Olie analyse
Jaaps
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 622

- C3 Pluriel 1.4i exclusive
- XM 2.5TD Break
- C1 Ambiance
Gepost: 28 juli 2024 08:05 PM

Weet er iemand een adres waar je motorolie kunt laten analyseren?

Profiel  

Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3695

Gepost: 29 juli 2024 09:11 AM
  [ # 1 ]

Die zijn er:
Kendall motor oil, maar alleen voor de eigen olie.
Van Loock motoren
En zelfs bij olieonline.nl : 10 sets voor 800 euro of zo.

Blijft de vraag waarom?
Meten is weten wordt vaak gebezigd, maar daarbij hoort onmiddellijk ook weet wat u meet. Want de meeste metingen zijn vergelijken met een referentie en zonder referentie weet je niks. Dat is de oorsprong van het SI systeem.

Bij de meeste olie analyses voor motoren moet de originele olie beschikbaar zijn ter vergelijking, want iedere olie is weer anders. Daarom doet Kendall alleen olie analyses voor hun klanten.
Ook worden olie analyses meestal gebruikt wordt als “trend analyse”, d.w.z. waarden de vorige meting worden vergelijken en de trend geeft je informatie. Dat werkt bij motoren die heel lang meegaan en waarbij de onderhoudsintervallen o.a. bepaald worden naar aanleiding van de analyses.

Als je dus de idee hebt dat je met een olie analyse een toverstaf in handen hebt die je exact verteld wat er met een motor aan de hand is, dan moet ik je teleur stellen.

Wat kun je zelf doen: De klassiekers, en ik zal er zeker een paar vergeten.
- Je kunt eenvoudig zien of er veel roetdeeltjes in de olie zitten: Laat een druppel olie uitvloeien op een wit papier, ( geen absorberend papier) en kijk of je spikkels ziet in de olie. Een andere methode: Olie in een glazen potje en er doorheen kijken.
- Wat in olie kun je eenvoudig testen door de olie boven de 100 graden te verwarmen: ( De ouderwetse oude een aansteker onder de pijlstok, maar dat werkt niet meer met een plastic pijlstok, die smelt..)  ) als hij spettert dan is dat kokend water en zit het erin.
- Benzine in de olie: Warm hem op en je ruikt de benzine, want die heeft een lager kookpunt.

Als ik jou was dan zou ik me eerst eens wat meer in motortechniek verdiepen, kijken wat ik met die kennis kan doen en dat wanneer mogelijk toepassen.  Dan wordt je duidelijker dat er op sommige vn je vragen geen antwoorden komen.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook