Totaal aantal Berichten: 151
Geregistreerd: 18-04-2014
- Xantia 2.0 HDI 110 break exclusive
- Dyane 6
- CX Athena
Ik had nog geen topic over mijn Dyane terwijl ik van alle auto’s die ik heb en heb gehad hier het meest gehecht aan ben.
Als ik het goed heb heeft mijn vader deze in 1989 voor mijn moeder gekocht nadat de Dyane een aanrijding had gehad. De Dyane is gekocht bij Citroen Janssen in Heythuysen. De schade werd een beetje bijgewerkt en mijn moeder had goedkoop een eendachtige. Met deze auto heb ik leren sleutelen omdat ik snel het onderhoud ervan deed. In 1994 heb ik deze overgenomen van mijn moeder toen de Dyane wat slechter werd. Zij ging de Visa rijden waarvan ik de motor vervangen had. Ik moest mijn rijbewijs nog halen en heb de Dyane opgeknapt voor het zover was.
10 jaar geleden heb ik de motor gereviseerd en op advies wat grotere sproeiers gemonteerd in de carburateur (eerste trap 110 i.p.v. 102 en tweede trap 100 i.p.v. 87,5). Hij loopt prima maar ik miste toch een beetje snelheid. Uiteindelijk loopt hij ongeveer 123 op de gps maar dat duurt lang. De oude (ruil)motor was sneller. Bij de APK, ruim een week terug, werd het CO wat royaler gesteld (was 0,6%, nu 1,2%) hij loopt dan even mooi rond stationair. Maar op de terugweg minder vermogen. Ik hoef niet te racen met de Dyane, maar wat ik merk is dat als ik ga inhalen om wat harder te rijden veel mensen wat gas bijgeven op de snelweg. Het stukje 95/100 tot 115 mag wel iets sneller.
Mijn idee was dat de Dyane dan wel erg rijk staat als het stationaire CO percentage verhogen zoveel invloed heeft. De uitlaat had ik net vervangen en een moer voor een lambdasensor erin gebakken en een setje besteld (lucht/brandstofverhoudingmeter). De stationair mengselregelschroef weer wat indraaien hielp, hij trok weer wat beter.
Ik twijfel een beetje aan de werking van de meter, maar hij stond veel te rijk volgens de meter tussen de een op 10 a 1 op 11 (benzine/luchtverhouding) en kwam daar niet vandaan. Ook met een andere lambdasensor dezelfde waardes en met multimeter rond de 0,9 Volt. Na het vervangen van de eerste trap sproeier met de originele beweegt hij weer over het bereik. Maar hij schiet erg snel van erg arm naar erg rijk (1 op 18 naar 1 op 12 en bij rustig rijden met weinig gas rond de 1 op 14/15, vol gas snel naar 1 op 10, eerste trap half naar 1 op 11). Ik denk dat de afstemming tussen de lambdasensor en meter niet goed is, maar de mengverhouding nu wel al veel beter is. Het lijkt of de sensor een te kleine bandbreedte heeft, maar dat is wat lastig te testen. De meter geeft de mengverhouding tussen de 1 op 10 tot 1 op 20 weer en komt uit China. Ik wil het graag betrouwbaar hebben voor de Dyane maar ook zodat ik het ook in de CX kan inbouwen. Iemand een idee hoe ik de sensor zou kunnen testen?
Je hebt een tweetraas carburateur en je zit alleen aan de hoofdsproeier voor de benzine te veranderen ?
In zo’n carburateur hangt alles met alles samen, dus je moet het hele plaatje altijd in de gaten houden.
De eerste trap zorgt ervoor dat je motor goed loopt vanaf laag toerental tot over de helft van het vermogen, en dan komt de tweede trap is.
Het stationair systeem heeft dan weer z’n eigen regeling, en dat stel je apart af: Maar als je dan alleen aan de luchtschroef draait, of de hengselschroef dan heeft dat weer invloed op de rest.
Als je lambda altijd te hoog is ( die meter is misschien niet 1% nauwkeurig, maar 5% is ook prima en dat hale de Chinese ook) dan zijn je sproeier te groot.
Een CO van 0.6 is heel laag voor een carburateur motor, en die 1.2 lijkt me beter. Je mag wel tot 2.5 of zo gaan !
Nu:
Ik zou de eerste trap terug zetten naar de originele instellingen en dan kijken of hij bij gewoon optrekken en tot 70-80 km/uur goed rijdt: Ja, houden zo. Als je geen gas geeft moet de Lambda dan tussen de 14 en 16 staan. Als je heel rustig accelereert moet je lambda wel omlaag gaan zeg maar daar 12, maar rijker levert niets op.
Als je dan bij hogere toerentallen meer vermogen wilt DAN PAS kun je gaan werken aan de 2e trap: Hou die maar eens “rijker” en gan dan rijden:
Bij accelereren kan de lambda weer zakken tot 12 of zelfs 11, maar als je 90-95 blijft rijden dan moet die wel weer omhoog gaan, tussen de 13.5 en 14 . ( Waarom niet hoger, dat is armer ? Bij een Dyane heb je bij 95 al een behoorlijke slok van de maximaal vermogen nodig, en dat werkt het beste bij een iets rijker mengsel.
Dat je lambda als je gas terug neem omhoog schiet naar 18 is een “producteigenschap” dat is van weinig belang. Het gaat erom wat je Lambda is bij constante snelheid ( lager is zuiger) en bij accelereren ( erg laag is te veel benzine is te laag en dat levert niks meer op, 11-12 is het laagst wat je wilt alles daaronder gat vrijwel rechtstreeks de uitlaat in.
O ja: Als je een lekkende uitlaat hebt voor de Lambda sonde of in de eerste meter NA de lambda sonde, dan maakt je sonde er een puinhoop van want met die extra lucht ( ja, een lekkende uitlaat blaast niet alleen die zuigt ook !) kan hij er geen Lambda waarde van bakken.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 151
Geregistreerd: 18-04-2014
- Xantia 2.0 HDI 110 break exclusive
- Dyane 6
- CX Athena
Dank voor de uitgebreide reactie.
Het vervangen van de 2 sproeiers was op advies van een grote toko op het gebied van eenden. Zij hadden er goede ervaringen mee. Ik wilde toen met inrijden ook niet te arm rijden vanwege de hitte in de cilinders. Ik heb niet aan de luchtregelschroef gezeten alleen aan de stationaire mengselregelschroef, het blokje loopt ook met hele lage CO percentages mooi rond. Op de lambdasensor zat ook roetafzetting na de rit terug na de APK met rijker mengsel (Hilvarenbeek-Wageningen).
De uitlaat is geheel nieuw en met pasta gemonteerd en lijkt nergens te lekken (ook niet bij de klemmen), maar ga dat nog even controleren om er echt zeker van te zijn.
De sproeier van de eerste trap had ik vanmiddag al vervangen naar origineel (102). Net een wat langere rit gemaakt en dat scheelt al behoorlijk, hij hangt meer aan het gas. Eerder was de reactie iets vertraagd. Bij 80 vlak zit hij nu op ongeveer 1 op 14. Wat meer gas snel 1 op 12 of 1 op 11,5. Met 2e trap erbij 1 op 11 met vol gas nog wat hoger 1 op 10,5. Het lijkt dus dat de eerste trap het nu redelijk doet, maar 2e trap erbij scheelt heel weinig en dan wordt hij nog rijker. Hij rijdt nu meer dan 110 (navi) op de eerste trap.
Misschien was ik ook wat verwend met het oude blok, dat deed 140 op de teller (bijna 130 op de navi) maar die liep niet zo lekker bij 70-90, lekte olie etc..
Ik ben nu redelijk tevreden met de eerste trap en ga denk ik een stapje terug met de 2e trap (van 100 naar 95) en kijken hoe het dan is. Nu voelt het alsof er weinig extra gebeurd met de 2e trap erbij. Vind het fijn als het straks ook echt goed is en lekker aan het gas hangt. Dan heb ik er meer lol in en gebruik ik hem wat vaker.
Ik denk ook dat je tweede trap rijk staat, maar probeer maar eens een paar sproeiers.
Wat je ook nog zou kunnen controleren is wanneer de 2e trap opent: Als die te laat opent dan komt hij niet helemaal open en dan mis je hem wel.
Volgens de handboeken moet je daar afblijven omdat je die nogal moeilijk kan regelen, moet met een micrometer of zo, maar wat je wel kunt controleren is of dat mechanisme veel speling heeft, want dat hoort niet.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 151
Geregistreerd: 18-04-2014
- Xantia 2.0 HDI 110 break exclusive
- Dyane 6
- CX Athena
Gisteren heb ik de uitlaat gecontroleerd en die was helemaal dicht, met wat overdruk getest. De 2e trap komt ook helemaal open en ik heb de originele sproeier in de 2e trap gezet. Na de revisie zo’n 10 jaar geleden heb ik eerst wat rustig aan gedaan met inrijden, maar hij reed daarna wel harder dan nu. Het voelt alsof hij boven in de toeren wat smoort terwijl hij dan juist eerder extra lekker trok vanaf 5500 toeren.
Met deze sproeier lijkt hij net wat minder te trekken (87,5 ipv 100) maar scheelt weinig. Lambda bij vol gas met 2e trap wel iets getaald (tussen 1 op 10,5 en 1 op 12 afhankelijk van toerental. Wat mij ook opviel is dat het rubber van het luchtfilter naar de carburateur bij warme motor en gasgeven wat platter trekt. Bij de Dyane zit er een aftakking op het ventilatorhuis die wat overdruk zou moeten opleveren, maar misschien is het eerder wat minder onderdruk. Dit vernauwen van de luchtinlaat zou mogelijk de oorzaak kunnen zijn, ga kijken of ik een andere kan vinden.
Daarnaast voor de zekerheid nog even ontstekingstijdstip en klepspeling controleren.
Even een rondje rijden zonder luchtfilter slang ?
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 43286
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Je schreef al, ontsteking controleren. Niet alleen het tijdstip, maar als je nog puntjes hebt ook vooral de afstand (contacthoek) en de vervroeging nalopen!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 825
Geregistreerd: 13-05-2005
- (Grand) C4 Picasso 1.2 Pure Tech
- C2 Furio
- DS 4 Airdream 1.6 eHdi
- 2CV Special
Misschien een rare vraag: Waarom heb je de uitlaat met pasta gemonteerd? Als je de klemmen goed aan tikt met een hametje tijdens de montage, lekt er ook niets.
Helaas hebben wij het besluit moeten nemen om het 16de Lindetreffen niet door te laten gaan, ivm wateroverlast op het terrein. Volgend jaar,4de weekend juni 2025, gaan wij een nieuwe poging doen.
Totaal aantal Berichten: 151
Geregistreerd: 18-04-2014
- Xantia 2.0 HDI 110 break exclusive
- Dyane 6
- CX Athena
Ik gebruik het niet altijd, maar de klemmen (Burton dikke versie) waren nog ruw na ontroesten. De pasta heel dun over de schuivende vlakken aanbrengen (montage pasta van Bardahl) zorgt dat het makkelijke schuift en dan ben ik wat sneller klaar.
Ontsteking is van 123 en met stroboscoop staat hij ongeveer 1,5 tand te vroeg. Met een boortje heb ik het punt op het vliegwiel geblokkeerd en daar het midden van opgezocht (zit dan nog wat speling op) en een markering met typex aangebracht. Vervroeging lijkt goed te werken. Het is bij een Dyane even wat demonteren om er goed bij te komen, dat ga ik later deze week doen.
Ik moet nog een oude luchtfilterslang hebben liggen in de dozen achteraan op zolder, ga kijken of ik die kan vinden.
Totaal aantal Berichten: 1355
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Wellicht ten overvloede: Vervroeging zit bij een 123 ontsteking in de ontsteking zelf en er niet meer achter met gewichtjes. Zie:
https://www.123ignitionshop.com/nl/citroen/1-2CV.html?srsltid=AfmBOorL9CkgZSMSptwxUj2G9YQa4EWSWc6BvyyF-UsoCrCazKsFQw3R
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
Totaal aantal Berichten: 151
Geregistreerd: 18-04-2014
- Xantia 2.0 HDI 110 break exclusive
- Dyane 6
- CX Athena
De originele vervroeging ligt hier ook nog ergens in een doos voor als ik ooit nog 100% origineel wil.
De bout van de fan ging makkelijk los, maar de fan zelf wilde niet los en heb ik met Imal kruipolie ingespoten. Helaas vandaag nog geen beweging in te krijgen, eerst tegen lange 1/2 dop getikt daarna met 20 mm rvs bout die wat langer is. Ook met luchthamer erop (voorzichtig) komt hij niet los. Wil niet te veel kracht erop loslaten en dus maar weer ingespoten en wat geduld hebben. Iemand een gouden tip?
Totaal aantal Berichten: 825
Geregistreerd: 13-05-2005
- (Grand) C4 Picasso 1.2 Pure Tech
- C2 Furio
- DS 4 Airdream 1.6 eHdi
- 2CV Special
Een passende pijpsleutel op de bout en daar vanaf de zijkant een flinke tik tegen geven met een hamer. Dan springt de ventilator wel los.
Helaas hebben wij het besluit moeten nemen om het 16de Lindetreffen niet door te laten gaan, ivm wateroverlast op het terrein. Volgend jaar,4de weekend juni 2025, gaan wij een nieuwe poging doen.
Totaal aantal Berichten: 546
Geregistreerd: 23-01-2005
- Berlingo Berlingo 1.9D WJY DW8
Ik gebruikte de startslinger: erop en met een hamer terugslaan..
Citroen Berlingo 1.9D bestel uit 2004 nieuw, nu 290k km, en eigenlijk probleemloos..
Citroen Berlingo 1.6i Een ouwe Subaru Forester is toch beter…
Totaal aantal Berichten: 151
Geregistreerd: 18-04-2014
- Xantia 2.0 HDI 110 break exclusive
- Dyane 6
- CX Athena
Dank voor de reacties!
Ik heb al wat lopen hameren met met de dop 14 en met een massieve bout m20 in de ventilatorschacht .
Net nog geprobeerd met bout m20 en ringsleutel, geen beweging. Bij de Dyane zit ook het front in de weg en de ring om de startslinger door te leiden.
Even nog een bout gemaakt die als dop op de ventilator past. Gaatje geboord in rvs 20 mm bout en draad getapt en 2x m6 erin, lasrupsje als versterking. Met slagmoersleutel 750 Nm nog niets. Misschien trilt de kruipolie wel wat verder en gaat het morgen wel.
Totaal aantal Berichten: 825
Geregistreerd: 13-05-2005
- (Grand) C4 Picasso 1.2 Pure Tech
- C2 Furio
- DS 4 Airdream 1.6 eHdi
- 2CV Special
DE methode is bout los draaien, pijpsleutel een mep vanaf de zijkant geven en de ventilator is los. Probeer het maar. De ventilator zit vast omdat het conisch is, dat komt niet los met kruipolie!!!
Helaas hebben wij het besluit moeten nemen om het 16de Lindetreffen niet door te laten gaan, ivm wateroverlast op het terrein. Volgend jaar,4de weekend juni 2025, gaan wij een nieuwe poging doen.
Totaal aantal Berichten: 151
Geregistreerd: 18-04-2014
- Xantia 2.0 HDI 110 break exclusive
- Dyane 6
- CX Athena
Ik heb daar die dikke bout voor gebruikt ipv pijpsleutel, ik heb aardig wat meppen gegeven…
Hoe hard mag je slaan, kun je het krukaslager beschadigen? Als dat een risico is verwijder ik liever het kunststof van de fan en probeer het dan met een poulietrekker, of las een moer op de fan en dan met een bout er doorheen het los draaien van de as (fan bout er eerst weer indraaien met een of 2 slagen los).