Na bijna 30 jaar is mijn trouwe ZX 1.4i die ik in januari 1995 nieuw kocht, nu echt tot op de draad versleten en ik orienteer me op iets “nieuws”.
Een mogelijkheid zou zijn een C4 1.4 hatchback uit 2006 aan te schaffen. Km stand 152k. Mijn ZX zit op 330k.
Ik weet dat de cruise control “het niet doet”. Dat zou mogelijk simpel te verhelpen kunnen zijn. Met wat geluk is het een koppelings- of rempedaalsensor, of het zit in de stuurbediening, als het niet ergens anders zit.
Verder heb ik nul ervaring met die C4 uitvoering, maar gelet op de leeftijd van de auto verwacht ik dat er hier mensen zijn die dit model wel kennen.
De cruisecontrol schijnt een veel voorkomend probleem te zijn, maar zijn er nog andere bekende risico’s/zwakke plekken? Ik weet het graag vooraf, in plaats van er na aankoop achter te komen.
Totaal aantal Berichten: 823
Geregistreerd: 13-05-2005
- (Grand) C4 Picasso 1.2 Pure Tech
- C2 Furio
- DS 4 Airdream 1.6 eHdi
- 2CV Special
Uitlezen blijft het eerste wat je met “moderne” auto’s moet doen. Vaak als de stuurbekrachtiging weigert, is er meer aan de hand, dus eerst aan de computer(Lexia/Diagbox).
Helaas hebben wij het besluit moeten nemen om het 16de Lindetreffen niet door te laten gaan, ivm wateroverlast op het terrein. Volgend jaar,4de weekend juni 2025, gaan wij een nieuwe poging doen.
Bedankt voor je reactie.
Ja, ik weet dat ik voor het cruise control probleem ergens een Lexia moet regelen. Maar ik verwacht dat daarvoor wel mogelijkheden zijn.
Maar ik ben nu meer op zoek naar andere bekende zwakheden. Er zit om te beginnen veel meer luxe dingen op die kapot kunnen gaan, die mijn ZX niet eens heeft.
Je hebt het over stuurbekrachtiging. Is dat een ander zwak punt, of haalde je stuurbekrachtiging en de cruise control in je antwoord door elkaar?
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
M’n ouders hebben een c4 van 2006 gehad, een automaat die we kochten met 40.000 km, nadat ze 15 met dezelfde Xantia gereden hadden. De kwaliteit van de eerste generatie C4 vond en vind ik ondermaats. Zo brak er van alles af, bv de plastic delen van de paravan onder de voorruit, de luchtfilterbak, de bevestiging van de accubak enz. Na een paar jaar kwam de blanke lak van het dak los, de cruise controle ging echt 6 x stuk, de dynamo 2x en uiteindelijk de pomp van de elektrisch-hydraulische stuurbekrachtiging. De kwaliteit van de schakelaars in het interieur is ondermaats, er rammelt altijd wel iets en de rubbers van de driehoek-ruitjes bij de deuren vielen spontaan uit elkaar. Bij een km stand van iets meer dan 100k hebben we een Suzuki gekocht, het werd gewoon te gek.
Vergeleken met de ZX en Xantia, auto’s uit de tijd dat ik zelf nog in een garage werkte, valt de C4 op door een lichte en goedkope bouwkwaliteit, stukken minder dan van de ZX en Xantia. O ja, de auto werd door de dealer onderhouden die echt z’n best deed om de boel kostentechnisch een beetje oké te houden.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Afbrekend plastic bij een auto uit 2006 is wel een dingetje. Nieuw zal het wel niet te vinden zijn. En de vraag is of plastic dat je met wat mazzel van de sloop haalt in beter staat is.
6x cruise control schrijf je. Weet je nog wat daar het probleem was? Ik heb het nu ook niet, maar ik ben zo’n rare die vindt dat als het erop zit, het ook moet werken. Het lijkt iets te zijn dat veel voorkomt.
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Die cruise control was een keer of twee drie de schakelaar, een keer iets met een remlichtschakelaar, er ging een keer een bsi kapot en zo nog wel wat.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 232
Geregistreerd: 05-06-2004
- ID/DS DSuper
- C4 (2004-heden) Cactus 1.2 110PK
mijn dochter heeft 10 jaar lang een C4 coupe 2.0 uit 2005 gehad, buiten normaal onderhoud zoals koppeling op 200.000 km en 1x de remlichtschakelaar heeft zij geen problemen met de auto gehad. Wel het loslaten van de blanke lak door het inbranden van vogelpoep ( de auto was rood metallic, EKQD sowieso een kwetsbare kleur) . was een fijne auto die zonder problemen in de vakantietijd naar zuid Franrijk reed.
Totaal aantal Berichten: 10260
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Vogelpoep. Het natuurlijke afbijtmiddel! Meteen met veel water weghalen.
Ik heb 4 jaar een C4 uit 2006 gereden. Gekocht met 200k op de teller. Door omstandigheden verkocht bij 235k.
De enige malheur die ik gehad heb waren een kapotte condensor bij aankoop, vuile contacten in de airco bediening en achterremklauwen die bleven hangen. Verder niets.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Bedankt voor jullie feedback! De af-fabriek koppeling van mijn ZX is ruim 330k kilometers meegegaan en heeft nu pas problemen.
Je kunt geluk hebben met een C4 van de eerste generatie. Je kunt ook enorm pech hebben. Los daarvan zou ik zelf niet voor de 1.4 kiezen, simpelweg omdat de C4 een best zware auto is en met een 1.4 echt niet vooruit te fikken is.
Heb zelf pas geleden mijn C4 Coupe met 2 liter motor ingeruild, na 9 jaar. En ik moet zeggen dat het gewoon niet echt een degelijke auto was, het reed fijn, zit fijn en een Coupe blijft een gaaf ontwerp. Maar de auto zit echt dom in elkaar op sommige punten en er ging geregeld wat aan stuk.
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Wat vooral irritant is aan de 1.4 en 1.6 is de erg korte overbrenging van de versnellingsbak. Dat ding draait onwijs veel toeren bij 120..
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Ja dat is om het nog een beetje snel te laten lijken. Maar het doet het verbruik geen goed en de motor moet alsnog hard werken om dat gewicht op gang te krijgen.
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
In mijn zoektocht ben ik nu op een 1.6 VTi met overslag op de tweede cylinder gestuit. Is dat iets waar ik toch eens naar moet kijken, of vermijden als de pest?
Een 1.6 VTI met een motorprobleem moet je vermijden: Overslag op de 2e cilinder zegt met niets, maar als er echt iets met een cilinder niet goed is dat is dat meestal een teken van grotere problemen of op z’n minst een voorbode van grotere problemen. De klepbediening is redelijk complex met de variabele lichthoogte. Als hij emissie storing geeft op 1 cilinder dan zou dat nog een defecte bobine of bougie zijn, maar als het simpel was was het al lang verholpen geweest ?
Tenzij je een diehard sleutelaar bent en er niet voor terug deinst een gedeeltelijke motorrevisie aan te pakken : Mijden als de pest.
To err is human, not to err is divine.
Bobine verwisselen is super eenvoudig, bij mijn vroegere 1.6VTI had ik dat ook wel eens. Bobine van plek verwisselen en dan kijken of de storing mee verhuisd. (Maar een garage had er al lang een nieuwe in gedaan als dat het probleem was)
Mijn 1.6 had al snel een andere ketting nodig en lustte ook wel een slok olie.
Ja, het is voor mij ook een dilemma of ik hier überhaupt tijd in moet steken om hem nader te bekijken. Het is een automaat uit 2009 met 140k op de teller en NAP. Hij staat bij een garagebedrijf/handelaar en ik neem toch aan dat die er wel een andere bougie of bobine ingeschroefd zou hebben. Het is dus mogelijk iets ernstigers. Maar ja, hoe kom ik daar achter? De man schijnt geen betrouwbare reputatie te hebben. Anderzijds heb ik wel toegang tot een ervaren monteur met een brug. Zou uitlezen de oorzaak aangeven, of is het dan nog onzeker?