in 2008 als in 2010 werd de TU3 versie KFX gemonteerd.
Waarschijnlijk heeft de Plu een olielekkage aan de koppakking gehad, en is daarom de koppakking vervangen.
Er zijn een hoop garages/revisiebedrijven die standaard de kop vlakken bij het vervangen van de koppakking. Het hangt helemaal van de motor en de staat van de kop af of dat echt nodig is, maar bij een TU3 kan het geen kwaad.
To err is human, not to err is divine.
En erbij:
De TU3 motoren staan bekend als betrouwbaar en langlevend, maar alles kan kapot.
Regelmatig onderhoud is nog steeds noodzakelijk, dus ieder jaar de olie verversen kan geen kwaad en iedere 2 jaar is als je weinig rijdt het minimum.
Een goede kwaliteit olie is belangrijk, maar de TU3 is niet echt kieskeurig, volgens Citroen mag er 5w40, 10w40, 5w30 en 0w30 in.
Ik zou er een 5W40 in doen van een goed merk die aan de PSA spec B71 2296 . Dat is altijd een synthetische olie.
Iedere keer bij het olie-wisselen ook het oliefilter vervangen.
Je zou na al die jaren ook de versnellingsbak olie een keer kunnen vervangen.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Citroensmgz schreef:Waarschijnlijk heeft de Plu een olielekkage aan de koppakking gehad.
En dat is een kwaal bij de TU3, maar ook bij de TU9 (1.0) en de TU1 (1.1), eerdere versies hadden daar ook al last van.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Versnellingsbak olie? Nooit geweten dat er olie in zat. Ook niet gezien op de bijgevoegde rekeningen. Het is een handbak, scheelt dat?
Op de planning staan de nodige uitgaven, ik hoop dit soort dingen in 2025 te laten doen. Olie en alles is nog goed, maar ik let er wel op. Zou inderdaad gaan voor bv halfsyntheet als 5W30 fo 40. Zit ook in mijn volvo als ik me niet vergis.
Nu de witte wacht op een nieuwe verzorger kan ik rustig een en ander loshalen, maar wat een ellende om een lampje te verwisselen. Na een uur had ik het wel gezien, kappen terug en naar de garage :/ Ik ben te bang dat ik weer meer sloop dan goed voor mijn pluriel is. En mijn portemonnee..
Nu: Pluriel 2008, noir, 93.000 km, nog even Pluriel 2010, gebroken wit,205.000+ kilometer: Ook: Volvo V70XC, eind augustus XC90 (2004)
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Versnellingsbak olie handbak moet elke 100.000km of zo. Is inderdaad vaak een ondergeschoven kindje.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Update
Gisteren dik over de eerste 1000 kilomter met de “nieuwe” (zwarte pluriel gereden. Wat mij verbaasd is de vage manier van het melden van een kapot dimlampje.
Verder niets bijzonders te melden. Nog een paar dagen woon-werk en wat om het huis, misschien nog een keertje Bennekom en dan naar de garage in Veendam. Samen met de witte, die daarna in de verkoop gaat,
Meteen maar een verse APK laten zetten, de cruise control over en de olies en filters laten vervangen. Dan heb ik weer een redelijk overzicht van wat er gebeurd is en we hopelijk weer zes, zeven of meer jaar kunnen plurielen. Fossiel rijden, maar dan toch wel semi-duurzaam met een auto die 16 jaar geleden geproduceerd is.
Zaterdag gereden met de kap omlaag en de ramen open, heerlijk in Apeldoorn maar op de A50 toch niet iets waar we aan moeten denken Leeftijd komt met wat ongemakken en gebreken, echt niet alleen bij Citroens.
Enfin, blij dat ik nu weet dat er olie in een handbediende versnellingsbak moet!
Bedankt voor de tips!
JP
PS: Mocht hier iemand interesse hebben in de de witte, PM me dan maar voordat ik haar op MP en Facebook ga zetten. Liever een leifhebber dan een pure sloper. Dat heeft ze eigenlijk niet verdiend, maar 4 auto’s op de oprit is toch echt te veel.
Nu: Pluriel 2008, noir, 93.000 km, nog even Pluriel 2010, gebroken wit,205.000+ kilometer: Ook: Volvo V70XC, eind augustus XC90 (2004)
Technisch als ik niet ben heb ik de “nieuwe” pluriel naar onze vaste pluriel garage gebracht. Voor nieuwe versnellingsbak olie, controle van olie en filters, overzetten cruise control en om de straaljagerturbine na te kijken. Aardig lijstje, zou mooi gedaan kunnen worden als we met de Volvo in Denemarken zijn. Witte gebracht en “achtergelaten”, de zwarte de volgende dag. Tot zo ver het plan. Maar toen we de sleutel van de witte hadden afgegeven en met de zwarte retour gingen: Boem. Klap. Stilstaan, controle en het achterste raam stond open. Ging natuurlijk ook niet meer omhoog.
Monteur er bij, die trok een zorgelijk gezicht en dus: De zwarte onder dak, de witte voor het laatste woon-werk verkeer en duimen dat het mee zou vallen. Deed het ook: Het mechanisme zou iets van 70 euro kosten. Meenden wij te horen, het geluid was niet optimaal. Was 370, ex BTW
Enfin, na de vakantie de zwarte opgehaald en meteen aan het woon-werk, ik aan de praat met de monteur.
Het raam mechaniek was kapot, was kennelijk al eerder gebeurd want de puntlassen van de afdekking waren kapot getrokken voor een quick fix.
De herrie van de ventialtor/fan was opgelost door een kachelweerstand en inderdaad, de plu maakte nu ongeveer net zoveel geluid als de oude dat deed. Koeling werkte alleen als de AC aan stond én dan alleen op standje 100%. En anders weinig koeling. Hopelijk kunnen we over een paar jaar zeggen: Alle goede dingen in drieen, zelfs de koppakking van deze pluriel.
Alleen de cruise control is niet gelukt. Wel in het systeem aangezet maar niet in de praktijk. Dus maar weer terug gezet in de witte en inderdaad: Daar werkt het probleemloos. Kijken of we een andere oplossing/oplosser kunnen vinden.
De witte ga ik klaar maken voor de verkoop. Inmiddels overzicht van het onderhoud van de laatste jaren gekregen (slik..) dus daar gaat het niet aanliggen. 3 intersliders, 2 scharnieren voor de achterkant, vermoedelijk goede kabels (lijkt toch een electronica probleem) Zou haar het liefste schorsen en proberen de boel te herstellen maar helaas heb ik geen droge werkruimte, en al evenmin technische handen…
Nou ja, hopelijk wordt de CC opgelost en zijn de koeling en koppakking hierna opgelost.
Dank voor het lezen!
JP
Nu: Pluriel 2008, noir, 93.000 km, nog even Pluriel 2010, gebroken wit,205.000+ kilometer: Ook: Volvo V70XC, eind augustus XC90 (2004)
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
De cruisecontrol moet op 2 locaties geactiveerd worden, zowel in de BSI als in de motor-ECU.
Dat is wel gedaan?
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Dat weet ik niet, ga ik aan ze vragen. Dank!
Nu: Pluriel 2008, noir, 93.000 km, nog even Pluriel 2010, gebroken wit,205.000+ kilometer: Ook: Volvo V70XC, eind augustus XC90 (2004)
Afspraak gemaakt om het opnieuw in te programmeren, de man die ik moest hebben was er niet.
- wordt vervolgd -
Vraag over Lexia: Voor Volvo heb ik Vida, met een dice (soort kabel/converter OSB2 naar USB) die communiceert met de software. Wil ik eigenlijk ook voor de pluriel gaan zoeken, want je leert er altijd iets van
Al is het alleen maar de configuratie bekijken…
Nu: Pluriel 2008, noir, 93.000 km, nog even Pluriel 2010, gebroken wit,205.000+ kilometer: Ook: Volvo V70XC, eind augustus XC90 (2004)
Tja, het schiet wel op, maar niet snel genoeg.
Uiteindelijk bleken de knopjes “zichtbaar” te zijn op het scherm, was de module zichtbaar en ingesteld dus wegschrijven maar. En toen kwam de vraag voor een 5-cijferige activatiecode.
Omdat het vinden van die code meer tijd kost en de monteur nog wat meer moest doen ben ik weer weggegaan, de kunststof onderdelen op de stoel. Logisch, in de witte zit een onderkant van het stuur waar een CC-module in past, en die zit dan weer niet in de zwarte. Gelukkig allebei dezelfde kleur, dus heel voorzichtig zou het me moeten lukken. Torx heb ik al
Mocht iemand een idee hebben waar ik die code kan bestellen/opvragen dan hoor of lees ik het graag. Citroen dealers met een “werkende” garage zijn hier niet zoveel, en al helemaal niet voor een pluriel
En als iemand een lexia set kwijt wil dan zou ik daar blij van kunnen worden. Hoop keuze op ALiAmazon maar zeker weten dat het de juiste is en met de juiste softwarelink blijft een uitdaging.
Enfin: - wordt vervolgd -
Nu: Pluriel 2008, noir, 93.000 km, nog even Pluriel 2010, gebroken wit,205.000+ kilometer: Ook: Volvo V70XC, eind augustus XC90 (2004)
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
https://www.berlingoforum.com/thread-21105.html
Code voor Lexia staat in 2de post.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Ik ga ze even bellen voor een nieuwe afspraak. Dankjewel!
Nu: Pluriel 2008, noir, 93.000 km, nog even Pluriel 2010, gebroken wit,205.000+ kilometer: Ook: Volvo V70XC, eind augustus XC90 (2004)
YES, het is gelukt. Dank voor alle tips.
Nu afwachten of de witte naar een sloperij of een liefhebber gaat, het gebrek aan interesse verdriet en verbaast me wel. Zelf houden, schorsen en sleutelen is helaas geen optie.
Voor de zwarte ga ik een lexia set bestellen, en met een beetje mazzel kan ik dat nog even uitproberen op de witte.
Dank voor alle tips en betrokkenheid, ik ben voorlopig nog niet weg!
Nu: Pluriel 2008, noir, 93.000 km, nog even Pluriel 2010, gebroken wit,205.000+ kilometer: Ook: Volvo V70XC, eind augustus XC90 (2004)
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Mocht de witte op de sloop belanden, dan zou ik het complete dak, dus inclusief de bogen, op reserve leggen.
Je weet nooit wanneer je een onderdeel ervan nodig hebt.
Dit mede in het kader van de steeds slechter wordende verkrijgbaarheid ervan.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986