Jumpy bwj 2008
Guido_jumpy
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 02-10-2022

Gepost: 25 juli 2024 09:41 AM

Hoi,
Het motorstoringslampje is aan gegaan en de code was P2111. Ik heb dan de EGR klep vervangen en ook maar de brandstoffilter mee vervangen (134k km). De foutcode heb ik dan gewist, en minuten later ging opnieuw het motorstoringslampje aan en na het uitlezen de code P1161.
Iemand een idee wat dit betekent en hoe ik dit kan oplossen?
Bij voorbaat dank.
Guido

Profiel  
 
Citrolen
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 23
Geregistreerd: 22-06-2024

- C5 1.8-16V Ligne Prestige
- BX 14E
Gepost: 25 juli 2024 10:00 AM
  [ # 1 ]

Volgens mij heb je eerder een probleem met de gasklep. Beide foutcodes hebben daar mee te maken volgens het internet. Waarom heb je de EGR klep vervangen? De ervaren forumleden zullen ongetwijfeld gaan vragen welke motor je er in hebt liggen dus misschien kun je dat ook even vermelden.

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3654
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 25 juli 2024 10:16 AM
  [ # 2 ]

Waarom vervang je die EGR klep?  Niet alles is de schuld van de EGR…...
P2111 wil zeggen dat de gasklep niet in de “dicht” stand gaat.
P1161 wil zeggen dat je gasklep niet goed reageert of vast blijft zitten.
Dat zijn twee indicaties die in dezelfde richting wijzen.
Als je er zelf aan kunt werken: Maak het gasklephuis eens schoon. Als je hem bekijkt zul je zien dat die behoorlijk vuil is. Dat heeft inderdaad te maken met het feit dat er door de EGR meer “vuiligheid” in de inlaat komt, maar die komt dan van de uitlaatkant, dus een vervuilende motor. Ik zou dan ook het EGR kanaal schoonmaken.
Je zou het gasklephuis kunnen vervangen, maar ik zou dan eerst naar een goede garage gaan, een diagnose vragen en als zij het gasklephuis willen vervangen dan weet je het.

 

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
Guido_jumpy
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 02-10-2022

Gepost: 25 juli 2024 02:49 PM
  [ # 3 ]

1ste keer laten uitlezen in een bosch service center en daar zeiden ze de EGR klep
ik krijg helaas geen screenshot bijgevoegd ook al is deze kleiner dan 500kb.
maar dit is exact wat de scanner aangeeft.

current fault: P1161 - aandrijfsysteem
          P2111 - aandrijfsysteem - throttle actuator controle system stuck open
pending fault: BODFD-body
          P0061 - Aandrijfsysteem
          P0488 - Aandrijfsysteem - Exaust Recirculation Throttle position controle range/performance
          P1351 - Aandrijfsysteem
          P2142 - Aandrijfsysteem - 2)Exaust gas recirculation throttle controle circuit high

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3654
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 25 juli 2024 10:09 PM
  [ # 4 ]

Die eerste twee hebben echte te maken met het gasklephuis en de gasklep.

De andere:
P0061: Verwarmingsweerstand van achterste lambda sonde werkt niet.
P0488: Dat is inderdaad een probleem met de “klep” van de EGR.
P1351: Die fout gaat over de aansturing van de voorgloeiweerstanden. Die worden bij een HDI meer gebruikt dan alleen maar bij een erg koude start. Na iedere koude start blijven die even aan om een mooiere stationair loop te krijgen, en minder roetuitstoot. Daarnaast worden de voorgloeiweerstanden ook gebruikt als je motor de FAP regenereerd. 
P2142: Dat wil zeggen dat de motor computer / ecu de EGR recirculatie klep niet kan openen. Maar dat is een elektrische storing.
Als je die fouten wist, komen ze dan terug ?

Wat heb je nou vervangen: De EGR regel klep ?
Dan: Als je iets aan de EGR vervangt dan doe je er ook goed aan om het hele EGR en inlaat circuit schoon te maken, want dat zit na veel kilometers vaak vol met roetaanslag.
Welke motor heeft je Jumpy ? de 1.6 of de 2.0 HDI ?
Hoeveel kilometers gedraaid ?

 

 

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
Guido_jumpy
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 02-10-2022

Gepost: 26 juli 2024 11:36 AM
  [ # 5 ]

Motor is 1.6 HDI met +/- 134k km
De EGR klep is vervangen en brandstoffilter omdat deze toch er uit moest om aan de EGR te geraken.
De klep moesten we bijna “blind” vervangen. Deze zit achter de motor, en was zeer moeilijk bereikbaar.
verwijderen was geen probleem…10’ werk,
maar de nieuwe terug plaatsen….sjonge jonge..om en bij de 45’voor 2 schroeven en 1 ring
Ik overweeg nu op een DPF regenerator (WYNN’S W28392) bij in de tank te gooien.

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3654
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 27 juli 2024 08:35 AM
  [ # 6 ]

Waarom die specifiek Wynn’s ? Heb je een probleem met de FAP ?

Je hebt in 16 jaar 134 duizend gereden. Nu maakt het uit of dat allemaal korte stukjes zijn of dat je regelmatig lange afstanden rijdt.
Als je vaker lange afstanden rijdt dan werkt je regeneratie goed, en als je alleen maar korte stukjes rijdt dan is je motor helemaal vuil van binnen. Diesels zijn niet gemaakt voor korte stukjes, die moet je regelmatig warm rijden.

Iets om na te kijken: Wat ook wel eens voorkomt is dat door een minder goed werkende injector er veel vervuiling in het inlaattraject komt.

Als je dus een additief gebruikt, neem dan een EGR cleaner of zo, want je hebt wel de klep vervangen ( was die erg vuil ? Zat daar zwarte aanslag in ? ) maar de rest van het inlaat circuit is ook nog vuil.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
Guido_jumpy
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 02-10-2022

Gepost: 27 juli 2024 09:50 AM
  [ # 7 ]

De klep was idd erg vuil. Wynn’s is een bekende naam en heeft verder geen reden, dus een eventuele suggestie voor een cleaner?? De jumpy start zonder problemen…trekt vlot op ...kortom äan’t rijden zelf is niets te merken. (van de week, om eens zuiver te blazen…even tot 150 a 160 kmh voor een 2 tal km)
Bij winparts was de wynn’s dpf regenerator trouwens in promotie, dat zal ook een invloed op de keuze gehad hebben.

Profiel  
 
klever33
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 433
Geregistreerd: 13-12-2019

Gepost: 27 juli 2024 09:09 PM
  [ # 8 ]

Reageert de motor goed op het gaspedaal en heeft geen inhoudingsverschijnselen , sinds het vervangen van de EGR klep ?

Profiel  
 
Guido_jumpy
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 02-10-2022

Gepost: 28 juli 2024 07:59 AM
  [ # 9 ]

Ik vind dat ie sinds het vervangen van de egr klep zelf vlotter door trekt.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook