Totaal aantal Berichten: 1381
Geregistreerd: 31-10-2005
- C4 (2004-heden) C4-II Puretech 130
Andere truc is om ‘m het de rechterwielen op de stoep te zetten.
En/of ipv een vulbeker kun je ook een plastic frisdrankfles als trechter gebruiken, waar je de bodem afgesneden hebt. Niet te vol maken. Als het ontlucht is wil je niet teveel knoeien…
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Deze TU3 heeft al een expansievaatje. De radiateur ontlucht zichzelf, via een dun slangetje naar het vaatje.
Ontluchting op het thermostaathuis zit er nog gewoon.
Ontluchten van een TU3 met een vulbeker was volgens mij alleen noodzakelijk bij TU3’s waarbij de radiateur als expansievoorziening werkt.
Wat in dat geval ook werkt is de auto met de neus omhoog zetten, bijvoorbeeld op babybokjes, dan wordt de radiateur het hoogste punt van het koelsysteem en krijg je de boel ook goed ontlucht.
Wat daarbij helpt is het knijpen in de koelslangen.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
René Jongejan schreef:Karin en JohnPeter schreef:de dempertjes van de achterklep.
Je bedoelt de stalen achterklep, en niet de achterruit?
Sorry, ik bedoelde het glazen gedeelte. Heb iets gevonden wat er op lijkt, lijkt qua maatvoering te passen bij wat er nu in ziet, voor zover ik dat goed kan, schuifmaat heeft pootjes gekregen maar 6 mm van de “zuiger” lijkt wel te kloppen, en de lengte ook.
Ik ga nog wel even kijken of ik die drukaflaat plekjes kan vinden, wie weet lukt het.
Fijne dag
JP
Hersteller KROSNO
Herstellernummer 31368
Montageseite Links/Rechts
mit Spoiler Nein
Auswurfkraft [N] 255.0
Max. länge [mm] 310.0
Hub [mm] 122.0
Kolbenstangedurchmesser [mm] 6.0
Zylinderdurchmesser [mm] 15.0
Befestigungstyp 9.0
Montagetyp 2 10a
Index KR31368
10,36 p stuk
Nu: Pluriel 2008, noir, 93.000 km, nog even Pluriel 2010, gebroken wit,205.000+ kilometer: Ook: Volvo V70XC, eind augustus XC90 (2004)
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Google maar op onderdeelnummer 8731H1.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 623
Geregistreerd: 19-10-2006
- C3 Pluriel 1.4i exclusive
- XM 2.5TD Break
- C1 Ambiance
Dempers achterruit vervangen is wellicht niet zo handig. Nieuwe, sterkere dempers kunnen de scharnieren kapot trekken. Dat had je met die witte ook al.
Mijn ervaring met ontluchten is dat het zonder fles op expansievat wel wil, zodra je voldoende KVS erin giet loopt het wel uit de ontluchtingsschroeven. De ontluchtingsschroef op thermostaathuis is lastig te bereiken, luchtfilter even verwijderen geeft voldoende ruimte.
Die ventilatoraansturing op de fan wil weleens sneuvelen.
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Karin en JohnPeter schreef:Auswurfkraft [N] 255
Met deze sloop je de boel zeker, de originele doet maar 140 N.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Jaaps schreef:Die ventilatoraansturing op de fan wil weleens sneuvelen.
Die zit nabij de ventilator, in de kunststof behuizing achter de radiateur.
Moet namelijk ook gekoeld worden.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Koeling:
Betekent dat dan dat de koeling van kvs en olie dan onvoldoende waardoor de koppakking versneld sneuvelt? Is dat voor een citroen garage snel te zien/controleren? Dan ga ik nu een afspraak maken..
Achterraamklep:
Ik zag die verschillen in kracht ook staan. Overigens heb ik (en ik dacht de garage idem) nooit die dingen vervangen. Bij de zwarte zijn ze superslap, komt na de knopdruk nog geen centimeter omhoog en open staan is ook een vage herinnering geworden.
Boek, naslagwerken
Ik heb een paar Haynes gehad, “jetzt mache ich es mir selbst” en zo gehad, maar is er ook een boek over de C3?“Digitaal vind ik dan weer wel hoe ik een achteras of zo moet vervangen, maar dat dimlicht dan weer niet..
Nu: Pluriel 2008, noir, 93.000 km, nog even Pluriel 2010, gebroken wit,205.000+ kilometer: Ook: Volvo V70XC, eind augustus XC90 (2004)
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Karin en JohnPeter schreef:Koeling
Als de temperatuur in het koelsysteem langdurig te hoog oploopt kan er schade ontstaan, bijvoorbeeld een doorgeslagen koppakking en/of kromgetrokken cilinderkop. Dit kan meerdere oorzaken hebben, o.a. een koelventilator die niet inschakelt, een thermostaat die niet opent, een defecte waterpomp, een verstopte radiateur enz. Een vakbekwame garage kan beoordelen of alle componenten in het koelsysteem correct functioneren.
Karin en JohnPeter schreef:Achterraamklep
De gasveren van de achterruit zijn niet bedoeld om de ruit vanuit de ontgrendelde positie uit zichzelf te openen. Alleen om ‘m in handmatig geopende positie in die stand te houden.
Karin en JohnPeter schreef:Boek, naslagwerken
De Pluriel is technisch, dus qua onderstel en alles onder de motorkap, gelijk aan een normale C3.
De Haynes van dat model is dus bruikbaar voor dat deel.
Ze hebben nu wel iets digitaals over de Pluriel, zie https://haynes.com/en-gb/citroen/c3-pluriel/2004-2005-14-diesel-30715 , maar dat behandelt alleen het dieselblok.
Wat de complete dakconstructie betreft, alleen Citroën zelf heeft daarover iets op papier gezet.
Overigens heb ik van al hun stukken een digitale kopie.
Het wisselen van het dimlicht staat trouwens gewoon in het instructieboekje.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Dankjewel René!
Ben bij de verkoper geweest: Hij heeft meerdere keren getste dat de motorblok fan bij 102 graden in kwam en ook de garage maakte zich geen zorgen over mijn verhaal. Ga er vanavond, het is weer lekker heet, even luisteren. In de witte pluriel hoorde ik ook eigenlijk geen fan.
Lampje heb ik laten vervangen, hij deed ook wat er in het boekje stond (Had ik al een keer of 10 bekeken…). “Fluitje van een cent” maar ik had het voorwerk, de kappen, al wel weggehaald. Ik dus ook, maar ik kreeg het niet voor elkaar.
Planning is dat als we naar Denemarken gaan ze de cruise control overzetten, olie en filters vervangen en nog een keer die fan testen. En verse APK, dan hebben we een hoop dingen van te voren opgelost.
Zag dat de witte in april nieuwe remvloeistof en noem maar op heeft gehad. Laatste twee jaar veren en dempers rondom, regulier onderhoud en vers rubber. Heb er vandaag wat mee rond gescheurd en hoewel het niet de oor tot oor lach van de 2CV is, een dikke grijns had ik wel op mijn kop. Heb ik in de volvo minder vaak…
Nu: Pluriel 2008, noir, 93.000 km, nog even Pluriel 2010, gebroken wit,205.000+ kilometer: Ook: Volvo V70XC, eind augustus XC90 (2004)
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
De werking van de fan kun je controleren met lexia/diagbox. Als niemand in de buurt dat op de laptop heeft kun je het bij een dealer laten testen. Dan weet je het zeker.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 623
Geregistreerd: 19-10-2006
- C3 Pluriel 1.4i exclusive
- XM 2.5TD Break
- C1 Ambiance
JP,
Ik heb die witte Plu van je vorige week aan de lexia gehad. Die gaf wel degelijk een foutcode betreffende ventilatorwerking. Dus wellicht doet de zwarte het wel normaal
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Karin en JohnPeter schreef:Planning is dat als we naar Denemarken gaan ze de cruise control overzetten.
Dat is toch iets meer dan alleen de bijbehorende componenten overzetten.
M.b.v. Lexia/Diagbox moet de cc ook nog op 2 plekken in de BSI geactiveerd worden.
Dat verzorgen zij ook?
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Dank!
Ik ga er van uit dat ze met lexia & co overweg kunnen. Begreep wel dat meer is dan even insteken. We gaan het zien.
Ze hebben/hadden daar meerdere pluriels in eigendom, een was er destijds voor vervangend vervoer. Da’s nu een c1
En wat de fan betreft: Ik ga morgen maar eens kijken of ik de OBD2 en torue pro met elkaar kan laten praten via de samsung. Kan ik wat meer zien. Meten is weten.
In de volvo zit de reader permanent in de auto, lijkt me bij de Pluriel geen optie.
Fijne avond alvast!
JP
Nu: Pluriel 2008, noir, 93.000 km, nog even Pluriel 2010, gebroken wit,205.000+ kilometer: Ook: Volvo V70XC, eind augustus XC90 (2004)
Jaaps schreef:JP,
Ik heb die witte Plu van je vorige week aan de lexia gehad. Die gaf wel degelijk een foutcode betreffende ventilatorwerking. Dus wellicht doet de zwarte het wel normaal
Oeps, dat was me ontschoten.
Hoe krijg ik zo’n interface en software te pakken? PC met VM draait al met VIDA, lijkt me wel mooi om op lexia er op te krijgen.
Dank!
Nu: Pluriel 2008, noir, 93.000 km, nog even Pluriel 2010, gebroken wit,205.000+ kilometer: Ook: Volvo V70XC, eind augustus XC90 (2004)