3 van de 4
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende > 
   
krijg injectie maar niet aan de praat
robbertkars
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 838
Geregistreerd: 11-02-2007

- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
Gepost: 27 juli 2024 11:53 PM
  [ # 31 ]

Hi, daar ben ik weer.
Nog steeds een injectie die niet wil lopen.
Gelukkig is er aardig wat deskundigheid in het netwerk en komt het er na sleutel en inspectiewerk volgens de deskundigen op neer dat ik nu de hele keten van de benzine toevoer zal moeten doorlopen omdat ze structureel verzuipt bij het opstarten.
Computer is er op aangesloten en daar komt geen foutmelding uit naar voren.

Nu heb ik even een ander praktisch vraagje. Is het mogelijk/wenselijk om de injectie gewoon op gas te laten starten ipv de huidige wijze van starten op benzine en de overschakeling naar gas bij 2000 toeren.
Zou fijn zijn ivm de verdere stroboscoop afstelling van de ontsteking en het verrijden van de auto.
Hoor daar verschillende verhalen over (backfire etc) dus graag jullie mening/ervaring .

alvast dank

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43386
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 28 juli 2024 08:39 AM
  [ # 32 ]

Starten op gas kan prima, na het starten even rustig stationair een beetje op temperatuur laten komen en dan kan je je ding doen.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3867
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 28 juli 2024 10:43 AM
  [ # 33 ]

Het probleem met een D-jetronic en starten op gas ontstaat als hij NIET start. Dan heb je een goed ontbrandbaar LPG mengsel in je inlaatkanaal staan, en als er dan een vonkje bij komt dan gaat het “boem”.  Zo’n vonk krijg je door slechte bougiekabels zodat er een vonk via de inlaatcollector naar de massa gaat of een terugslag uit de verbrandingskamer of bij een iet goed afgestelde verdeler waarbij de vonk “lekt” naar de verkeerde cilinder. Op benzine kan dat minder kwaad want dat ontsteekt minder goed.
Als hij dus niet aanslaat op LPG,niet doorstarten, maar wachten totdat het gas verdund is.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25688
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 28 juli 2024 06:26 PM
  [ # 34 ]

In een ander topic van Arjen kwam naar voren dat de injectoren lekten. Dat zou ik als eerste checken. Het moet toch geen issue zijn dat hok op benzine te starten??

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10512
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 28 juli 2024 06:40 PM
  [ # 35 ]

Als ze echt lekken ruik je dat wel. Een keer gehad na een half jaar alleen op gas rijden. Net buiten Parijs gas op, nergens een lpg station te zien en meuren op benzine….Met samengeknepen billen naar huis gereden.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27958
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 29 juli 2024 12:50 PM
  [ # 36 ]

Die van mij startte nog prima hoor, reed er ook prima mee, er werd alleen teveel benzine ingespoten.
En nee ik rook nooit benzine.

Maar injectoren kunnen natuurlijk ook iets anders hebben, mogelijk zitten te vast? Laten reinigen en testen zal de staat van de injectoren laten zien.

Profiel  
 
robbertkars
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 838
Geregistreerd: 11-02-2007

- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
Gepost: 28 mei 2025 11:29 AM
  [ # 37 ]

Hi, daar ben ik weer. Probleem nog steeds niet opgelost. Nu doet zich een vreemd fenomeen voor.
Als ze koud is direct starten (waarschijnlijk op de koud startinjector vermoed ik) als ze warm is geen sjoege.
Verschillende mps-geprobeert , geen verschil.
Maar….
Als ik de stekker van de mps lostrek dan start ze (beetje moeizaam) wel maar blijft maar enkele seconden lopen.
Als ik binnen die tijd de stekker er weer op zet, gewoon keurig lopen.
Dit lukt bij herhaling.
Nu graag jullie deductie !!!
( injectie cursus is helaas afgelast)

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10512
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 28 mei 2025 12:22 PM
  [ # 38 ]

Als ze koud is direct starten. Hoe lang blijft ze dan lopen?
Wat is een mps?

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
robbertkars
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 838
Geregistreerd: 11-02-2007

- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
Gepost: 28 mei 2025 12:29 PM
  [ # 39 ]

Manifold pressure sensor (zie voor foto pagina 1) als ze eenmaal loopt is er niets aan de hand en gewoon keurig stationair en vol gas . Rijden heb ik er nog niet mee gedaan dus weet niet of het dan ook ok blijft

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10512
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 28 mei 2025 12:58 PM
  [ # 40 ]

Haha. Jij had dus dezelfde vraag!
Naast de achterste inlaatbuis, dus aan bestuurderskant, zit het thermo/tijdcontact. Die stuurt d koudstartinjector aan voor een bepaalde tijd, afhankelijk van de temperatuur. Als je daar de stekker er eens af trekt voordat je warm gaat starten?

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25688
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 28 mei 2025 01:26 PM
  [ # 41 ]

dan kan je ook het koudstart injector stekkertje losmaken. Veel makkelijker.

als je start en geen gas geeft doet de mps niks. dan loopt ie op het stationair circuit. Het kan dus zijn dat de schakelaar die dat checkt niet sluit. Zit in dat zwarte kasje op je gasklep.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3867
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 28 mei 2025 01:36 PM
  [ # 42 ]

Ik dacht niet dat die Thermo-Tijd Schakelaar de KoudstartInjector bediende, maar uitschakelt bij een temperatuur boven 40-50 graden of na 12-13 minuten. Dus als je buiten deze grenzen start, dan heb je geen werking van het koudstartventiel.

De eerste DS IE’s hadden geen thermo-tijd schakelaar, daar zat nog een apart circuitje in de ECU die dat aanstuurde.

Maar ik denk dat we even terug moeten naar de basis-diagnose:
- TS zegt dat als hij zonder MPS start dat hij hem aarde gang krijgt, en dan de steker van de MPS erop zet hij blijft lopen ?
Eerste conclusie: Er zijn trigger pulsen.
- TS meld ook al dat de bougies nat zijn na het starten, als hij niet loopt. Dat is logisch voor een D-jetronic, die spuit in zodra hij trigger pulsen krijgen,

Conclusie 1: Hij verzuipt bij het starten, of eigenlijk net NA het starten.
Dat kan twee oorzaken hebben: Ontsteking of injectie.

Als de ontsteking matig is dan is er onvoldoende vonk om het te rijke mengsel te ontsteken, want de bougies zijn al vochtig, dus lekken ze dan stroom en vonkt het niet. .
Kan ook aan de bougies liggen: Al een hetere bougies geprobeerd ? Die slaan minder snel vet. Of heb je soms speciale LPG bougies gebruikt ?
Maar ontsteking probleem lijkt me niet logisch omdat hij op gas het altijd doet. Maar het is wel zo dat je hem op gas niet kunt verzuipen !

Injectie:
- Lekkende injectoren, te veel benzine.
- Te veel triggerpulsen door slechte contacten in de verdeler: Als die contacten veel te weinig opening hebben dan gaan ze klapperen, en dus meerdere pulsen geven, en dan verzuip je een d-jetronic.
- Volgasverrijking werkt constant ( losse drukdoos). Dan krijg je ook een vetter mengsel dan normaal. Remedie, volgasschakelaar loshalen. ( Die heb je echt pas nodig als je maximaal vermogen vraagt.

Helaas zegt “de motor loopt met een stilstaande DS weinig”, want dan gebruik je geen vermogen, en dus weet je niet of er redelijk wat vermogen geleverd wordt. De motor zelf laten draaien kost weinig energie. Kun je een klein rondje rijden of niet ?


Blijven zoeken !

 

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
robbertkars
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 838
Geregistreerd: 11-02-2007

- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
Gepost: 28 mei 2025 02:42 PM
  [ # 43 ]

Hi, lostrekken stekkertjes thermotijdschakelaar geen effect (zit ook een nieuwe in).
Ik krijg de auto ( bij bovenbeschreven methode) niet aan het lopen zonder een beetje aan de gaskabel te trekken.
Blijft dus nog een raadsel maar het probleem zit hem wel in de mps maar die heb ik uitgewisseld. Zou het ook het ontstekingstijdstip kunnen zijn? Ging er tot nu toe vanuit dat dat goed zat (123) maar ze ploft wat onregelmatig uit de uitlaat bij stationnair. Verdwijnt bij hogere toeren. Ga dit toch ff checken. Heb wpb niet bij de hand, iemand uit zijn hoofd de vervroeging bij stationnair 23 injectie?

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25688
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 28 mei 2025 03:19 PM
  [ # 44 ]

12 graden.  22 bij 2000 rpm

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25688
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 28 mei 2025 03:32 PM
  [ # 45 ]

Die vollast unit kan ook idd. als de slang eraf ligt of gescheurd is…

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
 
3 van de 4
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook