Quoten van het voorgaande bericht is niet toegestaan, zie ook nummer 10 van de forumregels.
Bedankt voor het aanraden! Graag zou ik wel een handgeschakelde auto rijden.
Totaal aantal Berichten: 9408
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Denk dat het zinvol is om eerst jouw wensenlijstje op te stellen, zie daarvoor post 19 van Arjan.
Er zit bijvoorbeeld een wezenlijk verschil tussen CX’en van de eerste bouwjaren, deze lijken qua rijbeleving nog wel wat op een DS, en CX’en van de laatste bouwjaren, die gaan al richting de XM.
En ook wat de XM betreft is de keuze reuze.
Dus wat zoek je nu precies? Een CX of een XM is een heel erg breed zoekbegrip.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
René Jongejan schreef:Denk dat het zinvol is om eerst jouw wensenlijstje op te stellen, zie daarvoor post 19 van Arjan.
.
Het wordt me steeds duidelijker wat de opties zijn! Dankzij de handige info en tips hier. Ik zal een lijstje samenstellen binnenkort.
Een van mijn grote twijfels zit hem in de beschikbaarheid van beide modellen. Stel ik zou nu bij een cx terecht komen. Zouden er over 4-5 jaar dan nog veel goede xm’s overblijven? Ik vind nu al weinig goede xm’s maar wel veel cxen in redelijke staat. Ik heb liever nu een xm en dan ooit nog een cx als een speciale hobbyauto dan andersom.
Ik weet niet of mijn twijfel terecht is dus daarom vraag ik het
Totaal aantal Berichten: 6319
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Een goede XM vinden is nu ook al lastig. 90% van het huidige aanbod is eigenlijk vuilnis. 8% is nog wat van te maken en 2% is goed. Daarbij zegt de (vraag)prijs ook niets over de kwaliteit. De eerder aangehaalde XM bij de l’Est lijkt mij wel het bekijken waard. De l’Est bied alleen echt
mooie en goede auto’s aan.
Quoten van het voorgaande bericht is niet toegestaan, zie ook nummer 10 van de forumregels.
Dan klinkt het nu logischer om voor een xm te gaan. Handgeschakeld is wel een must have.
Totaal aantal Berichten: 43291
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik zou in dat geval voor een mooi basismodel als de 2.0i of 2.0i 16V gaan. Hoe minder er op zit hoe beter en hoe eenvoudiger hoe beter de onderdelenvoorziening. Daarbij rijden ze echt prima.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
De eerste bouwjaren van de XM hebben wel een mindere reputatie, dacht ik.
Heb eerder deze gezien. Dit lijkt mij een super leuke vakantie/‘boodschappen’ wagen. Handgeschakeld, leder, mooie kleur en v6. Hoe zit het zo’n break variant? https://www.kleinanzeigen.de/s-anzeige/x/2802154534
Totaal aantal Berichten: 626
Geregistreerd: 19-10-2006
- C3 Pluriel 1.4i exclusive
- XM 2.5TD Break
- C1 Ambiance
Ziet er prima uit wat mij betreft. Wel vraag ik me af, waarom verkoop je de auto als je net al het onderhoud gedaan hebt?
Totaal aantal Berichten: 43291
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Als er bij staat “zo goed als roestvrij” zouden bij mij de alarmbellen gaan rinkelen. Daarbij, je doet eerst al je onderhoud en dan ga je voor 5k afscheid nemen? Los daarvan zie ik een auto met een of andere vage boombox, slechte interieurfoto’s en een afgesopte motorruimte met een verkeerd gespoten motordeksel.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Ach, hoevaak kopen mensen zo’n ding met nobudget ? en als ie dan stukgaat en gaat ie geld kosten dan moet ie weg. Als je echt een auto van dat kaliber wilt gaan rijden dan moet je of serieus centjes hebben, of je moet ( veel oude) kennis hebben en zelf (bijna) alles snappen en kunnen. Anders wordt het inderdaad een wagen met een opgefrist uiterlijk en her en der matzwart. Dan is de lol er snel van af. Als je goedkoop en vertrouwd wilt rijden , neem dan een alto….
niks vermakelijker dan een stukske gecompliceerde eenvoud
Die moet je gaan bekijken om iets te kunnen zeggen over de echte staat. Roest zie je nooit op een foto, interieur ziet er voor 200 kkm goed uit, niet ingezakt, maar zoals gezegd op de foto zie je weinig.
Dat is een ES9 V6, de latere motor, niet de “PRV”.
Met handbak is inderdaad zeldzaam. Ik was geen fan van die 5-bakken, ik zou eens goed kijken of synchromeshes nog goed werken, ik vind ze net iets te zwak voor de V6 met 200 pk.
Die motoren zijn goed, verbruiken minder dan een PRV maar nog steeds behoorlijk. Reken maar op 1 op 10 als je heel rustig rijdt en meer als je gewoon rijdt.
Deze heeft geen diravi, die werden alleen op de PRV V6 geleverd.
Die boombox achter de stoelen stoort me niet,( als hij uit staat in ieder geval het interieur niet aangepast.
Motorruimte is gepoetst, maar het interieur ook. Een motorruimte hoeft er niet vuil uit te zien en ik ken genoeg mensen die van een schone motorruimte houden….
Waarom weg: HU in 1/2025 wil zeggen dat die man naar de keuring moet in Januari. Die is in het algemeen strenger dan de APK, maar je zult hem gewoon moeten vragen waarom hij weg moet en als hij de HU vreest waarom.
Kan ook zijn dat hij “te groot” is of te onzuinig ?
Als je fatsoenlijk Duits kunt kun je bellen, maar hij staat 100 km achter Keulen, kun je makkelijk op een dag heen en weer, face-to-face is het taalprobleem meestal veel kleiner, en tegenwoordig spreken veel Duitsers goed Engels, maar over de telefoon valt dat vaak tegen.
Neem iemand mee die XM’s goed kent.
To err is human, not to err is divine.
De ES9 is op zich een fijne motor, met een voor die tijd redelijk benzineverbruik.
Met de ES9A versie die ik in mijn C5 Break had, kwam ik in de 160 kkm die ik ermee gereden heb uit op 10,5 l/100 km
Een serieus probleem zijn olielekkages die na verloop van tijd gaan optreden.
In de advertentie wordt geschreven: “Motor abgedichtet alle Öle erneuert”
Dat vraagt nadere invulling, want wat is “abgedichtet”?
De lekkages zitten na verloop van tijd op beide krukaskeerringen, en op het nokkenashuis.
Alle drie zijn oplosbaar, maar dat zijn arbeidsintensieve en dus kostbare klussen.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Totaal aantal Berichten: 27924
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Is het wel “boombox”? Op die plek is een koelbox veel logischer en gezien de wazige foto kan ik het verschil niet zien.
Waarom die hem weg doet weet je toch niet. Je kan verschillende negatieve dingen denken.
Maar ook positief, verhuizing naar het buitenland, toch liever een C6 gaan rijden, etc.
Enige optie is de auto bekijken en vooral even goed checken of er veel roest aan zit.
Overigens is zo’n ES9 V6 break wel vrij zeldzaam.