Je zou aan de andere kant nog een gat kunnen boren en flink doorspoelen.
Keringen moet je zeker niet aan gaan rommelen.
Tja en ze kunnen ook uit elkaar, maar daar heb je zeer krachtig speciaal gereedschap voor nodig. (Leon van DS-TT heeft dat gemaakt en we gaan een keer een film maken hoe hij het lager uit elkaar haalt, maar dat is alleen voor de zeer ver gevorderden)
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Dank je voor de tip!
Ik las eerder dat teveel aan vet via de keerringen naar ook al buiten komt.
Dus daarom het idee om het vet gewoon via de keerringen eruit te drukken.
Ben benieuwd naar het de film.
Totaal aantal Berichten: 10256
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ik weet niet of de keerkringen daar blij van worden.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Egbert schreef:Tja en ze kunnen ook uit elkaar, maar daar heb je zeer krachtig speciaal gereedschap voor nodig. (Leon van DS-TT heeft dat gemaakt en we gaan een keer een film maken hoe hij het lager uit elkaar haalt, maar dat is alleen voor de zeer ver gevorderden)
Daar ben ik wel benieuwd naar, zijn de lagers zelf nog een beetje makkelijk te vinden?
Hoi Jan,
Denk dat je gelijk hebt, ik ga er eens over nadenken, wellicht toch extra gaatje boren.
Ik dacht dat ik laatst ergens lagers to koop aangeboden werden.
De TC van de IDDS club heeft een interessant artikel over wel of geen smeernippels geplaatst.
Link
Mooie aanvullingen op de DS-TT film in dit artikel zijn:
- Plaats niet te veel vet
- Pas op met de fragiele keerringen
- De beste methode (maar niet voor velen weggelegd) is het lager echt uitelkaar halen en van nieuw vet voorzien.
Helaas worden bij de APK vaak DS-en afgekeurd op een hoorbaar (maar eigenlijk goed) wiellager, dat komt door de klankkast werking van de wielophanging. In zo’n geval kan een beetje vet wonderen doen.
Wiellagers gaan meestal pas kapot nadat het vet uitgedroogd is en er water bij het lager komt, met roest vorming tot gevolg. Dit kan je voorkomen met wat extra en nieuw vet.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Zou iemand mij kunnen vertellen wel vet geadviseerd werd in het filmpje. Ik kan het namelijk niet goed verstaan en kan het daardoor ook niet vinden. Alvast bedankt!
Molybdeen Disulfide vet, een multi purpose vet
Top! Dank je wel.
Voor wie meer inzicht wil in de opbouw van de interne componenten zie ook de film DS-TT: demonstratie demontage voorwiellager https://youtu.be/B3Ngq-qwWLE?si=NeV-48p6N30tvXhn.