Hoi beste forumers.
Vanochtend had ik een grote verrassing.
Wil een ritje maken met mijn Visa na stilstand van 2 weken en bij het starten slaat deze niet aan?
Kijk toevallig naar benzinemeter en deze staat op nul.
Was er zeker van dat er nog een halve tank in zat.
Dus ik met jerrycan naar pomp en er 10l in gedaan.
Giet deze in de tank gelukkig niet alles.
Start de wagen en moter draait oef.
Nu kijk ik onder de wagen en zie de benzine er zo onderuit lopen bij de tank.
Wat bleek de rubberleiding van tank naar metalen leiding volledig slecht.
Deze kon ik terwijl de klemmen er nog op hingen er zo afhalen en verpulverde.
Deze vervangen door nieuwe brandstofleiding en klemmen en dacht ja nu is het opgelost.
Nee hoor bij verdere inspectie richting motor weer een ander rubber die begon te lekken en een zeer oude brandstoffilter.
Kijk nog verder naar leiding aan brandstofpomp net het zelfde en van pomp naar carburator ook.Maar deze waren niet verpulverd maar voelde aan als kauwgom.
Om lang verhaal kort te maken heb alle rubbers en brandstoffilter vernieuwd en nu is die weer kurkdroog en blijft benzinemeter op peil.
Nu komt mijn vraag is dit nu door ouderdom dat rubbers allemaal slecht zijn en dit tegelijk of komt dit door agressieve benzine?
Tank altijd 98 en ook wel gek dat dit plots gebeurt.
Gelukkig bij mij thuis voor hetzelfde gebeurt dit onderweg en sta je daar mooi.
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
- Sommige 98 bevat tot 5% ethanol. Dus wil je zeker zijn, tank dan 98 zonder ethanol (de betere merkbenzine).
- Rubbers verouderen dus het kan zijn dat ze aan vernieuwing toe waren. Alles tegelijkertijd lijkt misschien toeval maar kan voorkomen. Je zoekt nu immers actief naar zwakke punten en als je dat doet vind je zwakke punten die nog net niet hun zwakheid toonde.
- Zijn de rubber leidingen ooit eerder vernieuwd? Als dat met slechte kwaliteit of ongeschikt type was dan kunnen ze nu inmiddels ook versleten zijn. Ik heb verhalen gehoord van slechte c.q. ongeschikte kwaliteit rubberleidingen (tot gevaarlijk aan toe).
Nu je alles vernieuwd hebt zul je voorlopig weer een flinke tijd vooruit kunnen. Maar: rubber slangen af en toe controleren (stug, gezwollen, gescheurd, los, van binnenuit verpulverd) hoort bij een onderhoudsbeurt. Bij twijfel met brandstofslangen: geen risico en vervangen.
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
Dat verpulverde rubber dat is echt ouderdom, vroeger gingen brandstofslangen ook niet eeuwig mee dus vervangen om de 10-20 jaar is noodzakelijk, als je nog een verpulverde slang aantreft dan is dat toch wel achterstallig onderhoud denk ik zo.
Als je slangen zacht geworden zijn dan zijn ze aangetast door de benzine, dat zijn dus slangen die “vroeger” al eens vervangen zijn en waarschijnlijk niet tegen “moderne” benzine kunnen.
Er wordt hier veel afgegeven ( terecht en onterecht) op de Ethanol, maar ook de klopvastheidverbeteraars die nu gebruikt worden, zeg maar de 2e generatie waar we nu aan toe zijn, en de ontstekingsversnellers ( de moderne benzine verbrand gelijkmatiger en schoner dan die van vroeger…) zijn allebei behoorlijk agressieve chemische stoffen met als resultaat aantasten van de binnenlaag van de slang.
Ik gebruik al vele jaren uitsluitend benzineslangen volgens de laatste DIN 73379-3E standaard ( en die is al van november 1997!).
Die is geschikt voor bio-diesel met RME, E10 benzine etc. Dan weet je zeker dan het tegen moderne benzine kan.
Dat krijg je alleen klaar als de binnenwand van FPM ( ook Viton genaamd) gemaakt is.
En: Volgens EU regelgeving MOET een brandstofslang ( niet alleen voor auto’s) en veel andere slangen al sinds vele jaren een opgedrukte productiedatum ( meestal maand/jaar) hebben. Vind je die niet dan is de slang minstens 20 jaar oud, of van zeer bedenkelijke afkomst en zou ik hem acuut vervangen.
Moderne auto’s hebben geen benzineslangen meer maar gebruiken al jaren benzineleidingen van kunststof.
To err is human, not to err is divine.
Ja klopt citroensmgz degene die ik er nu heb ondergeplaatst staat een datum op gedrukt.
Ja de oude waren nog met een gevlochten mantel er rond dus ja datum???Waren waarschijnlijk nog de originele.
Pfff deze week 50km gereden en opeens aan roodlicht stilgevallen.
Geen stationeertoerental meer.
Terug thuis geraakt en carburator open gevezen.
Ja hoor allemaal zwarte tikkels erin.
Carbu gereinigt en alle sproeiers doorgeblazen met perslucht.
Heb terug een nieuwe benzinefilter geplaatst want daar zat ook terug vuil in.
Wagen getest en draait terug stationeer. Oef, hoop nu dat er geen vuil in de tank zit want deze heeft na die lek even drooggestaan.Kwestie van een paar uurtjes.
Zou het kunnen dat er roest loskomt op die korte tijd in de tank en hoe kan ik deze dan het beste reinigen?
Citroen monteerde vroeger inderdaad rubber slangen met een witte katoenen buitenmantel, maar dat is denk ik tot eind jaren 70 op z’n laatst.
Die zij echt wel over de houdbaarheidsdatum.
Roest is bruin en rubber is zwart.
Ik denk dat de zwarte bikkels gruis is van de binnenkant van de aangetaste benzine slang.
Een goed benzinefilter VOOR de pomp houdt de roest uit de tank wel uit je systeem en als je zo’n doorzichtige neemt dan zie je vanzelf of er rommel in komt.
Veel plezier !
To err is human, not to err is divine.