Hey,
mijn C5 diesel 2.0 2006 doet de laatste tijd raar.
soms, niet altijd, wanneer ik in file rij en moet stoppen komt er een zwarte rookpluim uit de uitlaat.
Dit gaat gepaart met een lichte trilling in mijn rempedaal, alsof het motorblok sputtert.
Wanneer er geen trilling gepaard gaat is er geen zwarte rook te zien, het klinkt raar maar dit is mijn ondervinding.
Iemand raad?
Totaal aantal Berichten: 3438
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Allereerst: Uitlezen!.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Hey,
Ik heb een OBD2 scanner aangesloten, heb geen Lexia, en kreeg volgende codes.
P2408, Fuel capsensor/switch circuit
P0087, Fuel rail/system pressure too low.
P1351, Ignition control module circuit high voltage
P0A12, OBD DC/DC converter enable circuit low
Wat kan ik hiervan besluiten?
Alvast dank om mee te denken.
Ik neem aan dat je niet de hele geschiedenis van de C5 kent ?
Is hij nog helemaal in originele staat ?
Wat je kunt doen is de fouten wissen en kijken welke fout het eerste terug komt, want ik kan geen logische volgorde ontdekken:
- P2408: Je tankdop sensor is defect, dat heeft gevolgen voor het gebruik van de Eolys bij regenereren.
- P0087: Je HDI druk is te laag. Kan zijn dat de sensor defect is, maar ook een probleem met de regulator etc.
- P1351: Voor is een diesel wil dat zeggen er iets mis is met de aansturing van de gloeipluggen. ( En die worden ook gebruikt voor een mooiere motorloop tot een minuut of meer na het starten, zelf een warme, maar OOK al je motor gegenereerd.
-P0A12: Dat wil zeggen dat er een storing is met de batterij voeding van de DC/DCconverter.
Ik zou eerste je accu een controleren, en dan iemand met een lexia zoeken en kijken of je regeneratie systeem nog goed werkt.
Die zwarte rook wolk kan best een afgebroken regeneratie cyclus zijn, of een niet werkende regeneratie maar daarvoor moet je meer diagnostiek doen. Waarom? Omdat je 3 fouten hebt die invloed hebben op het regenereren.
To err is human, not to err is divine.