Even voorstellen; dit is mijn eerste topic!
Na vijf zakelijke Citroëns (GS en C5) heb ik na mijn pensionering weer een Citroën aangeschaft, nu een C4 Picasso uit 2011, met een originele Citroën (Thule) trekhaak. Heerlijk dat Citroën gevoel!
Nu mijn probleem:
Op de heenweg met onze caravan werkte alles naar behoren. Ik was alleen vergeten om de koelkast op 12 volt te zetten. Op de terugweg dus wel gedaan, maar geen koeling. Later bleek dat de trekhaak helemaal geen spanning had.
Alles onderzocht en ook in orde: de BSR unit, de trekhaakstekker met microswitch, de bekabeling gevolgd tot aan de zekering unit.
De kabelstekker loopt tot aan het zekeringboard links van de bestuurder en verdwijnt in een contrastekker.
Links van het zekeringboard zit een extra zekeringboard met een F31 ruimte t.b.v. de trekhaak. Maar geen zekering!
Op de accu zitten diverse grote zekeringen, maar geen kabel van de trekhaak.
Er is duidelijk een zekering kapot, maar waar kan ik die vinden? Wie helpt mij uit de brand?
Gert.
Totaal aantal Berichten: 9402
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Zie https://www.westfalia-automotive.com/fileadmin/pdf/e_anlagen/304/e304401391101-004.pdf
Is wel van Westfalia, maar de wijze van aansluiten van de kabelboom is hetzelfde.
Vanaf blad 45 wordt de C4 Picasso behandeld, te zien is ook waar de zekeringen zitten, bladzijde 58 en 59.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
En als extra:
Je zegt dat de trekhaak helemaal geen spanning had, maar je caravan verlichting werkte toch nog wel neem ik aan ?
Dan heb je alleen een probleem met de “permanente plus” draad, die inderdaad tegenwoordig op een 13 polige connector een extra zekering heeft.
Als de vorige eigenaar dat nooit gebruikt heeft ( bijvoorbeeld omdat hij alleen een fietsdrager gebruikte) dan zit die zekering er niet in.
Dat is de zekering F31, zie ook pagina 58/59 van die westfalia handleiding.
Daar hoort een zekering is die net groot genoeg is voor je
Nee, er is geen extra draad en extra zekering “naast” de grote zekeringen want je trekhaak werkt met een eigen aanstuurkastje voor de lampen van de aanhanger/caravan en dat is bij een originele trekhaak ” geïntegreerd”. Dat moet zo in een “gemultiplexte” auto met aan Canbus systeem.
Alleen die permanente aansluiting 13 heeft een directe zekering in de zekering kast maar NIET direct op de accu, want alles dat je aansluit moet je achter het batterij management systeem aansluiten.
To err is human, not to err is divine.
Beste Citroensmgz! Dank voor de reactie!
Het volgende ter toelichting:
Op de heenweg werkte het gehele elektrische systeem, behalve de koelkastspanning.
Op de terugweg heb ik de koelkast aangezet en daarna was de gehele trekhaak doos zonder enige spanning. Alleen de spanning op de microswitch in de trekhaak was er wel.
Wat betreft zekering F31, die was leeg. Volgens de tekst is die zekering voor de hele BSR unit. 40 ampere is toch wat veel voor een koelkast.
De grotere zekeringen op de accu zijn allemaal in orde, dus ook daar zit de voeding naar de trekhaak niet.
Mijn vermoeden gaat meer naar jouw suggestie dat de BSR was gezekerd met 25 of 30 Ampere. Als je dan de koelkast erbij aansluit, kom je met remmen en de richting aanwijzer boven de 30 amp en gaat de zekering kapot. Ik weet alleen niet waar die zit… En beide 15 ampere zekeringen op de BSR zelf zijn in orde.
Dan toch maar achter die zekering unit / centrale sturing gaan kijken? En zijn er dan dingen die ik vooral niet moet loshalen om andere problemen te voorkomen?
Ik hoor graag!
Gert.
Beste Citroensmgz en René Jongejan!
Het volgende ter toelichting:
Op de heenweg werkte het gehele elektrische systeem, behalve de koelkastspanning, want die stond niet aan.
Op de terugweg heb ik de koelkast aangezet en daarna was de gehele trekhaak doos zonder enige spanning. Alleen de spanning op de microswitch in de trekhaak was er wel.
Wat betreft zekering F31, die was leeg.
De info van Westfalia heeft geholpen om duidelijk te maken dat er toch een zekering van 5 ampere nodig is. Waarvoor is mij niet duidelijk. Dus ik ben verder gaan zoeken en vond op een andere plek in dat blok een kapotte 10 ampere zekering.
Even rekenen leert dat de verlichting maximaal ongeveer 120 watt is dus ongeveer 9 tot 10 ampere. Onze koelkast doet ook ongeveer 10 Ampere. Blijkbaar zijn er dus geen twee zekeringen, maar een voorin voor het hele blok en twee achterin op de BSR van 15 ampere.
Na het vervangen van de 10 Ampere zekering werkt de verlichting wel weer. Hoera!
Vraag is of ik deze zekering kan vervangen door een grotere van 25 Ampere zodat de koelkast ook gevoed kan worden. De draad die in de kabelboom van de trekhaak zit is in ieder geval dik genoeg.
Eerst vermoedde ik dat de microswitch een relais aan zou sturen. Ik heb wel een los relais gevonden in de zekering kast onder de motorkap naast de accu, maar die gaat al aan als de motor draait. De microswitch stuurt dus alleen het centrale systeem een bericht: Let op: er wordt getrokken! P sensoren uit, koeling en vermogen aanpassen, e.d.
Ik ga de zekering vervangen en kijken of dat gaat werken.
Dank voor de reacties!
Gert.
Klopt: Die microswitch geeft alleen aan dat er een steker in de trekhaak doos zit en als de zaak goed ingesteld is dan weet de auto daarna de de radar uit kan als er iets achter hangt en dat de defecte lamp detectie aangepast moet worden etc.
To err is human, not to err is divine.