Totaal aantal Berichten: 19
Geregistreerd: 27-10-2010
- C6 (2005-2012) exclusive 3.0 benzine
Hallo allemaal,
Betreft een c6 exclusive benzine uit 2006, 225000 kmstand.
Ik vraag ik me af of het zinvol is wat preventieve maatregelen te nemen ivm reis naar Zuid Frankrijk in september:
- startmotor en dynamo zijn nog nooit vervangen. Wat is de gemiddelde levensduur hiervan bij een c6, is daar iets over te zeggen?
-bobines, heb met de laatste set inmiddels bijna 60k gereden, is het verstandig die te vervangen?
Verder: had afgelopen weekend probleem: emissiestoring melding, auto liep niet regelmatig, oranje motormanagementlampje brandde. Wegenwacht heeft alles nagelopen, ook bobines gecontroleerd en er 1 die het niet deed wat met een hoge druk gereinigd, en vervolgens van plaats verwisseld met andere, deden het daarna weer allemaal.
Hij kon verder niks vinden, heeft foutmeldingen gewist. Hij denkt dat het mogelijk ligt aan het feit dat ik de auto na parkeren daarna nog over een heel kleine afstand (15 meter) heb verplaatst, zou dan met teveel brandstof te maken hebben kunnen gehad.
Hij deed t daarna iig weer. Wat vinden jullie hiervan? Het zou toch raar zijn als ik de auto voortaan niet meer even kan verzetten of de motor even stationair kan laten lopen ivm bv gebruik pomp.
Alvast dank voor een reactie.
citroen cx pallas ie (bj 1982) 1988
citroen xm ambiance (bj 1989)2001
citroen xm exclusive (bj 1999) 2007
citroen c6 exclusive benzine (bj 2006) 2017-heden
Wanneer zijn de “groene monsters”, dat zijn de nokkenasverstelventielen voor het laatst vervangen?
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Totaal aantal Berichten: 19
Geregistreerd: 27-10-2010
- C6 (2005-2012) exclusive 3.0 benzine
De voorste nokkenasversteller is in 2022 vernieuwd, de achterste in 2019.
alle bobines zijn in 2018 vernieuwd, bijna 60 km gereden sindsdien.
citroen cx pallas ie (bj 1982) 1988
citroen xm ambiance (bj 1989)2001
citroen xm exclusive (bj 1999) 2007
citroen c6 exclusive benzine (bj 2006) 2017-heden
Totaal aantal Berichten: 43254
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gezien de problematiek die de wegenwacht wist op te lossen zou ik er sowieso wederom zes nieuwe bobines in (laten ) zetten.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
...en als er inmiddels al weer 60 kkm met een nieuw “groene monster” gereden is, zou ik die ook maar vervangen.
Zie daarover mijn draadje.
Daarin kwam eerst de aanbeveling om ze niet langer dan 100 kkm te laten zitten.
Maar gaande weg de onderzoeken en negatieve ervaringen, zie wat verderop in dat draadje, is dat verlaagd naar 60 kkm.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
En als je wat rekent: voor de kosten hoef je het niet te laten.
Een setje bobines en “groene monsters” kost je minder dan 2 ct/km als je ze elke 60 kkm vervangt.
Aan benzine ben je zeker 20 ct/km kwijt….
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Totaal aantal Berichten: 19
Geregistreerd: 27-10-2010
- C6 (2005-2012) exclusive 3.0 benzine
Hartelijk dank allen. Ga eea vervangen. Mocht iemand ook nog iets over aanbevolen vervangingsleeftijd/km startmotor en dynamo weten, dan hoor ik t graag nog.
citroen cx pallas ie (bj 1982) 1988
citroen xm ambiance (bj 1989)2001
citroen xm exclusive (bj 1999) 2007
citroen c6 exclusive benzine (bj 2006) 2017-heden