Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Jaaps schreef:Heeft er een hamster aan de bovenkant van het dashboard zitten knagen, of hoort dat zo? (ventilatie avant la lettre?)
Dit is het eerste type dashboard van geperst karton. Dit vergaat langzaam en is nu 59 jaar oud… Een jaar later werd dit plastic en weer later zwart…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Omdat het koningsdag was en ik de gebruikelijke klusjes voor SWMBO klaar had en geen zin had in oranje meute dacht ik dat het wel eens tijd was geworden om de achterremmen van de ami te inspecteren. Nou, dat was geen overbodige luxe!
Wiel eraf, trommel eraf en meteen het eerste probleem. De achterste binnen lagerschaal bleef achter op de as…
Dat hoort niet te kunnen. Met een trekker die erafgehaald. Die ging natuurlijk weer niet terug in het lager (omdat die er ook niet uit hoort te kunnen kan hij er eigenlijk ook niet in..).
Maargoed. dat komt later aan de beurt.
Eerst viel op dat 1 schoen heel dun was en de ander heel dik… Kutje. Dan zit de zuiger daar waarschijnlijk vastgerot. Het is gvd pas 5 jaar oud…
En ja hoor. gelukkig niet helemaal verroest maar wel te vast.
Na was geweld en daarna schuren en polijsten alles weer gangbaar gekregen en gemonteerd met ATE vet.
**maakt mental note om straks meteen nieuwe te bestellen
Maar toen moest de trommel er weer op. Beetje extra lagervet in het lager. Normaliter druk je die trommel er met de hand op en zet je de moet vast. Nu wilde hij er niet ver genoeg op om de moer te kunnen monteren, want die lagerschaal enz…
Na wat geweld met een moker en heen en weer gefrut floepte de schaal er weer in zoals ie er waarschijnlijk ook uitgefloept was…
Nu zit het weer maar moet dus binnenkort weer open voor de nieuwe remmen..
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
De trommel is eraf:
https://photos.app.goo.gl/PBwJgoy6Pv3vqHy59
Trommel met trekker:
https://photos.app.goo.gl/sFcDfWwDJnY4W5Hn6
Hier het cylindertje met de banjobout.
De bevestigings boutjes vervang ik altijd door rvs inbus. Kan het ook weer los na een paar jaar.
https://photos.app.goo.gl/jV5QR24CcUcG6qwr9
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 43286
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Lekker bezig weer
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
En alles nieuw erin:
https://photos.app.goo.gl/KpN7nqecinP4tRcZ7
Gemonteerd:
https://photos.app.goo.gl/K4gLB41xNFXiyCQ37
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Na meer dan een jaar dit topic maar weer eens afstoffen. Kort gezegd: De ami rijdt naar behoren met de bekende kwaaltjes zoals niet lekker starten na een week of 2 niet rijden. Dat probleem is over als je om de paar dagen wel gaat rijden!
Ander nukje: De linker achterdeur ging met geen mogelijkheid meer open! Dat is officieel een APK eis dus toch maar ff fixen. Alleen kan je niet bij het slot als de deur dicht is. Dus moest het binnenpaneeltje er maar ff uit. Ook dat is simpel met de deur open en dus nu een hoop geklooi.
Uiteindelijk gelukt en geconstateerd dat het slot door oud dik vet niet meer bewoog.
Lampje pakken en in de deur kijken. Valt dat kut looplampje onder in de deur. Uit.
WTF! de hele onderbak stond vol water! Lampje overleden, zo leek het.
TWeede lampje gepakt en verder…
Afwateringsgaatjes open frutten…
Alles maar even laten drogen, een beetje geholpen door de verfbrander.
Slot met kruipolie weer op gang gebracht en voila! De deur kan weer open.
He plastic wat over de gaten geplakt zit maar even eraf gelaten en een paar dagen later , toen alles droog was de deur vol geblaft met dinitrol uit de inmiddels binnengekomen spuitbussen. Afwatering nog even gecheckt want het gaat met bijvoorbeeld dikke techtyl zo weer dicht zitten, Maar dat was nog open. dinitrol is lekker dun en kruipt in de randjes.
Gisteren dan eindelijk de binnenplastics erin geplakt en geconstateerd dat die normaliter wel hun werk doen, want de achterbank was zeiknat door de regen van de afgelopen dagen. Het water loopt dus onder het raam de deur in en moet er onderaan weer uit. De deur hangt een beetje naar binnen waardoor het nu dus op de bank lekte. pffff.
afijn. binnenkort het deurpaneel er weer invechten.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
En daar gaan we weer. Wat begon als even oliepeil checken is nu een meerdaags project geworden:
https://photos.google.com/photo/AF1QipO1NhJzWfoZrG2L_ZYTtoisGFZ4twUYfAyMEXWJ
Het ene draadeind had besloten verder te leven zonder de ami en van de andere zat de moer los en evenlater kwam ook dat draadeind los. Dit was al een M8-M7 verloopje dus het gat is nu te groot geworden. Dat betekent dat we moeten koppensnellen. Wat weer betekent dat de motor eruit moet want de beplating zit in de weg en die kan er niet af in situ.
Dus gaan we later het front eruit schroeven en dan de motor er uit..
Fijn, zo’n oude hut..
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 9402
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Joris, voor mij werkt het fotolinkje niet.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
en deze
https://photos.app.goo.gl/Z9sVUyg68oe33Tuw8
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Bij (mijn) Eenden heb ik dat ook vele malen meegemaakt, bovenop de kop bij de bevestiging van het spruitstuk.
Met name de oude 12PK had daar last van.
Dat loste ik op door stalen verloop busjes M10 <> M7 te maken, en die erin te schroeven na opboren met 8 mm en vervolgens met M10 te tappen.
Dat heeft me nooit in de steek gelaten.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
zo gaan we het ook oplossen.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 10297
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
bogaard77 schreef:
Ja, deze wel.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
bogaard77 schreef:En daar gaan we weer. Wat begon als even oliepeil checken is nu een meerdaags project geworden:
https://photos.google.com/photo/AF1QipO1NhJzWfoZrG2L_ZYTtoisGFZ4twUYfAyMEXWJ
Het ene draadeind had besloten verder te leven zonder de ami en van de andere zat de moer los en evenlater kwam ook dat draadeind los. Dit was al een M8-M7 verloopje dus het gat is nu te groot geworden. Dat betekent dat we moeten koppensnellen. Wat weer betekent dat de motor eruit moet want de beplating zit in de weg en die kan er niet af in situ.
Dus gaan we later het front eruit schroeven en dan de motor er uit..
Dat heb ik destijds nooit gedaan.
Ik haalde het spruitstuk eraf, propte doeken in de openingen, vergrootte de boringen tot 8 mm en tapte er vervolgens M10 in.
Dat is altijd gelukt, en dus de vraag: waarom kan dat niet in dit geval?
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
En omdat je ws een vrij ondiep gat hebt en vaak een tap met een vrij lange aanloop, krijg je de draad niet onderin om goed te kunnen schroeven.
Dus je zult een tap moeten offeren die je ontdoet van de aanloop, zodat je als je 1 gang gesneden hebt, verder kunt met de afgevlakte tap en dus de draad volledig tot onderin snijdt.
Het gaat hier om een zgn machinetap, dus geen set van 1-2-3 en je kunt het gat even een 1/2 mm diep verzinken zodat de tap een zoekrand heeft en niet gaat slingeren. succes ! En oja, goed smeren ! en af en toe terug met de tap om spanen te lossen!
niks vermakelijker dan een stukske gecompliceerde eenvoud
Zó deed ik dat dan ook.
En smeren doe ik normaliter met spiritus als ik alu moet bewerken…..
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor