Beste forum leden,
Zit even met een vraag?
Kan ik een BX turbo diesel inschrijven als oldtimer in België
Wagen is van 1993
Heb mij laten wijsmaken dat je nog volledige jaarlijkse taks moet betalen in België en niet in aanmerking komt voor de 100€ zoals bij de benzine versie.
Klopt dit of is dat verzonnen.
En word de wagen bij keuring ook nog getest op roettest?
Wiekan mij daar even bij helpen.
Alvast bedankt
Ten eerste weet je dat de fiscaliteit voor auto’s in België geen “federale” aangelegenheid is, maar nu per regio ( Vlaanderen, Wallonië en het Brussels Hoofdstedelijk gewest ) afzonderlijk geregeld is.
Er van uit gaande dat je de inschrijving wil doen in Vlaanderen:
Hier staat de huidige situatie:
https://www.vlaanderen.be/belastingen-en-begroting/vlaamse-belastingen/verkeersbelastingen/welke-verkeersbelastingen-betaal-ik-bij-de-aankoop-van-een-oldtimer
Dat had je zelf misschien al gevonden ?
Er staat niets over de brandstof soort. Dus voor de forfaitaire belasting speelt dat geen rol.
Let wel op de 30 jaar VANAF de datum van eerste inschrijving.
Voor het rijden in een LEZ gelden andere regels: Wat ik er van begrijp is dat in België er geen verschil wordt gemaakt op type brandstof. Maar in Frankrijk en Duitsland ligt dat anders.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 184
Geregistreerd: 14-06-2010
- SM 2,7 Carb.
- C6 (2005-2012) 2.2 hdif exclusive
- ID/DS 23 injection electronique Pallas
- Saxo vts 1.4
- GS/GSA 1220 Pallas
- Xantia 1.9 TD Break
De forfaitaire belasting van +/- 100 euro is voor elke personenwagen vanaf 30 jaar, ingeschreven onder O plaat of gewone nr plaat.
Met O plaat is keuring om de 2 jaar (30-50 jaar), met gewone plaat jaarlijks.
Roet test is van toepassing.
Alvast bedankt voor jullie reactie.
Nu Is het me toch wat duidelijker.
Ja wat roettest betreft best een product in doen en goed warm rijden zeker of is er nog een andere oplossing??
Als de motor gewoon goed is dan komt hij door de roettest, maar als je alleen heel korte afstandjes rijdt ( maar waarom wil je dan een Diesel ????) of je hebt een versleten of heel slecht afgestelde motor die al roet als je bergop rijdt dan wordt het een probleem.
To err is human, not to err is divine.
Nee hoor,
Is geen roetbak hoor maar begrijp wel wat je bedoelt.Neen ik dacht dat ze op de keuring in België moeilijker zouden doen omdat het toch een diesel is die niet aan de tegenwoordige euro normen voldoet , maarja zal wel gekeurd worden aan de normen van toen zeker want is oldtimer.
Er zijn maar 2 typen roettesten in België:
De “partikel” test voor alle moderne Diesels.
En daar kom je al meteen op een verschil:
In Vlaanderen een test voor alle Diesels vanaf Euro 5.
In Wallonie en Brussesl vanaf Euro 5B. ( Dat stond in de Europese regelgeving, maar in Vlaanderen blijkbaar of over het hoofd gezien of welbewust ook de “oude 5” meegenomen) en dat geeft veel problemen.
De “roettest” bij snel verhoogd toerental voor alle andere diesels. ( Meestal rond de 3000 tpm of zelfs iets meer)
Die kijkt naar de roetuitstoot als de motor even vol vermogen moet leveren: Dat is een soort van simulatie van “bergop” rijdt of sterk accelereren.
Wordt tijd dat ze ook motoren eens goed gaan controleren. Reed vanmorgen achter een 2 cylinder 4-takt motor van het bekende merk die meer walm uitstootte dan een slecht afgestelde Trabant…..
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 10297
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 6319
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Kun je dan niet als vlaming met een Euro 5 auto deze gewoon in wallonie laten testen of heb je geen vrije keuze daarin?
Totaal aantal Berichten: 184
Geregistreerd: 14-06-2010
- SM 2,7 Carb.
- C6 (2005-2012) 2.2 hdif exclusive
- ID/DS 23 injection electronique Pallas
- Saxo vts 1.4
- GS/GSA 1220 Pallas
- Xantia 1.9 TD Break
Dat kan wel. Maar als je auto (roetfilter) in orde is, is dat niet nodig.
Totaal aantal Berichten: 43285
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Citroensmgz schreef:
In Vlaanderen een test voor alle Diesels vanaf Euro 5.
In Wallonie en Brussesl vanaf Euro 5B. ( Dat stond in de Europese regelgeving, maar in Vlaanderen blijkbaar of over het hoofd gezien of welbewust ook de “oude 5” meegenomen) en dat geeft veel problemen. .....
Wat een land…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
ja hé waterman
Maar NL gaat niet veel beter worden hoor.
Las net een artikel dat ze in 2025 in NL nog meer milieuzones willen maken .Pfff is dit de vooruitgang van Europa ???
Zeer triest noem ik dit. Straks kunnen we nog net langs de kerktoren rijden met de oldtimer.
Vroeger hadden de mensen respect voor een oldtimer.
Nu zeggen ze ,weg met je oude spul want het stinkt .
Denk zelfs dat ze in de benzine iets toevoegen zodat het erger stinkt , dit was vroeger niet.
Zullen ze dan waarschijnlijk in de toekomst ook gaan doen met de diesel ,want dit is nu de boosdoener van de toekomst.
Maar koppig ben ik toch en ga BX dieselen.
Trouwens volgens de statistieken is het nog steeds het beste
VB.Waterstof? te duur 1kg kost 22€ en je rijd er 100km mee
Elektrisch? Zwaar gewicht en geknoei met laden bedoel ik mee snelladen slecht levensduur batterij prijs gemiddeld 0,15 per km
Benzine 0,18 per km
Diesel 0,12 per km
Dus wat wil de overheid nu dat we hun melkkoe worden
Dit gaat niet over onze gezondheid hé betreft uitstoot. Dit gaat gewoon over puur economisch mensen op kosten jagen en proberen hun hobby te ontnemen.
Het beste voorbeeld er ging deze maand augustus in Duitsland een oldtimer bijeenkomst zijn maar deze werd op laatste moment door de Groenen partij tegengehouden en afgelast wegens vervuiling milieu
Enfin heb mijn zeg hier over gedaan en blijf toch met mijn oldtimers bezig tot de laatste snik