Totaal aantal Berichten: 7790
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Dat is een subwoofer en geen koelkast.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 625
Geregistreerd: 19-10-2006
- C3 Pluriel 1.4i exclusive
- XM 2.5TD Break
- C1 Ambiance
Bak is eraf geweest, distributie vervangen, dus neem aan dat in ieder geval de krukaskeeringen vervangen zijn.
Kijken is het enige wat helpt. Kriksteunen voor, veerleidingen op de achterbrug etc
Totaal aantal Berichten: 6319
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Heb je trouwens al bedacht wie je het onderhoud gaat laten doen? Het aantal specialisten dat een CX of XM goed kan onderhouden is op 1 hand te tellen. Als je vermeld in welke regio je woont kunnen we je misschien al wat geschikte garagisten adviseren.
Jaaps schreef:Bak is eraf geweest, distributie vervangen, dus neem aan dat in ieder geval de krukaskeeringen vervangen zijn…...
Als de bak eruit gehaald is, kan de krukaskeerring daar makkelijk vervangen worden.
Maar dat is niet het geval aan de D-riem zijde.
Ik heb erbij gestaan toen de D-riem van mijn ES9A vervangen werd bij GJO, da’s een klere klus, en bij die krukaskeerring kom je niet zonder veel extra moeite.
Overigens is het de vraag wanneer de D-riem voor het laatst vervangen is.
Daarvoor staat bij de ES9 120 kkm of 10 jaar.
Kijkend naar het bouwjaar en de km-stand, zou hij dan voor het laatst 5 jaar geleden vervangen kunnen zijn.
Dat moet dus gecheckt worden, bij een eventuele aankoop.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Lucas Unger schreef:Heb je trouwens al bedacht wie je het onderhoud gaat laten doen? Het aantal specialisten dat een CX of XM goed kan onderhouden is op 1 hand te tellen.
Nog niet heel grondig onderzoek gedaan wel gekeken. Ik woon in de buurt van Utrecht. Had Tresbeau bekeken en misschien BOVAG.
Momenteel ben ik heel geïnteresseerd in een rode handgeschakelde xm. Hoe gaan jullie meestal opzoek hierna? Zijn er nog tips buiten marktplaats, autoscout, deparking, mobile.de afgaan?
In een droomscenario voor xm zou het een rode handgeschakelde xm met leren stoelen.
Voor en cx zou dit een handgeschakelde blauwe series 1 zijn met beige corduroy of leren stoelen.
Totaal aantal Berichten: 43286
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
PhilCrown schreef:Lucas Unger schreef:Heb je trouwens al bedacht wie je het onderhoud gaat laten doen? Het aantal specialisten dat een CX of XM goed kan onderhouden is op 1 hand te tellen.
Nog niet heel grondig onderzoek gedaan wel gekeken. Ik woon in de buurt van Utrecht. Had Tresbeau bekeken en misschien BOVAG.
De Bovag is een brancheorganisatie waarbij garages zich kunnen aansluiten. Dat een bedrijf Bovag aangesloten is wil niet zeggen dat ze een XM kunnen onderhouden. Voor een XM heb je gewoon een goeie specialist nodig die de auto’s goed kent en, belangrijker nog, aan onderdelen kan komen.
Heb je helder dat dat onderhoud niet goedkoop zal zijn? En heb je ook helder dat een XM met een V6 of turbo ct motor qua onderhoud veel gecompliceerder en dus nog duurder zal zijn?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Er zijn inderdaad niet zoveel specialisten, maar ze zijn er nog wel. In Utrecht heb je ook nog D’oro.
Ik zou toch eerst echt de splitsing maken tussen XM of CX. Laat je niet leiden wat je over tig jaar wil, maar wat je nu wil. Ga naar een meeting van een van de clubs, meld je aan en leg je zoektocht uit. Er zijn zeker mensen die je een stukje willen laten rijden in hun auto.
Als je geen specifieke voorkeur voor een break hebt, doe dat dan niet. Ze zijn zeldzamer en in goede staat nog lastiger te vinden, want ze hebben vaak een zwaarder leven achter de rug. Break specifieke onderdelen zijn duur.
Als je een V6 XM of een Turbo CX wil, dan moet je dat gewoon doen. Anders heb je straks het ‘had ik maar’ gevoel. Als een 2 liter CX of XM je al het comfort en de ervaring geeft die je zoekt, dan is dat mooi meegenomen, want die zijn aanmerkerlijk goedkoper in aanschaf en onderhoud.
Laat je niet leiden door het uiterlijk (zoals kleur). De staat ervan is echt veel belangrijker.
Verder, je kan mijn topic lezen naar een zoektocht voor de juiste auto. Ik ben meer dan een jaar bezig geweest met het zoeken naar de juiste CX. Of het de juiste CX is, vraag ik me 10 jaar later nog steeds wel eens af
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Nielsje schreef:
Als je een V6 XM of een Turbo CX wil, dan moet je dat gewoon doen. Anders heb je straks het ‘had ik maar’ gevoel. Als een 2 liter CX of XM je al het comfort en de ervaring geeft die je zoekt, dan is dat mooi meegenomen, want die zijn aanmerkerlijk goedkoper in aanschaf en onderhoud.
Laat je niet leiden door het uiterlijk (zoals kleur). De staat ervan is echt veel belangrijker.
Verder, je kan mijn topic lezen naar een zoektocht voor de juiste auto. Ik ben meer dan een jaar bezig geweest met het zoeken naar de juiste CX. Of het de juiste CX is, vraag ik me 10 jaar later nog steeds wel eens af
Super bedankt voor het advies, het helpt echt! Waar kan je het beste naar kijken op fotos en online? Hoe belangrijk is km stand hierbij?
Alvast bedankt!
Je moet het omdraaien: je moet eerst auto’s in het echt gaan bekijken, voordat je weet waar je op moet letten bij foto’s.
1: bepaal of je XM of CX wil.
2: lees je in op dat model, wat zijn zwakke plekken (bijv. schuifdak bij serie 2 CX m.b.t roestvorming).
3: maak een eisen lijst.
4: maak een wensen lijst (dat zijn twee verschillende dingen).
5: als originaliteit belangrijk is, koop een boek van Citrovisie over die auto.
Ik heb het geluk gehad dat iemand van het forum bij mij in de buurt wilde laten wat alle mogelijke slechte plekken van een CX zijn. Als je dat eenmaal gezien hebt in het echt, weet je waar je op moet letten. Vervolgens ben ik bij Citromobile destijds alle CX-en afgegaan op de parkeerplek om ze te bekijken, ook voornamelijk op die plekken.
Daarmee heb je dan een basis waarmee je auto’s die te koop staan een beetje kaf van het koren te gaan scheiden. Want als je weet wat voor uitvoering je zoekt, je eisen en wensen weet, en weet waar 80% van de slechte plekken zit bij een auto, dan kan je een online advertentie aardig snel beoordelen. Uiteraard moet je daarna alsnog de auto gaan bekijken en beoordelen op locatie, maar het kan je een hoop tijd schelen.
KM stand: Niet te laag. Auto’s die weinig hebben gereden, hebben geheid onderdelen die compleet uitgedroogd zijn (brandstofslangen, keerringen, pakkingen, etc). Lagers met veel stilstand op een plek is ook niet gunstig. Vaak is je interieur nog wel mooi. Een auto met een ‘gemiddelde’ km-stand zou mijn voorkeur hebben, want dan zijn slijtage delen mogelijk regelmatig vervangen.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Quoten van het voorgaande bericht is niet toegestaan, zie ook nummer 10 van de forumregels.
Weer veel handige tips, enorm bedankt! Momenteel ben ik aan het zoeken naar een xm om die in het echt als eerste te bekijken, als ik een xm al heel fijn vindt dan is dat voor mij de betere optie (veilig, minder roestgevoelig, meer bagageruimte en meer moderne luxe. Specifiek een xmi 2.0 turbo ct. ik kan online weinige specifieke informatie vinden, waar is een handige plek om deze informatie te vinden? Is 100.000 km aan de lage kant? Alvast bedankt!:)
Goeie richting ! XM ct turbo is een echte rijders wagen, kun je mee reizen en mee racen. Zit van alles op en aan, behalve zuinigheid, dat zit er helaas niet op.
niks vermakelijker dan een stukske gecompliceerde eenvoud
Totaal aantal Berichten: 9402
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
PhilCrown schreef:Ik kan online weinige specifieke informatie vinden, waar is een handige plek om deze informatie te vinden?
https://www.autoweek.nl/carbase/citroen/xm/brandstof—benzine/?zoek=c.t.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 27922
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Ik denk dat het niet zo erg is dat de km stand wat lager is, maar is wel fijn om te zien dat de auto de laatste jaren aantoonbaar gereden heeft.
Overigens zie ik ook niet zo’n probleem in een jaartje stilstand. Maar als we het over richting de 10 hebben dat is een ander verhaal.
Oftewel lage km stand is niet zo erg als er regelmatig in gereden is, liefst natuurlijk wat langere ritten.
Overigens heeft een CX serie 1 een km stand met 5 cijfers, na een ton staat die weer op 0, dus in dat geval kan de echte kmstand alleen uit documentatie gehaald worden. CX serie 2 heeft gewoon 6 cijfers net als de XM.
Hoewel ik dit een v6 model is vind ik hem heel erg mooi qua kleur en interieur. Hoe veel duurder ben je uit met het onderhoud van een v6?
Is deze km weer wat aan de hoge kant?