Totaal aantal Berichten: 1532
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Beste forumleden, na 3 dagen rijden op lpg, overgeschakeld op benzine, na uurtje rijden injectie uit. Na bedrading meten en steeds proberen sloeg ze aan, maar loopt haperend en met rookwolken uit de uitlaat. Het gekke is dat als ik de witte steker losmaak (met draden naar de injectoren) de motor wel even mooi loopt voordat ie stopt. Op het restje lpg loopt ze prima overigens.
Wat kan er aan de hand zijn?
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Vraag 1: hoe vaak rij jij normaal gesproken op benzine? Het kan van alles zijn, van een behoorlijk verstopt benzinefilter tot vervuilde injectoren, of injectoren die blijven hangen, een tank die vervuild is geraakt, noem maar op. Omdat je schrijft dat het losmaken van de witte stekker helpt kan je nog even kijken wat er gebeurt als je de stekker van de koude start injector los maakt. De symptomen die je noemt lijken er op te wijzen dat de motor verzuipt.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 1532
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Dank voor de reactie.
Ik rijd voornamelijk op lpg, met af en toe een paar km op benzine. Nu dus na een uur op benzine dat ze stil viel. Afkoppelen startsproeier hielp niet.
Wacht nu op afsleper die mij hopelijk naar een lpg station kan brengen.
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Dat voornamelijk op lpg rijden nekt je nu dus. Oké, niets aan te doen, les geleerd.
Het lijkt er dus op dat ie verzuipt als ie op benzine moet lopen. Kan komen omdat de injectoren vast zijn gaan zitten, kan ook zijn dat de brandstofdruk veel te hoog is (geworden) omdat bv de drukregelaar kapot is gegaan.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 10256
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Als je de stekker naar de injectoren losmaakt loopt hij eventjes goed.
Op dat moment worden de injectoren dus niet aangestuurd maar loopt hij wel eventjes.
Ik heb het idee dat de afsluiter van de LPG niet helemaal, of helemaal niet, sluit. Dat krijgt hij, ook als de LPG eigenlijk op is, teveel brandstof. Kijk eens wat hij doet als je de kraan op de LPG tank dichtdraait?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Zit de slang naar de MPS wel goed? Als die kapot is gaat ie maximaal injecteren.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 1532
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Sorry voor late reactie en dank voor de adviezen!
Lpg wordt goed afgesloten, dus dat kan het niet zijn. Ook alle slangen zitten vast en dicht, maximaal injecteren betekent toch meteen hoog toeren?. Ik houd het op een te hoge druk of een lekkende injector.
Ik kampeer nu in de buurt van garage SM2A, Citroën injectie specialist, en kan morgen bij ze terecht. Daar moet het op te lossen zijn. De lpg tankstations zijn helaas dunbezaaid en dan blijken ze soms al jaren dicht ondanks borden aan de weg met ‘GPL’....
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Nee, want om hoog in de toeren te gaan moet de gasklep open staan en de verhouding lucht/brandstof nog een beetje kloppen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Dus dat. Ik lees er verzuipen in. Gasklep dicht en Max benzine injectie
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 1532
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Opgelost! Bij SM2A waren ze er na meten druk: 2 Bar, en vervangen van de mogelijke onderdelen achter dat na ook deze uitwisselen, de aansluitdraden van de temp sensor op het koudstart ventiel los zaten. Zo diep had ik niet gezocht. Dan meet de sensor zeker als het ware een ‘oneindig koude’ motor en spuit dan maximaal in.
DS rijdt nu weer fantastisch!
Kreeg nog een rondleiding door de machinefabriek waar SM blokken gereviseerd worden. En een DS met hypermoderne inspuiting.
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Mooi vakantieverhaal met een gelukkige afloop en een bezoekje waar je waarschijnlijk anders nooit aan was toegekomen.
Met een oude Citroen maak je altijd wel wat mee
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 11-02-2007
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
camemBert schreef:“Opgelost!de aansluitdraden van de temp sensor op het koudstart ventiel los zaten” bedoel je dan de achterste sensor met de twee losse aansluitdraadjes of de voorste met de stekker? Zit zoals je kunt lezen in “krijg injectie niet aan de praat” met een soortgelijk probleem dus zeer geinteresseerd
Mooie afloop.
“Ieder nadeel heb z’n voordeel”
camemBert schreef:
Kreeg nog een rondleiding door de machinefabriek waar SM blokken gereviseerd worden. En een DS met hypermoderne inspuiting.
Pictures or it didn’t happen!
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
camemBert schreef:Opgelost! Bij SM2A waren ze er na meten druk: 2 Bar, en vervangen van de mogelijke onderdelen achter dat na ook deze uitwisselen, de aansluitdraden van de temp sensor op het koudstart ventiel los zaten. Zo diep had ik niet gezocht. Dan meet de sensor zeker als het ware een ‘oneindig koude’ motor en spuit dan maximaal in.
DS rijdt nu weer fantastisch!
.
Maar wat zat er nu los: De temperatuur sensor voor het koelwater op het blok van de Injectie, of de thermo-tijd schakelaar die de werking van de koudstartinjector beïnvloed. Die thermo tijd schakelaar zorgt er alleen voor het koudstartventiel niet werkt als je start na een bepaalde tijd of bij warme motor, maar kan niet autonoom het koudstartventiel bedienen.
Maar de bediening van de startmotor is wel specifiek bij een DS en werkt met een omschakelrelais, werkte dat dan niet zoals het hoort en werkte het koudstartventiel permanent ?
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 1532
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Het was de onderste temp sensor, die in de “extraluchtschuif” zit.
De week er op 2 pannes op 1 dag: koelslangetje naar “extraluchtschuif” gescheurd, en leeglopende voorband…..
De bovenste foto is depannage op zoek naar lpg station…
Wel veel bekijks met deze combinatie trouwens.
(eigen DS + gehuurde Constructam Coral1 1966)
veel + +
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!