Goedemorgen, over onze Xsara Picasso 1,8I 16V, 2003, met G3 LPG-installatie, 341.000 km op de klok. ik rijd bij iedere volle tank LPG eerst 50 km op benzine, ik tank uitsluitend BP Ultimate zonder E10. De auto heeft het volgende probleem. In mei 2023 viel de auto uit, de Wegenwacht constateerde een kapotte bobinegalerij, vervuild door olie. De wegenwacht kon de bobinegalerij vervangen, we waren vlakbij een Citroën-dealer waar hij een nieuwe galerij heeft gehaald. Twee maanden geleden weer storing, olie op een bougie. Vorige week viel de auto weer uit, liep op drie cilinders. Garage: weer vuile bougies en weer olie op de bobinegalerij, de waarschijnlijk weer vervangen moet worden. Ligt het aan de pakking van het kleppendeksel of een andere pakking, of de afdichtingsringen van de bobines? Kan de gemonteerde restrictor in de olieretourleiding voor de carterventilate er iets mee te maken hebben? Deze retourleiding is niet meer bij Citroën te bestellen; is al door mijn garage met krimpslang gerepareerd. Dank voor uw suggesties! E.M. de Klerk
Totaal aantal Berichten: 7792
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
De klepdekselpakkingen lijken mij toch hoofdverdachte. De bobinestiften hebben misschien ook wel een afdichting maar er hoort helemaal geen olie deze afdichtingen te bereiken.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Dank voor het snelle antwoord! De garage dacht ook al aan de klepdekselpakking, dus daar kunnen we wat mee!
Carterventilatie slang kan het ook zijn, was bij mij gebroken.
Kan je herstellen met een juiste maat krimpkous, of een koppelstuk van een (slagvaste) elektrabuis.
Ik zie nu dat het al een keer gerepareerd is op die manier.
Ik dacht 5/8 koppelstuk, maar dat weet ik niet zeker meer. Moet makkelijk te zien zijn waar er eventueel een (nieuwe) breuk zit.
Kan misschien ook nog koppakking zijn?
Ik ken de motoren niet goed, maar bij een BX loopt daar wel olie doorheen.
Vraag aan EMdeKlerk14, wat bleek het te zijn en (hoe) is het opgelost?
In de eerste plaats dank voor alle reacties! Na schoonmaken van de bougies en bobines bleef de auto op drie poten draaien. Diagnose van de garage: kleppen kapot of zelfs een zuiger/cilinder. Reparatie zou duur worden, en er zat nog meer aan te komen zoals de stuurpomp, de achteruitewissermotor was stuk, het portier RA ontgrendelde niet, gordel RV ronde niet meer op, lampjes display weer stuik, alles bij elkaar een kostenpost die aanzienlijk groter zou zijn dan om te zien naar een andere Picasso. De auto is dus naar de sloop, en ik heb alweer een andere Picasso, 2008, 1,6 16V met nieuwe koppeling, vrij recnte nieuwe distributie, pas nieuwe bandjes. Probleem dus radicaal opgelost. Nogamaals mijn dank voor de input!