Citroen Jumpy roetfilter
louisbanens
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 23-09-2022

Gepost: 09 maart 2023 11:39 AM

Hallo, ik heb een Jumpy bedrijfswagen uit 2011. (JUMPY 1200 L1H1 2.0HDIF 120). Ik heb een monteur die niet super gespecialiseerd lijkt in roetfilters. Mijn auto stoot teveel roet uit volgens de norm. Volgens de monteur raakt het roetfilter als ik het laat vervangen heel snel weer verstopt. Hij kon me niet goed uitleggen waarom. Weten jullie wat ik het best kan doen? Is een additief in de brandstof bv een goede optie?

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3723
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 09 maart 2023 05:37 PM
  [ # 1 ]

Belgie , Euro5 Roet test ?
Als je Jumpy te veel roet uitstoot zou je eerst moeten weten of je motor te veel roet en het roetfilter dit niet meer kan opvangen, of dat je roetfilter niet meer werkt. Je hebt een roetfilter dat werkt met een speciale vloeistof om te regeneren. Als je alleen korte afstanden rijdt dan regenereert je auto nooit compleet, dan moet je echt af toe een langere afstand rijden met 120 km/uur.
Als je monteur er niet uit komt, dan wordt het tijd om eens naar een specialist te gaan die die motoren goed kent, want de diagnose is niet zo simpel.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
louisbanens
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 23-09-2022

Gepost: 10 maart 2023 04:27 PM
  [ # 2 ]

Is het dan een idee om naar een specialist in roetfilter reiniging of vervangingte gaan? Of beter naar een Citroen vakgarage?

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3723
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 10 maart 2023 04:40 PM
  [ # 3 ]

Je zou toch eerst moeten weten wat er aan de hand is nietwaar ? Zoek eens iemand die verstand heeft van die diesels ( en omdat die met duizenden zijn verkocht zijn die er wel ): PCA, specialist: Je hebt een fatsoenlijke diagnose nodig.

Waarop is hij afgekeurd: “Moderne” deeltjes test: Hoeveel PPM,  of ouderwetse roettest ( bij verhoogdtoerental) ? 
Als je je roetfilter vervangt kom je “misschien” wel door de keuring, maar ik denk dat je probleem voor de volgende keuring weer terug is.
Ik dacht dat die euro5 diesel als een samengesteld roetfilter/katalysator hadden: Die zijn niet goedkoop.

PSA FAP’s zijn nogal speciaal, die werken met een soort “Ureum” oplossing om de roetdeeltjes te verbranden, dat het redeneren. Een goede garage kan kijken of je regeneratie nog werkt.

 

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
RonLooij
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 12
Geregistreerd: 13-11-2022

Gepost: 19 maart 2023 02:30 PM
  [ # 4 ]

Ik lees aandachtig mee. Heb zelf ook een 2.0 120PK Jumpy.
Ter info, ik lees op pagina 107 van het instructieboekje:

“Roetfilter (diesel)
Het roetfilter levert een actieve bijdrage aan het verbeteren van de luchtkwaliteit door het tegenhouden van
onverbrande vuildeeltjes. Dit wordt automatisch en periodiek geregeld door het motormanagementsysteem.
Dit lampje gaat branden als er kans is op verstopping van het roetfilter.
Deze waarschuwing wijst op een beginnende verzadiging van het roetfilter (veelvuldige stadsritten: lage snelheden,
verkeersopstoppingen…). Raadpleeg het CITROËN-netwerk of een gekwalificeerde werkplaats als deze waarschuwing niet verdwijnt.
Als langdurig met zeer lage snelheid wordt gereden of de motor langdurig stationair draait, kan bij gasgeven soms rook uit de uitlaat waargenomen worden. Dit heeft geen invloed op de prestaties van de auto en heeft geen gevolgen voor het milieu.
Om het filter te regenereren wordt aangeraden zo spoedig mogelijk, als de verkeerssituatie dit toelaat, gedurende ten
minste 5 minuten met een snelheid van meer dan 60 km/h te gaan rijden (tot de waarschuwing verdwijnt).”

Ik heb laatst een kwartier op de snelweg gereden (woon een beetje in een uithoek dus dit komt mij niet vaak voor), maar heb weinig gemerkt. Heb veel gespiegeld om te controleren op (overmatig) rook maar zag niets opvallends. Binnenkort moet ik voor de APK dus wou problemen voor zijn.

Profiel  
 
klever33
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 479
Geregistreerd: 13-12-2019

Gepost: 08 april 2023 07:50 PM
  [ # 5 ]

En hoe is het verder gegaan….

Profiel  
 
RonLooij
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 12
Geregistreerd: 13-11-2022

Gepost: 28 januari 2024 02:53 PM
  [ # 6 ]

Ik ben ook benieuwd, mijn Jumpy komt uit 2007.
Wanneer ik op Ovi.RDW.nl mijn kenteken opzoek, dan lees ik onder Uitstoot het volgende:

“V.6 Roetuitstoot Niet geregistreerd
Af Fabriek Roetfilter APK Nee”

Betekent dat dan dat ik hett roetfilter eronder weg kan halen? Rijd alleen maar korte stukjes binnen het dorp dus hij zal ook niet werken zoals bedoeld.

Profiel  
 
klever33
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 479
Geregistreerd: 13-12-2019

Gepost: 28 januari 2024 04:00 PM
  [ # 7 ]

Dan heeft de auto geen roetfilter. In de voorpijp zit wel een katalysator. Roetfilter zit altijd achter de katalysator en valt er dus niets te verwijderen.

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3723
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 28 januari 2024 05:44 PM
  [ # 8 ]

Euro 4 Bestelwagens ( N1) hebben geen roetfilter, dat hoefde nog niet, is pas vanaf euro 5 verplicht, en dan nog eens wat
Personenwagens (M1) met euro 4 hebben vaal wel een roetfilter, want in Euro4 staat al een norm voor fijnstof/deeltjes. Er zijn vooral kleine dieselmotoren die ook zonder rotfilter nog net onder de deeltjes limiet bleven.
Als dat roetfilter er in zit mag je het er niet uithalen, want dan vervalt je toelating. Daar moet bij de APK wel naar gekeken worden, niet naar de “werking”.

 

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
RonLooij
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 12
Geregistreerd: 13-11-2022

Gepost: 29 januari 2024 08:24 PM
  [ # 9 ]

Het lijkt mij dat ik maar 1 katalysator heb, of heb ik dat mis? Mijn uitlaat maakt na de turbo een 180 graden bocht en komt in iets uit wat ik voor katalysator aanzag. Daar zit met een v-klem het flexibele gedeelde aan gemonteerd waarna de uitlaat start. Aan het begin van de uitlaat zit een montagepunt (boven het flexibele gedeelte zit dat vast) en de uitlaat loopt schuin weg onder de bus. In dat schuine deel zit een pot. Te kort om demper te noemen, ik dacht dus aan een roetfilter…
Verder heeft de bus slechts 1 uitlaatdemper.

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3723
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 29 januari 2024 09:15 PM
  [ # 10 ]

Je zou inderdaad geen roetfilter moeten hebben. Vaak zijn er twee dempers gemonteerd, een kleine voor de hoge frequenties, dat voorkomt ook dat de pijp die gaat uitstralen en dan aan het einde aan grotere voor de echte demping van de rest van het geluid.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
JoF
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 606
Geregistreerd: 20-03-2005

Gepost: 02 augustus 2024 10:52 AM
  [ # 11 ]

Ik lees aandachtig mee. Ik heb een Jumpy 2008 2.0 HDi 136 PK (265.000 km) mét roetfilter af fabriek en die kwam in september 2023 niet door de (nieuwe) deeltjesproef (voorheen nooit een probleem gehad met de oude meting). De garagist kwam met een zorgelijke gezichtsuitdrukking de reden van afkeur vertellen, want de kosten van een nieuw roetfilter monteren bedragen tussen de 1000 en 1200 euro….....en dan is er géén garantie dat de deeltjestest bij de volgende APK wél OK is. Maar het alternatief werd óók aangedragen: als eigenaar kun je het roetfilter bij de RDW afmelden: je betaalt dan vanaf dat moment de fijnstoftoeslag, het roetfilter hoeft niet verwijderd te worden, je blijft gewoon in emissieklasse 4 geregistreerd staan en bij de volgende APK hoeft er geen deeltjesmeting gedaan te worden. Nou moet ik er wél bij vermelden dat mijn Jumpy een officiële camper is, met een aangepast MRB-tarief; sinds het afmelden betaal ik 8 of 9 euro per maand méér MRB vanwege de fijnstofheffing…...over 10 jaar heb ik dan net zoveel betaald als een nieuw roetfilter (zonder garantie qua adequate werking) en wat het milieu betreft: het huidige roetfilter werkt nog vrijwel net zo goed als voorheen, het is de meting die veranderd is. Ik speel met de gedachte om de meting in september 2024, na een flinke rit op toeren, opnieuw te laten doen…..puur uit nieuwsgierigheid, ook al is er géén weg terug.

Jumpy 2.0 HDi 136 PK FAP 9/2008, Buscamperuitvoering (Gris Fer Metallic)
Xsara Picasso 1.6 Image 7/2007 (Gris Aluminium)
2CV6 Spécial 6/1988 (Blanc Meije)
Renault 4 TL Savane 1990 (Rouge), in restauratie
(in verleden 2x Acadiane, 3x2CV, DS21, Visa, GSA-Break, 2xBX D, 2xXantia D, C5 HDi)

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook