Ik hoorde een motor in de straat, ik dacht iets van een trekker of zo. Maar het was de gisteren afgeleverde Pluriel. Dat ontdekte ik eigenlijk dat het geluid ophield toen mijn vrouw binnen kwam, pak ‘m beet 1 minuut na het parkeren en motor uitzetten.
Nu was de airo uit de vorige al heel lang kapot, maar toch.
Het is de airco fan, als je A/C off zet, stopt het na een halve minuut of zo. Maar het was buiten niet al te koud, wel vochtig. Komt wel koude lucht uit.
Is dit een probleem en zo ja, wat is er aan te doen?
Dank voor het meedenken en delen van jullie kennis!
JP
Nu: Pluriel 2008, noir, 93.000 km, nog even Pluriel 2010, gebroken wit,205.000+ kilometer: Ook: Volvo V70XC, eind augustus XC90 (2004)
Totaal aantal Berichten: 9360
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Allereerst een tip, houd het bij 1 topic over jullie Pluriel.
En wat het gedrag van de koelventilator betreft, dat is normaal bij een ingeschakelde airco.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Ik hjad al de nodige posts gelezen maar die waren ook niet zo helder, dsu ik maakte deze maar aan. Lijkt me ook een C3 probleem, dus daarom hier. In de pluriel sectie staat wel iets uit 2020 of o, dat was de oude pluriel.
Dank voor de info!
JP
Nu: Pluriel 2008, noir, 93.000 km, nog even Pluriel 2010, gebroken wit,205.000+ kilometer: Ook: Volvo V70XC, eind augustus XC90 (2004)
Totaal aantal Berichten: 9360
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Zie https://www.anwb.nl/auto/onderhoud-en-reparatie/auto-onderdelen/airco voor de werking van het airco-systeem.
Onderdeel ervan is de condensor, die hangt in de neus van de auto, nog voor de koelradiateur.
Bij een werkende airco moet daar lucht over stromen, dat verzorgt de koelventilateur.
Bij het uitzetten van de auto draait deze nog even na, soms eerst op een hoog toerental, daarna op een lager toerental.
Dat is wat je hoort.
En het is niet specifiek voor de C3 (Pluriel), dat werkt bij elke auto met airco op deze wijze.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Dankjulliewel.
Het gaat mij vooral over de mate van lawaai, veel meer dan die de twee fans in mijn volvo maken. Ik ga proberen er een video van te maken, dat zal meer zeggen. Gaat wel een paar dagen duren denk ik.
Wordt vervolgd
JP
Nu: Pluriel 2008, noir, 93.000 km, nog even Pluriel 2010, gebroken wit,205.000+ kilometer: Ook: Volvo V70XC, eind augustus XC90 (2004)
Totaal aantal Berichten: 2114
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Het kan natuurlijk best zijn dat 1 van de fans ergens tegenaan loopt of dat er een slecht lager is….
Zo, vanmiddag even met volvo (en werkende airco) en aanhanger naar de stort gereden. Aan het water onder de auto te zien werkte het uitstekend.
Toem de Pluriel aan kwam rijden moest ik meteen denken aan het luichtalarm van de eerste maandag van de maand; op de orit wist ik wel dat geen alarm was. Ik heb er een clipje van gemaakt op youtube.
Hopelijk heeft iemand een idee!
Fijn weekend en wellicht fijne vakantie!
JP
https://youtube.com/shorts/4kql-a4fi5Y?feature=share
Nu: Pluriel 2008, noir, 93.000 km, nog even Pluriel 2010, gebroken wit,205.000+ kilometer: Ook: Volvo V70XC, eind augustus XC90 (2004)
Totaal aantal Berichten: 9360
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Helemaal niets loos, gewoon de koelventilator op hoog toerental.
Wen er maar aan.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
OK, dus ik begrijp dat dit de enige stand is
Dankjewel!
JP
(Vooral namens Karin…)
Nu: Pluriel 2008, noir, 93.000 km, nog even Pluriel 2010, gebroken wit,205.000+ kilometer: Ook: Volvo V70XC, eind augustus XC90 (2004)
Totaal aantal Berichten: 9360
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Nee, er is ook een lage stand. Maar de regeling bepaalt welk toerental er nodig is.
Je zou nog kunnen laten onderzoeken of de lage stand nog wel werkt.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 621
Geregistreerd: 19-10-2006
- C3 Pluriel 1.4i exclusive
- XM 2.5TD Break
- C1 Ambiance
JP, als je de auto koud start met airco uit, hoort de ventilator niet te draaien. Schakel je nu airco in gaat de ventilator als het goed is op lage stand draaien. Die hoge stand, die je op je video hoort past bij hogere temperaturen koelwater.
Oké,
daar zit een puntje aan te komen
Auto was warm na pak ‘m beet 15 km, buiten iets van 23? Airco uitgezet, opnieuw gestart en ingeschakeld.
Vanavond komt ze terug na 200 km, dus even wat meten en controleren.
Als ik koelvloeistof hoor, bedenk dat er net een gevlakte kop én thermostaat in zit dan begin ik me onrustig te voelen.
Wordt vervolgd ;/ maar desalniettemin allen een fijn weekend gewenst.
JP
In de tussentijd ga ik proberen of ik nu eindelijk dat h7 lampje LV in de witte kan vervangen. Ben er pas twee uur mee bezig..
Nu: Pluriel 2008, noir, 93.000 km, nog even Pluriel 2010, gebroken wit,205.000+ kilometer: Ook: Volvo V70XC, eind augustus XC90 (2004)
Totaal aantal Berichten: 9360
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Na die rit van 200 km, laat de motor stationair lopen, maar zet de airco uit.
Dan moet op een gegeven moment de koelventilator op laag toerental gaan draaien op basis van een stijgende koelvloeistoftemperatuur.
H7-lamp wisselen is nog geen 5 minuten werk.
Tip, kijk vanaf de voorzijde door de koplamp wat je doet.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Update: Bij aankomst maakte fan redelijk veel lawaai, a/c uit en het werd stiller, eigenlijk geen fan te horen. Reed verder OK, maar ik wil er zelf ook nog wel even aan trekken, helemaal als het echt zomerweer wordt.
Met mijn IR thermometer leek de bovenpijp naar de radiator 71 en de onderste pijp 56 graden of zo te zijn.
Is dat normaal of moet de koude kvs aan de onderkant zitten.
Wat de h7 betreft: na meer dan 5 kwartier ben ik er mee gestopt. Ik kom er niet goed bij met mijn hand, die én dik én onhandig is. Kan ik ze zekeringboxx losmaken zodat ik wat meer ruimte heb? Lijkt één moer te zijn.
En anders naar de garage, want buurtmeisjes met flexible polsen en handen met oogjes er in heb ik niet….
Dank, fijn weekend!
JP
Nu: Pluriel 2008, noir, 93.000 km, nog even Pluriel 2010, gebroken wit,205.000+ kilometer: Ook: Volvo V70XC, eind augustus XC90 (2004)
Totaal aantal Berichten: 9360
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Je hebt ‘m dus niet een tijdje stationair laten lopen en gewacht totdat de koelventilator op de lage stand in kwam?
Dan weet je nog steeds niet of die wel werkt.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 621
Geregistreerd: 19-10-2006
- C3 Pluriel 1.4i exclusive
- XM 2.5TD Break
- C1 Ambiance
Met koude motor starten en airco aan hoort de ventilator toch ook op lage stand te gaan draaien?